Všechny podstatné změny na Facebooku za poslední měsíc

Změny na Facebooku, které nás budou zajímat, se rozhodně netýkají jen častých úprav vzhledu. Přinášejí také nové nástroje a reklamní formáty, či ty staré dále rozšiřují na další místa, pozice a zařízení. Během března sociální síť také nelenila a vzešlo z toho tohle všechno:

Cílit lze i podle dat mimo Facebook

Na samém počátku měsíce Facebook přinesl rozšíření nástroje Custom Audiences o možnost nechat si vytvořit publikum od některé ze čtyř partnerských datových společností. Stejně jako si lze vytvořit vlastní publikum podle svých CRM dat, lze si také nechat vytvořit publikum bez jakýchkoliv vlastních dat podle údajů, které mají tito partneři k dispozici sami. Ve druhé polovině měsíce pak přišlo další rozšíření Custom Audiences, tentokrát je možné pomocí nástroje Lookalike Audiences vytvořit algoritmicky nové publikum, které bude mít podobné charakteristiky jako zvolené publikum vytvořené v minulosti.

Odhalená přání a zpátky k jednomu sloupci

V prvním březnovém týdnu se objevily další experimenty, v jejichž rámci Facebook měnil některé části osobních profilů, především rozšířením sekce O mně – mimo jiné o knihy či filmy, po nichž toužíte. O týden později se zprávy potvrdily, když Facebook novou podobu profilů oficiálně představil, navíc i se změnou Timeline na jednosloupcovou. Rozhodně krok správným směrem, bohužel ale do dnešního dne nový profil ještě nemají aktivní zdaleka všichni.

Nový news feed mění pravidla hry

Taktéž na konci prvního březnového týdne Facebook představil i novou podobu news feedu. Ani tu ještě nemají aktivní zdaleka všichni uživatelé, odpovídá to ale upozornění Facebooku, že ji nejprve aktivuje malému vzorku, na němž bude sbírat první ostrou zpětnou vazbu. Než bude nový news feed, rozdělený do více tematických proudů příspěvků a s upravenými algoritmy, aktivován všem, může to tedy ještě nějakou dobu zabrat. Naopak ty změny, které se týkaly pouze grafické podoby zobrazování příspěvků, například zobrazování cover fotografií stránek u některých typů příspěvků, podle našich zkušeností Facebook implementoval i uživatelům, kteří zatím upravený news feed nemají.

Že by Ticker dotikal?

V souvislosti se zprávami, že zdaleka ne všichni uživatelé s aktivovaným novým news feedem mají zachovaný Ticker, boxík veškeré aktivity všech přátel a stránek, jsme si zaspekulovali o jeho budoucnosti. Zdálo se totiž, že již nebude potřeba. Odpověď o jeho osudu zatím nemáme, protože ani Facebook sám ke konečné podobě všech změn v souvislosti s novým news feedem stále nedospěl. V souvislosti s Tickerem jsme ve stejném článku zmínili také devět nových Open Graph akcí pro vývojáře externích webů a aplikací, kteří díky nim mají nové nástroje, jak nechat uživatele sdílet svou aktivitu na Facebook.

Vypadá to jako reklama, ale není to reklama

Během března začala sociální síť testovat způsoby, jak zobrazovat uživatelům organicky obsah i od stránek, které nemají mezi oblíbenými (nedali jim Like), tentokrát skrze zmínku od již sledované stránky. To je jednak způsob, jak umožnit objevování dalších relevantních zdrojů a přimět nás trávit na doméně facebook.com více času, a také cesta, jak trochu více zamlžit přítomnost reklamy v news feedu (hůře ji poznáte od podobného organického obsahu). Experiment byl nicméně omezen pouze na malý zlomek uživatelů a můžeme-li soudit, zatím funkce plošně nefunguje. Již dříve Facebook začal zobrazovat ve feedu příspěvky od nepropojených přátel a stránek na základě toho, že někdo z přátel či sledovaných osobností na tento příspěvek reagoval komentářem nebo tlačítkem Like.

#facebook

Přesně v polovině března se objevily spekulace, že Facebook zvažuje přidání hashtagů po vzoru ostatních velkých sítí, které je už z velké části mají. Není ale kam spěchat, vše je prý jen ve stadiu příprav a hashtagy se hned tak neobjeví.

Úvodní fotky uvolněné z okovů

A pomalu se chýlíme ke konci, ještě si ale určitě musíme připomenout důležitou zprávu, že se změnila pravidla pro cover fotografie stránek. Kromě jediného odpadla všechna omezení toho, co smí a nesmí obsahovat. Zůstává pouze požadavek, aby neobsahovaly více než 20 procent textu. Směle tak zahrnujte odkazy na webové stránky, call to action, šipky na tlačítko To se mi líbí a další dříve zakázané prvky, pokud máte zato, že vám vaši stránku zefektivní.

Diskuze nyní ve vláknech

Nedlouho po změně pravidel pro cover fotografie Facebook ohlásil, že od počátku posledního březnového týdne se diskuze na stránkách na Facebooku budou umět dělit do vláken, podobně, jako tomu je již delší dobu v pluginech pro komentáře. To se také stalo, a ačkoliv původní plán byl, že tuto možnost budou mít jen stránky nad 10 tisíc fanoušků, nakonec ji podle našich zkušeností dostaly všechny. A už se také pilně pracuje na tom, jak funkci marketingově využít, například formou diskuzí ve formátu Ask Me Anything.

News feed, reklamní ráj

A teď již jsme úplně na konci. Poslední změnou, která se udála během března a stojí za pozornost, je otevření news feedu reklamám z Facebook Exchange. Tyto reklamy se dříve zobrazovaly pouze v postranním sloupci, kde je ale výrazně menší proklikovost a engagement než v news feedu.

A když už se bavíme o Facebooku – během března začala vycházet také speciální série článků Pavla Hackera z Brandz Friendz, která správu stránek na sociální síti přibližuje formou vysoce zasvěcených článků věnovaných jednotlivých tématům. Prvními příspěvky do diskuze se staly založení a zvolení jména stránky a budování fanouškovské základny. A to už je pro dnešek úplně všechno, na příští přehled se můžete těšit zase na začátku května.