Yahoo a Facebook prý jednají o partnerství ve vyhledávání

Źe Facebook na vyhledávání skutečně pracuje, to připustil Mark Zuckerberg v září tohoto roku při rozhovoru s Michaelem Arringtonem na konferenci TechCrunch Disrupt. O tom, kdy bychom se my uživatelé mohli takového produktu dočkat, ale tajemně mlčel.

Nejnovější zprávy sice odpověď nedávají, alespoň ale nastiňují, v jaké fázi vývoje by se celá záležitost mohla nacházet a jak k ní sociální síť přistupuje. Objevila se totiž spekulace, že Facebook o partnerství kolem nového vyhledávacího produktu jedná s Yahoo. To by mohl být dobrý obchod pro obě strany, vyhledávání je přeci jen bez velkého přehánění nejvýnosnějším reklamním byznysem na trhu. A obě společnosti mají dostatek návštěvníků, aby na nich pomocí vyhledávací reklamy dokázali trhnout i miliardy dolarů ročně.

Yahoo již několik let nevede vlastní vyhledávací engine, místo toho vyhledávání na jeho webu probíhá přes Bing, kterému takto Yahoo poskytuje své návštěvníky a za odměnu má příjmy z reklamy. Na podobném modelu v současnosti probíhá i vyhledávání na Facebooku, který pro výsledky z webu využívá také engine Bingu.

Co na to strýček Microsoft?

To, co na celé záležitosti není jasné, je úloha Microsoftu. Jak Facebooku, tak Yahoo by totiž jeho technologie při vývoji nového vyhledávače mohla přijít vhod a Microsoft by na oplátku mohl chtít podíl na projektu. To by mu mimo jiné alespoň zčásti vynahradilo ztrátu, kterou by nahrazení Bingu jako vyhledávače na Yahoo Sites i v rámci Facebooku znamenalo.

Zarážející v celé věci ovšem jsou kromě partnerství obou společností s Bingem ještě dva další faktory. Předně jde o fakt, že Microsoft ve spolupráci s Facebookem svoje vyhledávání notně okořenil sociálními sítěmi, ze kterých je právě integrace Facebooku v Bingu velmi viditelná. A za druhé, Microsoft je jedním z velkých akcionářů Facebooku, byť se jeho podíl pohybuje v řádu procent. Tomu, že by Facebook Microsoft po dlouhodobé spolupráci zcela obešel partnerstvím s Yahoo, se prostě nechce tak úplně věřit, přestože to v současnosti nelze ani zcela vyloučit.

Ostatně, zprávy o partnerství s Yahoo se nepodařilo potvrdit, když se k nim ani jedna společnost nevyjádřila a známý blog AllThingsD s odvoláním na své zdroje existenci takových jednání popřel – Yahoo by prý svou vyhledávací dohodu s Microsoftem ukončovalo před jejím vypršením jen velmi těžko. Takže nakonec kdo ví, jak se celá záležitost kolem vyhledávání Facebooku v současnosti má.

UPDATE: Facebook ve vyjádření pro blog TechCrunch popřel, že by s kýmkoliv dojednával nové partnerství kolem vyhledávání.

Via TC, TNW