Vědci pracují na detektoru lži pro sociální média

Tým výzkumníků z pěti evropských univerzit a čtyř soukromých společností spolupracuje na vývoji systému, který by dokázal ověřovat příspěvky na sociálních médiích. Cílem je určit, zda jsou příspěvky uživatelů pravdivé, spekulativní, mylné, či záměrně šíří dezinformace se zlým úmyslem.

Evropská unie financuje nový projekt, který má státům a organizacím pomoci odhalit na sociálních médiích zrno od plev, respektive pravdu od nepravd a spekulací nejrůznějších druhů. Systém, který je pracovně nazvaný Pheme, po řecké bohyni, která byla starověkým vtělením slávy, známosti a šeptandy, nese oficiální název Computing Veracity Across Media, Languages and Social Networks.  Spolupracuje na něm pět evropských univerzit – britské vysoké školy Sheffield, Warwick a King’s College London, německý Saarland a rakouský Modul – a čtyři soukromé společnosti, tři z Evropy a jedna z Keni.

Inspirací pro zrod projektu, jehož start proběhl počátkem tohoto roku, byl výzkum spojený s nepokoji v Británii v roce 2011. Tyto nepokoje měly přímé spojení se sociálními médii a na nich šířenými dezinformacemi. Cílem výzkumníků nyní je přijít se systémem, který by byl schopný v reálném čase automaticky ověřovat pravdivost tweetů, veřejných příspěvků na Facebooku a příspěvků na online diskuzních fórech se zdravotní tematikou.

Prvních hmatatelných výsledků chce Pheme dosáhnout do poloviny roku 2015. Systém by měl kromě ověřování tweetů oproti důvěryhodným zdrojům informací (např. PubMed v oblasti zdraví) také zkoumat historii účtů, z nichž příspěvky pochází, aby odhalil účty vytvořené čistě pro účely spamování a šíření polopravd a lží. Vše bude probíhat čistě na bázi analýzy textu, obrazová analýza by podle výzkumníků byla pro projekt tohoto rozsahu příliš náročná.

Omyl, nebo lež?

Pokud vše vyjde tak, jak je naplánováno, měl by systém být schopný roztřídit nepravdivé příspěvky do čtyř skupin:

  • spekulace – příspěvky, které spekulují nad tím, k čemu by mohlo dojít
  • kontroverze – zveličené kauzy neodpovídající realitě
  • špatné informace – mylné informace šířené bez zlého úmyslu, zpravidla nevědomě
  • dezinformace – lži šířené záměrně s nepoctivým úmyslem

“Lidé věří tomu, co čtou na internetu,” říká vedoucí výzkumnice Kalina Bontcheva z univerzity v Sheffieldu. “V kritických situacích můžete místo toho ukázat důvěryhodné informace, nebo upozornit oficiální místa dříve, než se věci vymknou kontrole.”

V první fázi se projekt chce soustředit na oblasti digitální novinařiny a online diskuzí o zdraví. Získané výsledky budou ověřovat Swiss Broadcasting Corporation a King’s College London.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

A máme jasno. Internet je dar od boha

Jedna z největších globálních celebrit - vládce víc než miliardového katolického tábora František, popsal internet jako dar od boha. Ocenil především schopnost podporovat dialog mezi různorodými skupinami lidí.
Přečtěte si více

Facebook odhalil reklamu na nový Home a vysvětlil podrobnosti

Židle jsou jako Facebook. Pamatujete ještě na tuhle divnou a notně vysmívanou reklamu? Tentokrát jde Facebook do televize s reklamou od Wieden+Kennedy na svou novou mobilní aplikaci Home, a přestože odvážné metafory vystřídal spíš smyslově přitažlivý surrealismus a nechybí ani kočičky, první reakce ani v tomto případě nevyznívají zrovna pozitivně.