Už víme, jak Facebook kontroluje pravidlo 20 procent textu v obrázcích

O novém pravidle, které v některých typech obrázků zakazuje více než pětinu textu (například úvodní fotografie na firemní stránce), jsme informovali již v prosinci. Bohužel pro všechny, kdo s reklamou a stránkami na Facebooku pracují, se poměrně brzy ukázalo, že to celé bude složitější než se zdálo a hlavně dost nepřehledné. Jak Facebook oněch 20 procent měří a vymáhá? Jak máme text měřit my? To nikdo netušil.

Nyní jsme přes facebookový blog Social Identities objevili zajímavý dokument, který proces kontroly popisuje. Nachází se sice na prazvláštní doméně fbrep.com, u níž nelze ověřit vlastníka, protože je anonymizována pomocí služby ContactPrivacy, jinak ale vše působí poměrně věrohodně. Navíc, žádné jiné informace o tom, jak Facebook dodržování pravidla kontroluje, k dispozici aktuálně nejsou. Takže než se prokáže opak, jsme ochotni věřit , že zde obsažená pravidla jsou skutečná.

Dokument obsahuje dvě základní pravidla a následně popis toho, jak Facebook kontroluje samotné obrázky. Pravidla jsou tyto:

  • text na produktech zobrazených na fotografiích se do 20 procent nepočítá
  • pravidlo se vztahuje na všechny reklamy v News Feedu, tedy všechny zvýhodněné příspěvky včetně videa, Offers (nabídky), reklamy na mobilní aplikace v mobilních verzích Facebooku a reklamy usilující o získání Like

Výjimkou z uvedeného je, pokud je fotka produktu schválně přiblížená či zvětšená, aby vyniklo logo či jiný nápis, který obsahuje. V takovém případě se do 20 procent textu započítává. Do 20 procent textu se samozřejmě také počítají všechny nápisy a loga, které jsou do obrázku vloženy dodatečně a nejsou součástí původní fotografie, to ale žádné velké překvapení není.

Kontrola probíhá rozdělením obrázku

Nyní ale to nejpodstatnější. Jak sociální síť zkoumá, zda nápis nezabírá více než 20 procent fotografie? Způsob je jednoduchý a velmi snadno otestovatelný i u vás doma či ve firmě. Nevýhodou však je, že díky zvolené metodě je reálně pravidlo ještě mnohem přísnější, než jak zní teoreticky.

Sociální síť jednoduše rozdělí fotografii mřížkou 5×5 na pět svislých a pět vodorovných stejně širokých pruhů, a poté sčítá počet políček, která text zasahuje. Pokud se započitatelný text neobjevuje ve více než pěti políčcích, fotografie pravidlo splňuje a je schválena. Pokud naopak zabírá šest nebo víc, fotografie je zamítnuta. Z příkladů je navíc patrné, že drobné přesahy do dalších políček v případech, kdy jsou velké části pěti započítaných políček prázdné, Facebook zamítnutím netrestá.

Přikládáme několik příkladů, ze kterých je reálná aplikace pravidel nejzřejmější. Samotný dokument jich obsahuje zhruba dvojnásobek.