Wave 5: Jak jsou na tom sociální média?

Průzkum Wave 5 byl prováděn formou samostatně vyplňovaných dotazníků. Celkových 37 600 respondentů bylo z 54 zemí včetně České republiky. Dotazovány byly pouze osoby pravidelně aktivní na internetu, tedy ti, kdo jsou na webu alespoň obden. Jednoduše proto, že právě tito lidé jsou nejaktivnější na sociálních sítích a nejvíce se podílejí na neustálém vývoji světa online.

Aktivita uživatelů se zvyšuje

V porovnání s předchozími ročníky studie se ukazuje, že uživatelé jsou na internetu stále aktivnější. Snad všechny formy aktivity na webu zaznamenávají meziroční nárůst, od sledování online videí a čtení blogů (nejvíce uživatelů) až po uploadování vlastních videí a psaní vlastních blogů (nejméně uživatelů).

Wave 5 ale nemá podtitul „socializace značek“ zbytečně. Společnostem radí, že pro úspěch v novém digitálním světě mají nejprve pochopit, proč a jak lidé sociální média používají, poté zmapovat tu oblast sociálních médií, která se týká jejich činnosti, identifikovat sociální potřeby svých zákazníků a následně zvolit vhodné platformy pro uspokojení těchto potřeb.

Ze studie například vyplynulo, že zatímco IM služby jsou dle spotřebitelů tou správnou volbou pokud chtějí být v kontaktu s přáteli, diskuzní fóra nejlépe plní funkci informační, tedy vyhledávání názorů ostatních, jejich ovlivňování a sdílení vědomostí. Stránky pro sdílení videa jsou nejlepší pro ty, kdo hledají zábavu. Vůbec nejčastějšími potřebami bylo potkávání lidí, kontakt s přáteli a sdílení a získávání informací.

Sociální sítě přebírají specializované role

Asi nejzásadnější roli mají mezi sociálními médii sociální sítě. Nejenže u velké části populace překonávají komunikaci tváří v tvář v tom, s kolika lidmi přes ně uživatelé udržují kontakt (globálně to bylo v průměru 52), ale hlavně přebírají více a více rolí specializovaných stránek. Uživatelé tak stále častěji sdílejí fotografie a videa raději na sociální síti než na stránce pro jejich sdílení, objevují se dokonce i blogy psané přímo na sociálních sítích.

Roste také mobilní přístup k sociálním médiím. Ten se vyznačuje jednou zvláštností, která platí globálně. Většina lidí užívajících web na mobilu jsou majitelé chytrého telefonu. Tito lidé nejenže mají vyšší vzdělání, ale také mají vyšší příjmy, pracují na pozicích s větší zodpovědností a v důsledku všech těchto faktorů mají na své okolí větší vliv než běžní uživatelé sociálních médií. To vše z nich činí velmi vhodnou cílovou skupinu pro marketéry.

Komunikace se značkami se přesouvá na sociální sítě

Stále méně a méně lidí sice navštěvuje oficiální webové stránky firem, lidé ale o značky zájem neztrácí, ba naopak. Jejich zájem se totiž realizuje v jiném prostředí, především přes sociální sítě a firemní blogy, které zaznamenaly nárůst čtenosti. Od předchozích ročníků studie Wave je velký nárůst v počtu uživatelů, kteří se stali fanoušky značky na sociální síti nebo s ní zde jiným způsobem vešly v kontakt. Cílem těchto uživatelů je nejčastěji přístup k aktuálním zprávám a volnému obsahu a také snaha zorientovat se v produktech a službách.

Pokud se pohybujete v prostředí sociálních médií, jistě se vám vyplatí si vyčlenit hodinu až dvě vašeho času a na studii Wave5: Socialization of Brands se podívat podrobněji.