YouTube má být poprvé v zisku

Když si Google v roce 2006 pořídil YouTube za 1,65 miliardy dolarů, celá řada lidí obracela oči v sloup. Tenhle obchod se přece nikdy nemůže vyplatit. YouTube nikdy nevydělá tolik, aby bylo v zisku, natož tak velkém. Tak zněla nemalá část komentářů. Google však do služby po čtyři roky trpělivě investoval peníze, aby vytvořil největší streamovací server na celém internetu, na kterém je přehráno okolo dvou miliard videí denně. Čtyři roky bylo YouTube v mínusu a nikdo si nebyl a ani nemohl být jistý, zda se situace otočí.

Akvizice YouTube byla pro Google velkou sázkou do loterie, nyní to ale vypadá, že Google vyhraje když už ne jackpot, tak alespoň druhou nejvyšší výhru. Jak píší New York Times, služba by za rok 2010 měla mít tržby kolem 450 milionů dolarů a díky tomu se poprvé v historii dostat do plusu.

Sázka na displej reklamu

Hlavním tahounem tržeb je displej reklama, díky níž se povedlo vyřešit hned několik problémů najednou. Prvním z nich samozřejmě bylo, na čem vlastně vydělávat. Displej reklama se nyní na stránce zobrazuje hned na několika místech, ta nejnápadnější je vkládána přímo do okna s přehrávaným videem. Právě tato reklama, tedy ta přímo ve streamovaném videu, má zároveň i další efekt.

Dalším problémem totiž pro YouTube bylo, jak dosáhnout rozumné dohody s majiteli obsahu, který uživatelé běžně nahrávají bez ohledu na duševní práva. Tento problém je teď pro větší část obsahu pasé – velcí majitelé poskytují YouTube svoje pohyblivé obrázky do databáze, se kterou služba každý nově nahraný spot srovnává. Okamžitě tak zjišťuje, zda má k danému obsahu některý z jejích partnerů autorská práva.

Takové video je potom buď okamžitě staženo, nebo je k němu v případě dohody s majitelem umístěna reklama. YouTube se následně o výtěžek ze všech videí, do kterých vkládá reklamu, dělí půl na půl s majitelem obsahu. Ať už jím je nahrávací studio nebo přímo uživatel, který video nahrál.

Vydělávejte s YouTube dva miliony ročně

Reklama není zdaleka ve všech streamovaných videích, obsahují ji pouze nějaké 2 miliardy klipů týdně. To odpovídá přibližně každému sedmému videu, což podle analytiků stačí k dosažení ziskovosti služby. Přes YouTube si tímto způsobem vydělává celá řada lidí, pro které se nahrávání videí a podíl z příjmů z reklamy staly hlavním zdrojem obživy. Vyjímečné nejsou případy, kdy si takto některá osobnost vydělá přes 100 tisíc dolarů ročně.

Via VB, NYT