#YouTubeIsOverParty: YouTube chce jen advertiser-friendly obsah. Jinak tvůrcům neposílá peníze

YouTube se pustil do poměrně odvážného kroku – tisícům youtuberů oznámil, že jim za jejich obsah nebude posílat podíl ze zisku z reklamy. A to se zdůvodněním, že jejich videa nejsou advertiser-friendly. Některým se tak boří svět a přichází hnutí YouTubeIsOverParty.

Philip DeFranco s více než čtyři a půl miliony odběratelů se na problém stěžoval jako první ve videu YouTube Is Shutting Down My Channel and I’m Not Sure What To Do. V něm popsal, že pravděpodobně kvůli svému mírně sprostému jazyku a tématům, kterým se věnuje, byla jeho videa označena jako „not advertiser friendly“.

https://www.youtube.com/watch?v=Gbph5or0NuM

Upozornil tak na změnu reklamních pravidel YouTube platících od 31. srpna. „Zatímco naše politika demonetizování [= nebudete dostávat peníze, pozn. redakce] videí kvůli obavám z vhodnosti pro inzerenty se nezměnila, nedávno jsme zlepšili notifikační a odvolávací proces na zabezpečení lepší komunikace,“ uvedl mluvčí YouTube.

Co YouTube (ne)považuje za advertiser-friendly

Jako advertiser-friendly je označen obsah, který je vhodný pro všechny diváky – zejména pak ty neplnoleté. Videa tak nesmí obsahovat sprostá slova, sexuální obsah, erotiku, násilí nebo třeba ani kontroverzní nebo citlivá témata, jako některé války, politické konflikty anebo tragédie.

Zároveň ale přiznává, že „pokud video obsahuje nevhodný obsah, jeho kontext většinou stojí za zprávu v novinách nebo je komediální a záměrem tvůrce je informovat a pobavit (ne urazit a šokovat).“

A poštval si tak proti sobě tisíce youtuberů. Na základě toho, co YouTube tvrdí, už doteď za některá videa jejich tvůrcům peníze neposílal, změnil jen to, že o tom jsou lépe informovaní. Ve video manager se teď při „not advertiser-friendly“ videích zobrazí ikona dolaru ($), o čemž jsou tvůrci videa informováni emailem. Pokud si myslí, že to není férové, mohou se odvolat.

https://twitter.com/PhillyD/status/771393317305057280?ref_src=twsrc%5Etfw

Sociální sítě – zejména Twitter, tak zaplavil hashtag #YoutubeIsOverParty, kde mnozí videoportál za tento krok kritizují a věští mu konec (což je tedy podle nás mírně přehnané).

A co v Česku?

Podle odborníků YouTube – alespoň z pohledu české scény – zakročil v tu nejnevhodnější dobu.

“Horší načasování si snad YouTube ani nemohl vybrat. Na české youtuberské scéně se to totiž začalo konečně pořádně rozjíždět. K uniklým fotkám nahých youtuberek se rychle přidaly sex-story ‘kdo s kým, jak a za co’. Drsné headliny, šokující obrázky, zapnuté capslocky. To je český YouTube v posledních týdnech. Skoro se nám začalo stýskat po staré klasice ‘Co jsem si dnes vzala na sebe’ nebo ‘Koukej, jak už tři hodiny gejmuju’,” říká Nikola Foktová, Idea Maker působící v Inspiru.

Podle ní nová pravidla proto tuzemské YouTube celebrity nepotěší. “Důvod je jednoduchý. Bez sexu a násilí nejsou view. Bez view zase peníze. Naši youtubeři jsou ale supervynalézaví. Jistě najdou způsob, jak zůstat advertiser-friendly a přitom nás nasytit skandály,” věří.

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Další osobnost na Redditu. Uživatelům v pondělí odpovídal Bill Gates

Sbírka celebrit, které uživatelům sociální sítě Reddit odpovídaly ve speciálním formátu Ask Me Anything, se rozrostla o další celosvětově známé jméno. Po Baracku Obamovi či Arnoldu Schwarzeneggerovi odpovídal zakladatel Microsoftu a současný bojovník za lepší svět Bill Gates. Mluvil hlavně o svých současných aktivitách, jak už je ale v rámci AMA zvykem, ani humoru se rozhodně nevyhýbal.