YouTube chystá přeskočitelné reklamy. Může to fungovat?

YouTube se v nejbližších týdnech chystá spustit novou službu nazvanou TrueView. Za tímto označením se skrývá speciální formát videoreklam, jejichž diváci si budou moci reklamu vybrat nebo ji úplně přeskočit. Může něco takového fungovat, nebo YouTube jen zahazuje hlavní výhodu proti televizi a inzerci prostě přepnou všichni?

Se zprávou o novém formátu videoreklam TrueView přišel jako první server AdAge. Koncepce celého projektu je přitom poměrně zajímavá. Videoreklamy by měly mít dva módy chování podle toho, zda se jedná o video s krátkou dobou trvání či o video dlouhé. Funkci již ve Spojených státech testovali nejméně dva političtí kandidáti v nedávných volbách, pro ostatní zadavatele reklamy má být k dispozici během pár týdnů.

U videí, která spadají do kategorie těch kratších, si bude uživatel moci vybrat buď jednu ze tří nabízených videoreklam, nebo je přeskočit úplně. V případě dlouhých videí to bude fungovat zase trochu jinak a úplně bez reklamy to nepůjde. Na výběr budou dvě možnosti – reklama v kratkých pravidelných přestávkách v průběhu celého videa, nebo klasicky jedna dlouhá před jeho začátkem. Stejně jako u krátkých videí, i tady bude možnost vybrat si ze tří různých sdělení.

Zadavatelé reklamy váhají

Phil Farhi, starší produktový manažer v Googlu, připouští, že přesvědčit o smysluplnosti přeskakovatelných reklam zadavatele bylo poměrně náročné. “Někteří zadavatelé automaticky reagovali: ‘Cože, vy necháte uživatele přeskočit mojí reklamu?’ Přesvědčili jsme je tím, že za přeskočenou reklamu nebudou nic platit, a že jim tento systém umožňuje oslovit široké publikum, které bude reklama skutečně zajímat,” popisuje.

Volitelné reklamě naopak fandí lidé ze společnosti Vivaki, kteří provedli průzkum mezi 60 poskytovateli videa zahrnující 47 milionů spotřebitelů. “Uživatelé chtějí větší možnost volby,” tvrdí Tracey Scheppach z Vivaki a dodává, že formát volitelných reklam by mohl zvýšit obrat z videoreklamy až o 100 milionů dolarů. Nejvíce se taková reklama hodí na prémiový obsah na YouTube, kterým mohou být například televizní pořady Discovery Channel a další profesionálně vytvářený obsah od ostatních tvůrců.

Pokrok, nebo nesmysl?

Teorie je tedy taková, že pokud si uživatel sledování reklamy zvolí dobrovolně, jedná se v jeho případě o cílenou reklamu a tím pádem si za její zobrazení může YouTube říci víc, než za náhodnou reklamu pro náhodného diváka. Vyváží ale tato vyšší cena velmi pravděpodobný důsledek, že u krátkých videí nezvolí až na pár vyjímek sledování reklamy skoro nikdo? Tedy až na případy, kdy se jedna z nabízených reklam skutečně trefí uživateli do jeho zájmů a zálib? Na druhou stranu, vzhledem k tomu, kolik toho Google a potažmo tedy i YouTube o svých uživatelích ví, není pravděpodobnost trefit vhodnou reklamu zase tak mizivá.

Druhý problém nastává u dlouhého prémiového obsahu, kterého YouTube zejména proti konkurenčnímu Hulu mnoho nemá. Reklamy u takového obsahu sice bude povinné shlédnout, pořád se ale jedná o nesrovnatelně menší část z celkového množství obsahu nabízeného divákům. Co myslíte vy, ať už jako zadavatelé, či diváci? Má TrueView šanci na úspěch?

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Facebook nově změří konverze z reklamy i bez prokliků

Jak měřit výkonnost reklamy na Facebooku, pokud na ni uživatelé neklikají? Sociální síť přichází s novou metodou založenou na cookies. Jmenuje se View Tags a dokáže spárovat reklamu s úspěšným prodejem, na kterém se podílela svým zobrazením, a to i týdny či měsíce po jejím zhlédnutí uživatelem.
Přečtěte si více

CZTwitter: Jak si podmanit tweetující hejno

Zlaté marketingové heslo "obsah je král" platí pro Twitter víc než kde jinde. Ukázali to řečníci na konferenci CZTwitter, podle kterých je na to 140 znaků někdy až moc. Alespoň pokud jste šikovní a správně jste Twitter a jeho komunitu pochopili. Protože, jak na konferenci zaznělo, nějaká ta pravidla tahle sociální sít přeci jen má.