YouTube Shorts: Další klon TikToku startuje od března v USA

Americkým uživatelům se od března představí v beta verzi nová platforma YouTube Shorts, jak uvedl Neal Mohan, chief product officer z YouTube na oficiálním blogu společnosti. Ohrozí nová služba nadvládu TikToku?

Masivní vzestup popularity TikToku se stal trnem v oku mnohým technologickým gigantům (a z jiných důvodů i některým vládám). Nicméně někteří se rozhodli konat a spustili – nebo plánují spustit – nějakou podobnou platformu pro tvorbu a publikaci krátkých videí. YouTube byl v tomto ohledu logicky jeden z prvních, kdo začal rozvíjet vlastní projekt, kterým by mohl konkurovat TikToku.

YouTube Shorts umožňuje tvůrcům natáčet krátká videa pomocí jejich smartphonů. Videa v maximální délce 15 sekund lze vytvořit kombinací několika krátkých klipů do jednoho, nebo lze publikovat jedno naráz natočené 15vteřinové video.

Tvůrci navíc mohou upravit rychlost přehrávání pomocí editoru, nahrávat hudbu nebo přidávat hudbu z knihovny YouTube.

Po Indii beta v USA

První betaverze Shorts byla spuštěna v září 2020 v Indii. Od spuštění indické bety provedli vývojáři několik úprav a vylepšení. Stejně jako v Indii budou YouTube Shorts k dispozici nejprve v beta režimu. Z YouTube nepřišla žádná zpráva o tom, jak dlouho plánují ponechat Shorts v režimu beta a zda budou dostupné po celých USA, nebo jen ve vybraných státech.

Zdroj: blog.youtube

Ve svém příspěvku na blogu Mohan vysvětlil řadu funkcí YouTube Shorts a nadcházející monetizační prvky, které by mohly potěšit tvůrce.

Jeden z monetizačních prvků se jmenuje Applause (Potlesk). Zájemci si budou moci zakoupit tleskací animaci, která bude zobrazena na videu. Určité procento z nákupu získá tvůrce videa. Tato funkce je téměř shodná se Super Chatem. Mohan nevysvětlil, kdy přesně budou mít tvůrci přístup k této funkci, ale uvedl jen to, že k tomu dojde ještě letos.

Pak je tu něco, čemu se říká „nový integrovaný nákupní zážitek“. Záměrem této fuknce je umožnit lidem nakupovat různé produkty přímo z kanálů, které považují za důvěryhodné. Tato možnost by rovněž měla být zavedena v letošním roce. Tvůrci budou moci označit produkt (produkty), který si jejich diváci budou moci koupit. Seznam dostupných produktů bude omezen na ty, které jsou uvedené v katalogu YouTube. V současné době obsahuje katalog YouTube pouze elektroniku a kosmetiku.

Jsou YouTube Shorts hrozbou pro TikTok?

V Indii se počet uživatelů YouTube Shorts od posledního měsíce roku 2020 ztrojnásobil. Shorts zaznamenaly celosvětově přes 3,5 miliardy zhlédnutí denně. Čísla vypadají rozhodně zajímavě a poletí jistě nahoru, jakmile se Shorts rozjedou ve Spojených státech. TikTok má dobře našlápnuto k tomu, aby letos dosáhl jedné miliardy aktivních uživatelů měsíčně.

Rok kraťasů

Celkově vzato bude rok 2021 rokem krátkých videí a není pochyb o tom, že YouTube udělá vše pro to, aby dominantním postavením Tiktoku pořádně otřásl. Uvidíme, kdo nakonec ovládne trh „kraťasů“.

Total
1
Shares
Další články
Přečtěte si více

Ovládněte Facebook. Školení na téma reklama, soutěže a správa

Tyinternety.cz spolu s experty ze společností zabývajících se sociálními médii pokračují v seriálu facebookových školení. Účastníkům poskytnou komplexní vhled do fungování facebookové reklamy a tipy pro její využití, návod na pořádání soutěží, správné postupy pro zvládnutí krizové komunikace nebo ucelený přehled o možnostech aplikací.