Vlogbrothers: Sourozenci z YouTube pomáhají měnit svět

To se tak jednoho krásného dne se s bratrem rozhodnete, že začnete komunikovat jen skrz blogy na YouTube. O pár let později jsou z vás internetové celebrity, úspěšní autoři knih, producenti, máte malou nahrávací společnost a podílíte se na charitativních a vědeckých projektech. Zní to jako nerdovská pohádka na dobrou noc, bratří Greenovi to ale dokázali.

Hank a John Greenovi uzavřeli ke konci roku 2006 zajímavou dohodu – po 365 dní spolu přestanou komunikovat na textové bázi, tedy žádné e-maily, SMS zprávy a podobně. Vše nahradí denní porce videoblogů. Projekt nazvali Brotherhood 2.0 a byl oficiálně spuštěn na kanálu YouTube pod názvem Vlogbrothers a na vlastním webu přesně 1. ledna 2007. Proč? Koho to zajímá…

V té době se nedostavilo příliš pozitivních ohlasů, ale chlapci to nevzdali a v postování vytrvali. Hank vysvětluje, že jim už v té době bylo jasné, že se díky online videím dají dělat neuvěřitelně zajímavé věci, a chtěli si to vyzkoušet na vlastní kůži. Prostě videa dál zveřejňovali a čekali, co se stane. Výraznější zlom přišel 18. července 2007, když Hank nahrál video, kde hraje a zpívá svou píseň “Accio Deathly Hallows” (Accio Relikvie smrti). Tu složil jakožto poctu poslednímu a závěrečnému dílu Harryho Pottera.

Bylo to poprvé, kdy se nějaké video z Vlogbrothers ocitlo na první straně YouTube a mělo tak šanci přitáhnout větší počet fanoušků. To se podařilo a bratři si díky tomu pomalu začali vytvářet pevnou fanouškovskou základnu. Na konci roku 2007 projekt dle plánu skončil, bratři ale z očí veřejnosti nezmizeli, pouze se přesunuli na další projekty. Nutno podotknout, že ani na svou starou videokomunikaci nezapomněli a jednou za čas stále vydávají další videa podobného ražení.

Jenom začátek…

Po prvním úspěchu Hank a John spolu se svou skalní komunitou založili web nazvaný Nerdfighters, který obsahuje nejrůznější videa, články a diskusní fóra. Stránky spravují z velké části fanoušci sami, jsou tedy denně aktualizovány a doplňovány o originální videa nesoucí se v duchu bratrů Greenových. Celá komunita věrných si říká Nerdfighteria.

A co že to ten nerdfighter vlastně je? Dle definice Johna je to osoba, která místo toho, aby byla stvořena z kostí, kůže a tkáně jako běžný smrtelník, je složená ze samé úžasnosti (v angličtině “awesome”, příznivci Barneyho Stinsona jistě znají). Nerdfighters bojují nikoliv proti nerdům, jak by mohl název napovídat, ale proti tzv. worldsuck. Česky řečeno proti všem věcem, které v reálném životě stojí za houby. John a Hank například bojují svými různorodými projekty, ať již edukativními nebo charitativními.

Jedním z edukativních projektů byl kanál SciShow, kde bylo možné polemizovat o nejrůznějších vědeckých otázkách a teoriích. Ve stejné době bratři spustili ve spolupráci s grafickým studiem Thought Bubble sérii Crash Course, což měla být 10 až 15minutová videa, ve kterých by Hank vyučoval biologii a John světovou historii. Bratři se pokusili vzdělávání trochu zpestřit a zezábavnit, což se jim povedlo.

Charitativním projektem se pak stal Project for Awesome, který bratři spustili již v roce 2007. Jeho smyslem je inspirovat další videoblogery, aby každý rok 17. a 18. prosince natočili spoty o svých oblíbených charitách a sbírkových akcích, vysvětlili jejich důležitost a snažili se lidi přesvědčit k darování malé sumy peněz na dobré účely. V roce 2011 se díky tomuto projektu vybralo přes 71 tisíc dolarů.

Greenovi svou pozornost zaměřili i na začínající umělce, a to s projektem DFTBA neboli Don’t Forget To Be Awesome (Nezapomeň být úžasný). DFTBA je prakticky malá nahrávací společnost, která pomáhá nezávislým hudebníkům, jejichž značná část pochází z YouTube. Například Alex Day, Chameleon Circuit, Charlie McDonnell a další. Mimo to bratři využívají DFTBA i pro vlastní účely, protože zde prodávají i své vlastní hudební nahrávky, dárkové předměty či knihy – John je v současné době autorem několika bestsellerů.

Bratři se rovněž zabývají současnými otázkami a skrze svá videa se snaží veřejnost nabádat k zamyšlení a krokům k nápravě. Jedno z takových videí natočil John a se snaží mladým lidem vysvětlit, proč je vzdělání důležité a že škola nemusí být jen otrava, ale naopak může být docela vzrušující. Hank zase nedávno uveřejnil video o homosexuální tematice, které bylo i přes jeho obavy pozitivně přijato. Bratři tak díky své popularitě dostali šanci promlouvat k lidem o věcech, o kterých by s kýmkoliv jiným odmítli diskutovat. A je dobře, že té možnost využívají.

Via Mashable, RPMD

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Infografika od Seznamu: E-mail stále drtí Skype, ICQ i Facebook

Nejvyužívanějším a nejdynamičtěji rostoucím komunikačním kanálem na internetu je e-mail. Vyplývá to z průzkumu společnosti Seznam.cz o způsobech on-line komunikace, jehož výsledky jsou shrnuty v přehledné infografice. Z výzkumu je patrné, že na denní bázi e-mail používá 78 procent dotázaných, vlastní ho ale až 99 procent účastníků průzkumu.
Přečtěte si více

Vědci pracují na detektoru lži pro sociální média

Tým výzkumníků z pěti evropských univerzit a čtyř soukromých společností spolupracuje na vývoji systému, který by dokázal ověřovat příspěvky na sociálních médiích. Cílem je určit, zda jsou příspěvky uživatelů pravdivé, spekulativní, mylné, či záměrně šíří dezinformace se zlým úmyslem.