Vyzkoušeli jsme propagaci soukromého příspěvku. Nic moc

Facebook začal funkci zpřístupňovat pro širokou veřejnost od začátku října, kdy ji po dřívějších testech nabídl nejprve uživatelům ze Spojených států. Postupně se ale nenápadné nové tlačítko objevuje i pod příspěvky českých uživatelů. Na kolik taková sranda vyjde a co od ní můžete očekávat? Podívali jsme se na celý proces pohledem průměrného uživatele na příspěvku, který informuje o změně profilové fotografie.

Proč průměrného uživatele? Přestože svůj profil používám z pracovních důvodů denně, jinak ho vlastně docela zanedbávám a můj EdgeRank asi nebude úplně nejlepší. Také účet navzdory různým tlakům udržuji alespoň do určité míry soukromý, čili mám jen průměrných 200 přátel. Proto jsem byl dost zvědavý, co z něj Facebook dokáže vymáčknout, když si člověk připlatí.

Připlatí si konkrétně necelých 40 korun, což je sice výrazně lepší než původně testovaných sedm dolarů, ale také to pro řadového uživatele asi není úplně málo za propagaci něčeho tak zdánlivě bezvýznamného a pomíjivého, jako je facebookový příspěvek. Kromě různých jiných způsobů se dá pohodlně zaplatit kartou a celý proces je velice rychlý, zabere maximálně několik minut a v jeho průběhu nejsou potřeba žádné registrace ani nic podobného.

Transakce probíhá přes Facebook kredity, které fungují jako prostředník platby. Z pohledu uživatele i celé objednávky to ale nic neznamená, maximálně mírné zmatení. Cena je rovných 20 kreditů.

V případě platby kartou zafungovala propagace příspěvku prakticky okamžitě a objevil se pod ním nenápadný nápis Sponzorováno. Ten ve stejné podobě vidí i ostatní uživatelé ve svém news feedu, podle mého miniprůzkumu si toho ale nevšiml ani jeden a obsah považovali za zcela běžný příspěvek (kterým vlastně také je, mění se jen jeho viditelnost).

Ve vlastní Timeline platícího uživatele je nápis Sponzorováno nejprve šedivý, brzy ale zmodral do podoby aktivního linku. Poté je možné kliknutím získat informace o účinnosti propagace. V prvních hodinách se tento údaj výrazně měnil, po určité době už se ale ustálil. Z pohledu marketéra jsou nicméně informace o tom, co člověk za své peníze dostává, velice strohé až nedostatečné – k dispozici je vlastně pouze přehled o tom, jaká část zobrazení byla získána díky zaplacení propagace.

Zajímavé je, že Facebook v popisu uvádí, že placené příspěvky umisťuje výše v news feedu, ale neříká nic o jejich zobrazování většímu počtu přátel. Přitom právě možnost oslovit fanoušky, kterým by se přípěvek podle přísných algoritmů jinak vůbec nezobrazil, je hlavním tahákem pro používání placených příspěvků v případě firemních stránek. Je tedy otázkou, zda propagování příspěvku vůbec nějak pozitivně ovlivní EdgeRank. Stejně tak je ale možné, že Facebook zkrátka jen nechce běžným uživatelům příliš připomínat fakt, že jejich příspěvky nezobrazuje všem jejich přátelům, ale vybírá je podle vlastního uvážení.

Je také otázkou, jak je vůbec údaj o úspěšnosti propagace příspěvku počítán, pokud hlavní přidanou hodnotou je jen umístění výše nad ostatními příspěvky. Opravdu může Facebook s přesností na procento říct, kolik lidí by si příspěvku nevšimlo, kdyby byl o několik pozic níže? Buď jak buď, přinejmenším údaj o přesném počtu zobrazení by jistě bylo férové doplnit, dva sloupečky s procenty jsou za 39 korun docela málo. Můj příspěvek měl po dvou dnech 63 procent placených zobrazení.

Propagovat můžete pouze nedávno zveřejněné příspěvky, podle facebookové nápovědy obvykle ty, které vznikly během posledních šesti hodin. Příspěvky skupin a soukromé zprávy propagovat nelze. Kdybyste náhodou zapomněli sledovat statistiky, upozorní vás na ně Facebook po 24 hodinách od spuštění propagace speciální notifikací, nic nového se ale nedozvíte. A to ani ve správci reklam, protože tuto funkci sociální síť podle všeho za reklamu nepovažuje.

Celkově si propagovaný příspěvek, sám o sobě myslím poměrně vizuálně zajímavý, vysloužil devět Like a jeden komentář. Je to možná o něco víc, než kdyby žádnou propagaci neměl, ale o zázraku mluvit rozhodně nelze. Rádi se necháme překvapit, jakých výsledků dosáhnou další uživatelé, revoluce se nicméně podle všeho nekoná…