Uživatelé odmítli nová pravidla Facebooku, bylo jich ale málo

Z celkových 342 632 hlasujících se za zachování stávajících pravidel postavilo 297 883 uživatelů Facebooku, tedy téměř 87 procent. Aby bylo hlasování pro Facebook závazné, muselo by se nicméně hlasování zúčastnit 30 procent aktivních uživatelů, což je s ohledem na uživatelskou základnu kolem 900 milionů lidí takřka nemožné. A přestože 340 tisíc lidí je opravdu hodně, stále je to jen mizivých 0,038 procenta všech uživatelů.

V takových chvílích si člověk naplno uvědomí, jak ohromný vlastně Facebook je – a jak slabý je hlas jeho uživatelů ztrácející se v obří hučící mase. Přestože Facebook tvrdí, že udělal maximum pro informování všech svých uživatelů o probíhajícím hlasování, pochybujeme o tom, že 30 procent z nich o celé akci vůbec vědělo. Nebo vy jste snad nějakou zprávu od Facebooku zachytili?

Nemluvě o tom, že na hlasování byl pouhý týden a všemi materiály se dokázal zodpovědně prokousat jen otrlý jedinec. A to ještě byly klíčové materiály dostupné jen v angličtině, což bezpochyby vyřadilo ze hry další desítky až stovky milionů lidí. My jsme se obětovali, všechny změny jsme shrnuli v článku Podrobně: O čem rozhodne velké facebookové hlasování a můžeme vám říct, že snadné čtení to rozhodně nebylo. Jinými slovy – šance, že by o změnách hlasovalo 30 procent uživatelů, nikdy ani neexistovala.

Manévry pro nic

Ukázalo se tak hlavně to, že koncept facebookového hlasování je špatně nastavený. Médiím zase chyběla potřebná rozbuška, protože v nových pravidlech nešlo o nic přelomového. Jenže stávající pravidla zkrátka říkají, že ke spuštění hlasování stačí 7 tisíc komentářů. To je směšně málo ve srovnání s tím, že aby bylo hlasování závazné, musí se ho pak zúčastnit čtvrt miliardy obyvatel planety. A největší hlasování na Zemi přece nelze pravidelně rozjíždět kvůli otázce, zda je pohlaví v profilu povinně veřejný či dobrovolný údaj.

Od počátku bylo navíc vidět, že Facebook nese v tomto případě povinnost zrealizovat hlasování jen nelibě – i proto se žádná masová kampaň z jeho strany ani čekat nedala. O výsledných více než 42 tisíc komentářů, které hlasování spustily, se totiž do značné míry postaral rakouský aktivista Max Schrems, který stojí za projektem Europe versus Facebook a už v minulosti Facebooku dokázal zavařit. Desítkami stížností si dokonce vymohl změny v oblasti soukromí.

„Opravdu si nemyslím, že by jakákoliv ze změn byla kontroverzní. Max Schrems se snaží změnit náš produkt, ale v těchto změnách šlo o naše podmínky. Nemůžeme uspokojit každého. Hranice komentářů bylo dosaženo kvůli virálnímu memu vytvořenému Schremsem a výsledkem bohužel bylo hlasování,“ uvedla pro TechCrunch Erin Egan z Facebooku. Sociální síť nyní proto údajně zvažuje změnu nebo dokonce zrušení celého pravidla o hlasování uživatelů. Jenže to by přes všechno výše řečené byla škoda.

Změna je potřeba

Institut hlasování vznikl na Facebooku v roce 2009, kdy měl „jen“ 200 milionů uživatelů. A je zřejmé, že dnes už je 7000 tisíc komentářů málo a 30 procent uživatelů zase moc. Ale samotná možnost vyjádřit se k významným změnám a dokonce závazně by na největší sociální síti, pokud chce být skutečně sociální, umřít neměla. Už pro svojí jedinečnost. Je velká škoda, že se děním kolem aktuálního hlasování hodnota tohoto nástroje devalvuje a vyvolává se dojem, že je to vlastně „kravina“, kterou lze bezbolestně zrušit. Přinejmenším 340 tisíc lidí si to nemyslí.

Možná se naplní předpovědi, podle nichž do roku 2020 žádný Facebook nebude, stejně tak je ovšem možné, že ho tou dobou budeme používat ještě k nesrovnatelně více činnostem než dnes – a že už jich i díky nejrůznějším pluginům není vůbec málo. Vždy budou existovat extrémy jako Max Schrems, který chce, aby každý uživatel musel přijmout každou změnu, a naopak lidé, kterým je to úplně fuk. Ale podle extrémů se nelze rozhodovat a mít záchrannou brzdu je vždycky dobrá věc.

Facebook se v komunikaci s uživateli bezpochyby rok od roku zlepšuje a o významných změnách informuje stále transparentněji. Nyní má ideální příležitost, jak změnou systému hlasování v něco použitelnějšího a oboustranně konstruktivnějšího učinit další krok. Kdo ví, jednou možná budeme mít opravdu pádný důvod, proč miliardu uživatelů Facebooku mobilizovat.