Vylepšená služba Nearby od Facebooku útočí na Foursquare i Yelp

Novou podobu funkce Nearby, která až do nynějška uměla jedinou věc, a to ukázat uživateli, kteří jeho přátelé se právě nacházejí někde poblíž, slíbil Facebook během včerejška aktivovat prvnímu procentu uživatelů a „brzy“ pokračovat s ostatními. Nová verze toho umí daleko víc než ta dosavadní a je až trochu úsměvné, že jediná původní funkce naopak zmizela.

Na Nearby pracoval tým startupu Gowalla pod vedením jeho dřívějšího šéfa Joshe Williamse. Facebook ho koupil na začátku prosince loňského roku, a to právě za tím účelem, aby mu pomohl s geolokačními funkcemi. Tým Gowally naopak dostal možnost namísto se svými několika miliony uživatelů pracovat s více než čtvrt miliardou uživatelů Facebooku, kteří na sociální síti alespoň jednou měsíčně sdílejí svoji lokaci pomocí check-inů.

Nevyužitá data našla svůj domov

A právě kolem sdílení lokace se nové Nearby točí. Tým vzal všechna geolokační data, která měl k dispozici, od check-inů, přes Like místních stránek lokálních obchodníků až po textová a hvězdičková doporučení různých míst. Všechny tyto faktory již sociální síť po dobu minimálně několika měsíců (a ve většině případů od minulého roku nebo ještě dříve) sbírá a ukládá. Bylo tedy jen otázkou času, kdy je začne také využívat při tvorbě svých služeb.

Nové Nearby obsahuje seznamy lokálních obchodů a zajímavostí, o nichž si Facebook podle dostupných údajů myslí, že by se mohly líbit právě vám. Dat má k dispozici celou řadu – vaše vlastní hodnocení a check-iny, podle kterých pozná, kam rádi chodíte, check-iny a doporučení vašich přátel, veškeré Like a samozřejmě také všechny tyto údaje od dalších uživatelů. Když dá vše dohromady a přidá ještě třeba vaši aktuální polohu, je poměrně dobře schopen odhadnout, zda vás budou aktuálně více zajímat místa v kategorii Restaurace, Hotely, Umění, Noční život nebo v některé z těch ostatních.

Všechny kategorie mají také své podkategorie, takže lze vyhledávat i mexické restaurace, sportovní bary nebo maloobchody specializované na oblečení, elektroniku či jakékoliv jiné zboží. Naopak jistou nevýhodou oproti konkurenčním službám, především Yelpu a také Foursquare, je to, že nelze vyhledávat dle nabízeného zboží, ale pouze podle typu a názvu místa. Vyhledávání „curry“ vám tak nenajde nejbližší indickou restauraci, kde si toto jídlo můžete dát a podle doporučení dřívějších zákazníků je chutné, ale pouze místa, která mají slovo ve svém názvu. Všechna navrhovaná místa se rovnou ukáží i na mapě, pod níž se nachází jejich seznam.

Další funkce přibudou

Seznam míst obsahuje obvyklé informace jako název, hvězdičkové hodnocení, adresu, vzdálenost od aktuální lokace a kdo z přátel místu udělil Like. Rozkliknutím položky v seznamu se dostanete na její speciální mobilní stránku, ze které uvidíte další informace a budete mít k dispozici další funkce. Mezi jiným zde najdete uživatelské recenze, tlačítko pro check-in, možnost vkládat své vlastní recenze a postřehy, otevírací dobu, telefonní kontakt, odkaz na mapu a údaj o tom, kolikrát jste místo navštívili.

             

Co v Nearby trochu chybí, je právě to, co bylo v aplikaci původní. Nenajdete zde totiž aktuální polohu přátel. Nearby tak nelze použít k tomu, abyste proskenovali své okolí a podle check-inů zjistili, kde je právě zajímavá akce, kde se vaši přátelé nachází. Tým, který na Nearby pracoval, nicméně připouští, že jde pouze o první verzi, která bude v následujících týdnech a měsících doplňována tak, aby uživatelům co nejlépe sloužila.

Williams v tomto ohledu s nadsázkou zmiňuje známý bonmot zaměstnanců Facebooku, že vše je hotovo pouze z jednoho procenta a zbylých 99 procent práce ještě zbývá udělat. Další funkcí, která se nabízí, ale zatím součástí Nearby není, je propojení s facebookovými událostmi. Díky tomu by u každého místa mohlo být vidět, jaká akce se zde koná či co se zde dělo v minulosti. Kromě toho má Facebook v plánu v budoucnosti propojit Nearby se stránkami míst z dalších služeb, nespecifikuje ale, o jaké služby by mělo jít.

Silné zbraně konkurentů

Přestože novinka prozatím má svoje nedostatky, je za ní rozhodně vidět zkušenost týmu Gowally a dobře promyšlený postup, stejně jako kvalita odvedené práce. Z jedné strany je Nearby hrozbou vůči službám typu Yelp a Foursquare (ten ale hrozbu smrti bez úhony přežil už několikrát), které mají mnohem menší počty uživatelů, z druhé strany pak skýtá řadu možností monetizace. A to je slovo, které sociální síť od vstupu na burzu zajímá více než kdy dříve. Pro menší geolokační služby zůstává nadějí, že je jejich menší uživatelská základna využívá způsobem, který na Facebooku možný nebude.

U Foursquare by takovou specifičností mohl být důraz na ty, kdo se rádi poměřují a zkouší nové a trochu neobvyklé věci. Tato služba vždy lákala hlavně tzv. early adopters, tedy uživatele, kteří se jako první hrnou ke zkoušení nových služeb a technologií. Yelp pak má svou sílu v podrobných uživatelských recenzích, které z něj udělaly nutnost pro všechny jídelní gurmány v zemích, kde má smysluplnou uživatelskou základnu. Těm se Facebook v dohledné době rozhodně nevyrovná.

Jste-li aktivními mobilními uživateli Facebooku, rozhodně se můžete těšit, co vám Nearby v budoucnu přinese. Ochutnávka dává tušit, že až dojde k doladění nedostatků, mohlo by to konečně stát za to.