Takzvaný technografický žebříček od společnosti Forrester Research, který rozděluje návštěvníky sociálních sítí podle míry a způsobu jejich účasti, se světu poprvé představil v roce 2007. Jeho cílem je hlavně pomoci firmám účiněji komunikovat a snadněji proniknout do sociálních médií. A aktuální verze žebříčku ukázala až překvapivě výrazný přechod od pasivního uživatelství k aktivnímu v posledních pár letech.
Graf 1 – Rozložení uživatelů sociálních sítí v roce 2007
Jak je ze srovnání obou grafů patrné, za poslední tři roky téměř zmizela dříve masivní a pro potřeby reklamy značně zkreslující skupina neaktivních uživatelů, z bývalých téměř 60 procent nezůstalo ani 20. Výrazný byl naopak posun prakticky ke všem vysoce aktivním skupinám návštavníků sociálních sítí. Skoro se zdvojnásobilo procento aktivních tvůrců obsahu i jeho kritiků a naprostou většinu dnes již představují lidé spadající do kategorií účastníků či alespoň diváků (kategorie se mohou i prolínat), což jsou z hlediska jakékoli marketingové komunikace velice příznivé zprávy.
Z průzkumu Forresteru také například vyplynulo, že už jeden ze tří Američanů přítomných online pravidelně – tedy alespoň jednou týdně – aktualizuje svoje statusy na některé ze sociálních sítí (v žebříčku uvedení jako tzv. „conversationalists“).
Graf 2 – Rozložení uživatelů sociálních sítí v roce 2010
Rozlišení všech těchto základních kategorií má umožnit lepší navržení a cílení marketingu, kampaní na podporu značky či různých zábavních aplikací. Navíc se zdá, že sledované trendy mají i nadále rostoucí tendenci a sdělení zprostředkovaná skrze sociální sítě budou mít stále dostupnější, ochotnější a větší odezvu. Další podrobné informace na toto téma můžete najít na odkazu pod článkem.
Via BrianSolis