Vyhledávání na Facebooku už obsahuje celý internet, řídí se počtem Like

Po několika měsících spekulací se definitivně potvrdilo, že se Facebook chce prosadit i ve zdánlivě přeplněné oblasti vyhledávání. Poslouží mu k tomu nové vylepšení bravurně využívající sociální povahy webu, ne náhodou vydatně podporované všudypřítomným tlačítkem Like. Velká změna, která právě zasáhla všechny uživatele Facebooku, rozšiřuje drop down vyhledávacího boxu o nabídku aktuálních článků a zaručí mnohem relevantnější výsledky vyhledávání.

Prioritu mají oblíbení a sdílení

Relevanci zobrazených článků spoluurčuje takzvaný Social Graph, především pak to, kolik přátel označilo daný článek tlačítkem Like nebo jej sdílelo. Přesná definice vyhledávací formule dosud není známá, vypadá to ale, že pro určení pozice článku ve vyhledávání se porovnává jak počet Like a sdílení od přátel, tak od všech uživatelů Facebooku celkově.

V oficiálním vyjádření Facebooku stojí následující: „Přinášíme uživatelům možnost vidět články sdílené jejich přímými přáteli v popředí vyhledávání. Například když je váš přítel na stránce zpravodajského serveru a klikne na Like pod jedním ze článků (což jej mimo jiné hodí přímo do News Feedu), a vy pak chcete daný článek na Facebooku vyhledat, uvidíte jej na vrchu drop downu.“

Sociální vyhledávání Facebooku versus Google

Nový způsob vyhledávání obsahující aktuální články ukazuje, jak důležitou roli může hrát Open Graph v budoucnosti Facebooku. Napětí mezi ním a Googlem, jehož zástupci pro změnu horečně vyvíjejí vlastní sociální síť, se tak ještě zintenzivnilo. Má-li Facebook nějaké skutečné ambice v oblasti vyhledávání, tato novinka ho postrčila výrazně kupředu.

O tom, že Facebook může být ve vyhledávání postrachem i pro dlouhodobě dominující Google, svědčí také jeden z jeho nedávno uznaných patentů. Facebook si nechal patentovat řazení výsledků vyhledávání podle frekvence kliků na jednotlivé výsledky dalšími členy sociální sítě, brzy se tedy zřejmě můžeme těšit na další novinky.

Via AF, Mashable