Vzestup a pád Libimseti.cz podle Oldy Neubergera

Pro Libimseti.cz byla původní inspirací služba Hot or Not, server nabízející možnost hlasovat o tom, jestli se internetovým uživatelům lidé na fotografiích líbí nebo ne. Paradoxně ale český server podobně jako MySpace ztratil oblibu přesně tam, kde tak zaujal. Uživatelé prostě rozhodli, že už není „hot“. Přednáška tak studentům připomněla hlavně to, že na internetu nic netrvá věčně.

Facebook sem nepřijde

Služba Libimseti.cz na českém internetu rychle zaujala. Když byla nejsilnější, dokázala generovat 270 tisíc unikátních uživatelů denně. Podle Neubergera to bylo hlavně proto, že už před lety měli lidé potřebu nějaké sociální sítě. Zakladatelé hlídali svou konkurenci, kde nastupoval i tehdy v Česku neznámý Facebook, ale příliš si s ním hlavu nelámali. „V roce 2007 se opravdu zdálo možné, že sem Facebook jednoduše nepřijde,“ upřesnil Neuberger.

V začátku navíc Facebook do jisté míry pomohl. „Chtěli jsme z něj zkopírovat, co nám přišlo dobré. Tak vznikly například statusy,“ dodává. Libimseti.cz mělo navíc třeba i chat a zdálo se, že server už nemůže být lepší. V roce 2008 se „líbko“ stalo největším lovebrandem na internetu. Aktivní bylo i mimo něj a pod jeho hlavičkou se měsíčně pořádaly desítky akcí po celé republice. Zafungovala i negativní reklama a nárůst v návštěvnosti nastoupil po článku na hlavní straně Blesku, podle kterého unikly z Libimseti.cz příliš odvážné fotografie dětí.

Zdálo se, že úspěch bude pokračovat, ve stejný rok ale publicita způsobila také velký start Facebooku. Na konci roku 2008 se o něm v českých novinách začalo psát vůbec poprvé – server zakazoval fotografie kojících matek a ty se na obranu spojily. Největší ohlas pak získal díky kauze Vejce pro Paroubka a na Facebook se připojoval každý. V té době byly funkce s Libimseti.cz srovnatelné – byl zde News Feedu, zprávy i statusy. Přesto návštěvnost rychle klesala…

…a naopak ta facebooková rychle rostla (na grafu jsou přístupy z Česka).

„Když všichni přestanou službu používat s tím, že není cool, už to nejde zastavit,“ konstatoval Neuberger. Server prodal na konci roku 2010, kdy měl okolo 50 tisíc uživatelů denně. A vyjednávací pozici neměl lehkou. Návštěvnost totiž stále klesala, přestože měl server při své největší slávě vážné zájemce. „Nikdo ale nechce koupit projekt s klesající návštěvností. Chtěli po nás, abychom pokles nejdřív zastavili.“

A jak dál? Globálně a mobilně

Podle tvůrce bylo největším problémem Libimseti.cz zaměření na region. Naopak zahraniční projekty už dnes počítají s lokalizacemi a brzy se objevují v češtině. Doporučuje proto myslet globálně a projekty nepřipravovat jen pro domácí trh. Na druhou stranu i Libimseti.cz uvažovalo o vstupu na další trhy. Podle Neubergera by ale bylo nutné zastoupení v dané zemi, což by se serveru nevyplatilo.

A jak vidí podobu sociálních sítí zakladatel jedné z nich? V nadcházejícím roce či dvou očekává, že se tvůrci zaměří spíše na zastřešující servery sdružující všechny sociální sítě. Lidé se tak přihlásí na jedné stránce místo několika sítí. A samozřejmě bude pokračovat trend přizpůsobování se mobilům a tabletům.

Co se týče rychlého pádu Libimseti.cz, setkání vlastně nepřineslo úplně jasnou odpověď na to, jaký byl důvod. Zdálo by se, že to byl jen Facebook a jeho globální dosah, rozdílů mezi úspěšným Facebookem a neúspěšným Libimseti.cz, které na setkání nebyly zmíněné, ale bylo víc. Ať už je to cílová skupina nebo snaha o skutečnou identitu uživatelů. Co myslíte vy?