Většina teenagerů Twitter nepoužívá, potvrzuje studie – a zřejmě nejen oni

Jeden takovýto předcházející výzkum pocházel např. od společnosti comScore, dle jejíchž zjištění používá Twitter pouze 11% teenagerů ve věku 12 až 17 let. Avšak stejný výzkum také říká, ze Facebook má pouhých 9% uživatelů ve stejné věkové skupině, což by tento obecně přijímaný fakt vyvracelo. Problém je ovšem v tom, že Facebook registruje v současné době na 250 miliónu uživatelských účtů, zatímco Twitter „pouhých“ 44,5 miliónu (ačkoliv přístupy z mobilu nelze zjistit a reálné číslo bude proto vyšší, je toto číslo určující) a tudíž i procentuální zastoupení této skupiny má jinou vypovídací hodnotu.

Nicméně zpátky k Twitteru. Server myYearbook se chytil této problematiky a rozhodl se dotázat své početné uživatelské základny, jejíž velká část se rekrutuje právě ze zmíněné věkové kategorie, zda Twitter používají a pokud ne, proč. Vzorek o deseti tisících respondentech už má svojí váhu. A výsledky nejsou překvapivé, alespoň pro skeptiky.

Nic doopravdy přínosného

Zajímavý, i když pro potřeby našeho trhu nepotřebný, je fakt, že v jednom dřívějším průzkumu ve Velké Británii většina mladistvých vypověděla, že tuto sociální síť nevyužívá, jelikož na ní jednoduše nemá peníze – nemohou si dovolit takový tarif u svého mobilního operátora, který by jim dovoloval Twitter naplno využívat. Podstatnější je ale fakt, že dle studie myYearbook.com plných 91% by ho nevyužívalo ani v případě dostatečných financí. Velmi nelichotivé je i zjištění, že 45% teenagerů, kteří si konto na Twitter založili, ho využilo pouze párkrát a dále ho nevyužívá.

Zábavné, ačkoli pro manažery rozvoje Twitteru jistě nikoli, jsou odpovědi, proč je tato komunitní síť neláká: nejvíce zastoupena byla odpověď, že je chabý či ubohý („It’s lame“), nikdo z kamarádů ho nepoužívá, má nesrozumitelné rozhraní a v ničem dotyčnému nepomáhá, resp. s ničím novým pro něj nepřichází. A to je právě onen kámen úrazu, většina amerických teenagerů má již konto na Facebooku, MySpace či myYearbook, který jim pro každodenní virtuální styk s přáteli resp. pro sledování stránek svých oblíbených kapel bohatě stačí a Twitter je pro ně „geekovská“ síť, u níž možný budoucí potenciál a užitnou hodnotu nepociťují.

Začátek konce?

Vše podtrhuje odpověď na otázku, jestli se domnívají, zda je Twitter přechodnou módní záležitostí, jež nemá dlouhého trvání a je na ústupu:  67% si myslí, že ano. Ano, dá se namítnout, že jde jen o názor omladiny. Nicméně dle jiných statistik serveru comScore, počty unikátních návštěvníků Twitteru či návštěv jednoho uživatele za měsíc, se u opravdu podstatných, tedy koupěschopných skupin obyvatelstva, podstatně neliší od počtu teenagerů. A výzkum společnosti Nielsen Online, jež měří internetový provoz, je již přímo katastrofický – podle něj pouhých 40% uživatelů, kteří si na Twitteru založí účet, ho používá déle než jeden měsíc.

Zcela opačný pohled na Twitter zaujal Robert Scoble – analýzu jeho komentáře jsme publikovali v článku Proč je Twitter podhodnocen a má hodnotu asi 10 miliard dolarů.