Yahoo přibližuje své plány pro Tumblr a vzkřísilo Flickr

Možná je to zvyk, možná náhoda, možná si za to společnost může sama. Ať už je ale důvod jakýkoliv, o Yahoo se příliš často nemluví v souvislosti s něčím novým. O to zajímavější byl včerejší den, kdy dala společnost jasně najevo, že pod vedením Marissy Mayer se jí do starého železa zatím vůbec nechce.

Včerejšek byl pro Yahoo mediálně asi nejakčnější den za poslední měsíce. Jak už jsme psali, po několika dnech zvěstí a spekulací společnost včera potvrdila více než miliardovou akvizici mikroblogovací služby Tumblr, aby následně představila svou vizi jak pro Tumblr, tak pro Flickr, sociální fotografické úložiště, které koupila v roce 2005.

Akvizice Tumblru je přitom zajímavá z mnoha úhlů pohledu. Jednání se seběhla velmi rychle, od prvních vážných návrhů až do schválení a zveřejnění akvizice neuběhl podle informací od insiderů ani měsíc – úplně poprvé se Marissa Mayer a David Karp, šéf Tumblru, osobně potkali teprve na konci minulého roku.

Dvojice nicméně během vzájemných diskuzí rychle dospěla k oboustranně sdílenému názoru, že obě společnosti jsou natolik vzájemně komplementární, že jejich partnerství dává smysl nejen na úrovni služeb, ale rovnou na úrovni majetkového propojení. Zatímco Yahoo je věrná spíš starší demografická skupina a jeho média jsou zaměřena na finance, sport a zpravodajství, Tumblr je oblíbený u mladých, a to hlavně v oblastech spřízněných s uměním – módě, cestování a architektuře. Tumblr potřebuje kvalitní vyhledávání a vhodnou monetizaci reklamou, Yahoo má jedny z nejpokročilejších technologií na trhu v obou těchto oblastech a hodil by se mu obsah vytvářený uživateli Tumblru. Ten chce částečně umístit na své současné weby a přitáhnout si tak i mladší uživatele.

Yahoo si věří, že zvýší svou cenu

Zajímavým momentem celé dohody je to, že na rozdíl od akvizice Instagramu Facebookem, kde byla v hotovosti jen menší část vyplacené ceny a většina byla v akciích největší sociální sítě, Tumblru dostal nabídku celých 1,1 miliardy dolarů v hotovosti. Výjimkou je menší množství akcií přímo pro Davida Karpa, které má pomoci s jeho udržením v čele Tumblru i pod taktovkou Yahoo. Podle všeho to je ze strany šéfky Yahoo velká sázka na to, že akcie její společnosti jsou v současnosti nedoceněné a jejich hodnota půjde vzhůru.

Pro vedení Tumblru pak bylo velmi přesvědčivé i to, že Marissa Mayer i přes své povinnosti v nejvyšším vedení Yahoo věnovala jednáním o akvizici velmi mnoho své pozornosti a velkou část jich s Karpem vedla osobně. V jedné chvíli jednání prý o vlastní nabídce uvažoval i Facebook, podle zdrojů Bussiness Insideru byl projeven zájem od “vysoce postaveného managementu”, Tumblr se ale nakonec jednoznačně přiklonil k Yahoo.

Akvizice nenechala v klidu uživatele Tumblru, mezi kterými se rekordně zvedl počet těch, kteří službu začali opouštět. Informoval o tom zakladatel WordPressu Matt Mullenweg, podle kterého se během prvních hodin po mediálních zprávách násobně zdvihl počet příspěvků migrovaných z Tumblru na jeho platformu – ze 400 až 600 za hodinu, což je běžné tempo migrací, na 72 tisíc přesunutých příspěvků za hodinu. Na druhou stranu je třeba říct, že i přes rekordně vysoké tempo to pro Tumblr neznamená žádnou tragédii. Služba zaznamenává denně asi 75 milionů nových příspěvků, takže i znásobené tempo migrací je pro ni zanedbatelnou kapkou.

Nativní reklama je budoucnost Tumblru

Co Tumblr čeká dál? Marissa Mayer se podle svých slov ze včerejší tiskové konference chce soustředit na nativní reklamu – tedy takovou formu reklamy, která kopíruje přímo službu, na které se objevuje, a snaží se co nejvíc zapadnout mezi organický obsah jak podobou, tak tematicky. Příkladem nativní reklamy mohou být zvýhodněné příspěvky na Facebooku či zvýhodněné tweety u Twitteru. Další možností by mohla být spolupráce přímo s blogery, a velmi pravděpodobné také je, že reklama se objeví i ve vyhledávání, do kterého chce Yahoo se svými technologiemi také zasáhnout.

Reklamy vypracované ve spolupráci s Yahoo se ale nezačnou objevovat ve velkém dříve než příští rok. Nejméně do druhé poloviny roku 2013 totiž bude trvat, než akvizice projde všemi zákonnými schvalovacími procesy a bude uznána veřejnými orgány, které dohlíží na regulaci trhů. Yahoo se plánuje do monetizace Tumbru plně vložit “v roce 2014 a dál”.

To ovšem neznamená, že se vývoj Tumblru mezitím zastaví, společnost bude pokračovat v cestě, kterou si vytyčila ještě předtím, než byl jasný výsledek jednání o akvizici. Již během dneška má Tumblr spustit nový formát reklamy v prvním veřejném testu. Jde o nativní reklamu, která funguje v podstatě stejně jako reklama v news feedu na Facebooku. V případě Tumblru se jmenuje “in-stream ads” a zamíří do tzv. dashboardu, obdoby facebookového news feedu. Tumblr za ni bude chtít od speciálně vybraných partnerů 200 tisíc dolarů, partneři za své peníze dostanou 10 in-stream reklam a 10 reklam v sekcích “spotlight” a “radar”, které jsou svým charakterem a snadnou ignorovatelností bližší reklamě v pravém postranním sloupci na Facebooku. Test bude probíhat až do 21. června.

Flickr nabízí terabyte prostoru a nový design

Když se dnes řekne Yahoo, málokomu se vybaví rychlý a důrazný mladý tygr, který jde agresivně za svým, jako tomu je například v případě Facebooku. V posledních dnech se ale zdá, že právě takto dravě bude chtít společnost do budoucna působit. Kromě akvizice Tumblru, která sice byla prozatím největší, určitě ale ne poslední (Yahoo má prý na akvizice ještě 6,2 miliardy dolarů a nic tak velkého jako Tumblr nyní v hledáčku nemá) totiž představila další projekt, na kterém se v posledních měsících pracovalo.

Jak se již neoficiálně vědělo včera, jedná se o novou podobu fotografické služby Flickr. Marissa Mayer si totiž moc dobře uvědomila, že po akvizici v roce 2005 Flickr postupně začal ztrácet velkou část svojí původní přitažlivosti, z velké části proto, že mu společnost přestala věnovat náležitou pozornost. Ačkoliv služba své uživatele rozhodně má a není jich nijak málo (podle Yahoo asi 90 milionů uživatelů a 8 miliard fotografií), nebyla v posledních letech příliš přitažlivá pro nové uživatele, kteří se v oblasti sdílení fotografií raději obraceli jinam.

To chce Yahoo změnit. Jedním ze způsobů, jak nové uživatele přitáhnout, by se měl stát terabyte úložného prostoru na fotografie, který Yahoo bude uživatelům Flickru nově nabízet úplně zdarma. To je pro představu více než půl milionu fotek v plném rozlišení, pravděpodobně víc, než průměrný uživatel stihne vyfotit i za velmi dlouhou dobu. Kromě fotografií mohou uživatelé na nový Flickr nahrávat i videa v rozlišení 1080p až do délky tří minut.

Flickr tak je první službou, který magickou hranici 1 TB dat zdarma pokořila. “Marissa nás poprosila, abychom Flickr znovu vymysleli,” řekl publiku SVP pro mobilní produkty Adam Cahan. “Co bychom udělali ve světě hojnosti a přebytku? Co bychom našim uživatelům nabídli, co by je skutečně inspirovalo a těšilo?”

Kolem fotografií s vysokým rozlišením služba postavila i svůj nový design, který nyní napříč Flickerem klade mnohem větší důraz na obrázky a obsahuje mnohem méně odkazů a textu. Rozlišení všech fotografií je tak velké, jak velké se jen na různé části Flickru vejde, a objevilo se několik nových sekcí pro prohlížení fotek a aktivity ostatních.

Co nás od Yahoo čeká dál? Bude společnost, která se stěhuje do bývalé budovy New York Times na Times Square v New Yorku, i nadále tlačit, aby obnovila svou zašlou slávu a znovu se protlačila na špici? Je to více než pravděpodobné, prozatím se totiž zdá, že s pouhým udržováním Yahoo ve statu quo se Marissa Mayer rozhodně nespokojí.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Facebook opět testuje placené příspěvky pro běžné uživatele

Placená reklama na Facebooku by nemusela zůstat jen doménou firem. Po několika měsících od prvních experimentů mezi běžnými uživateli nyní Facebook rozšířil testování možnosti zaplatit si za to, že důležitý příspěvek uvidí více přátel. K realizaci je zatím nejspíš stále poměrně daleko, zdá se ale, že se sociální síti tento nápad zalíbil.
Přečtěte si více

Vietnamská vláda ukazuje, jak jednoduše zkrotit internet

Blogy ani sociální sítě nesmí být využívány ke sdílení novinových článků a novinek. Slouží pouze pro předávání osobních informací. Zahraniční služby musí mít servery ve Vietnamu. Místní komunistická vláda si nic nedělá z protestů lidskoprávních organizací a prostě si internet upraví podle svého.
Přečtěte si více

Vyzkoušeli jsme propagaci soukromého příspěvku. Nic moc

Už i do Česka dorazila možnost zaplatit si za větší dosah libovolného facebookového příspěvku i jako běžný uživatel. V případě nějaké výjimečné události si tak můžete připlatit za to, že váš příspěvek uvidí více přátel než obvykle. Službu jsme si samozřejmě museli hned vyzkoušet, výsledky jsou ale poměrně rozpačité a zmlsané marketéry provedení rozhodně neohromí.
Přečtěte si více

Nový a starý MySpace budou nečekaně fungovat samostatně

Příchod nové podoby MySpace je na spadnutí, k jejímu postupnému otevření veřejnosti by mělo dojít v příštích měsících. Vedení kdysi největší sociální sítě nicméně dospělo k jednomu zajímavému rozhodnutí - nebude rušit starou podobu služby a uživatelé obou verzí budou moci fungovat separátně.