Vítejte v SoLoMo. Rok 2012 bude sociální, lokální a mobilní

Při studování toho nejzajímavějšího, co nás v příštím roce čeká, snadno narazíte na desítky odhadovaných trendů, jež by stály za podrobnější představení (sami jsme čtyři z nich vyjmenovali v článku Trendy v sociálních médiích pro rok 2012 obrazem a slovem). A pokud vyjde jen polovina z nich, máme se v roce 2012 na internetu na co těšit. Jedno ale mají společné: SoLoMo, tedy Social, Local a Mobile. Spojení, které u nás naposledy použil Josef Šlerka ve své reportáži z LeWeb. A rozhodně o něm ještě uslyšíme, neboť lépe než velké množství slov vystihuje vývoj, kterým se budou nejen sociální média, ale celkově život na webu v nebližší budoucnosti ubírat.

Social

Na prvním místě stojí aspekt social, který představuje sociální interaktivitu webu založenou na vzájemné komunikaci, sdílení a předávání informací mezi uživateli. Je zbytečné jej blíže představovat, neboť právě kolem něj se vše na sociálních sítích točí.

Nikoho přitom nepřekvapí, že v dalším roce můžeme očekávat pokračující přelévání čím dál většího množství PR, marketingových, komunikačních a dalších aktivit do digitálního světa. Ke slovu se dostane ještě masovější inkorporace sociálních médií do firemních webových stránek a prognózy hovoří i o nárůstu korporátních rozpočtů na propagaci firem, a tím i reklamy na sociálních sítích.

Zajímavým trendem bude gamifikace komunikace na internetu i pokračující rozvoj tzv. social gaming. Nepůjde přitom pouze o další rozvoj her, které tak rádi hrajeme s přáteli na Facebooku i jinde, her typu FarmVille, Mafia Wars, The Sims a dalších. Gamifikace by se měla stát běžnou součástí firemní komunikace, ať už se bude jednat o motivování zákazníků k zapojení se do firemních soutěží, hraní her s odměnami, odměňování zákazníků pomocí firemních benefitů či pouze jednoduchých odznáčků typu Foursquare apod. A že jsme něco podobného slyšeli i loni? Jednou se to přece zlomit musí a praskliny už vidět jsou…

Vlajkovou lodí social media bude nadále Facebook, který by již v roce 2012 mohl dosáhnout miliardy uživatelských účtů, avšak pozadu nezůstanou ani další hráči na tomto poli. Celkově tak můžeme očekávat znatelné rozšiřování sociálně mediální stopy, kterou za sebou coby uživatelé zanecháváme.

Local

Druhým aspektem, na nějž bude dobré se v následujícím roce zaměřit, bude detailnější lokalizace konkrétních komunikačních strategií. Zákazníci budou stále náročnější na služby, které se rozhodnou využívat, a kvalita daného brandu se bude stále více odvíjet od množství lidí, kteří jej na internetu obklopují. Dávno už se však nejedná o jednosměrnou komunikaci ze strany korporací, ale o mnohem interaktivnější komunikaci, kdy zákazníci jsou sami aktivními tvůrci mediální komunikace a jejího obsahu.

Dočkáme se služeb více individuálních a personalizovaných dle preferencí daného uživatele. Příkladem budiž třeba zpravodajství, kde si mohou čtenáři určit, které články se jim budou zobrazovat, koncept internetové televize, kde si každý bude moci sestavit vlastní program apod.

Zákazníci se nadto sdružují do komunit, které jsou většinou vázány na konkrétní jazyk, místo či okruh zájmů, čehož skvěle využívají např. slevové portály typu Groupon, jejichž úspěch spočívá právě na správném zasažení konkrétní cílové skupiny.

Nevyhnutelné bude též propojování on-line a off-line marketingových aktivit. Zasíťování zákazníků povede např. k nárůstu vzájemné zákaznické podpory ze strany uživatelů, budování sítí zákaznických ambasadorů, ale též třeba k většímu využití sociálních platforem v rámci předvolebního boje.

Mobile

Posledním trendem, jenž lze očekávat v následujícím roce, bude nárůst používání mobilních platforem, ať už se bude jednat o tablety, chytré mobilní telefony či sofistikovanější čtečky, které umožňují prostřednictvím mobilního připojení být neustále on-line. To bude samozřejmě znamenat pro uživatele ještě víc času stráveného on-line a ještě frekventovanější využívání odpovídajících služeb.

Budeme tak svědky větší podpory vytváření webových stránek optimalizovaných pro mobilní zařízení, aplikací pro tyto platformy a technologií jako augmented reality či QR kódy.

Mobilní platformy s sebou navíc budou nadále přinášet propojování různých platforem, kdy tutéž službu, aplikaci či jen běžné dokumenty budeme moci využívat na různých platformách, tu z mobilního telefonu, tu z tabletu, jindy zase z domácího počítače (někdy nalezneme propojování různých platforem pod pojmem transmedia).

Zajímavé přitom bude sledovat zejména efekty, kterých budeme svědky v rámci propojování všech tří výše uvedených trendů. Docela lákavá je třeba představa, že když dostanete hlad, podíváte se na svůj mobilní telefon, který vám ihned nalezne přilehlé restaurace v okolí, z nichž si vyberete jednu s nejlepšími recenzemi vašich přátel a dvěma kliknutími si objednáte pizzu, kterou vám přivezou až ke dveřím s tím, že platba se automaticky odečte z kreditní karty. V podstatě se dnes tváříme, že tomu tak už přece je, ale realita je stále ještě trochu pozadu.