Twitter versus Facebook. Kde se propagace víc vyplatí?

Celých 78 procent všeho, co se děje na sociálních sítích, se děje na Facebooku. Oproti tomu mikroblogovací služba Twitter hostí jen zdánlivě zanedbatelných pět procent všech zpráv. Jak ale ukázala studie společnosti Social Twist, která analyzovala přes milion linků na obou platformách, nepříznivá statistika vůbec nebrání Twitteru v tom, aby se stal výrazně úspěšnějším na poli marketingu. Jeden vložený tweet přinese v průměru devatenáct kliků, zatímco jeden sdílený odkaz na Facebooku jen tři.

Počet kliknutí či prokliků samozřejmě není jediným faktorem, který určuje marketingový potenciál té které platformy. Jestli patříte k těm, kdo se rozhodují, zda svěřit důvěru při propagaci své služby do pomyslných rukou Facebooku či Twitteru, jistě vám přijdou vhod následující pro a proti, která zase sestavil PC World.

Pro a proti Twitteru

Každý den je na Twitter vloženo přes 100 milionů tweetů. K velkým marketingovým výhodám této služby patří, že ji lze snadno využít v aplikacích třetích stran, a že umožňuje sdílet videa až od šestnácti různých médií. Společnosti tak mohou efektivně distribuovat vložené video prostřednictvím svého profilu, místo toho, aby opakovaně tweetovaly stejnou zprávu.

Marketingovému využití také nahrává, že uživatelé Twitteru jsou podle statistik více zběhlí v používání technologií a sociálních médií. Krátké tweety navíc spíše budí zvědavost a generují další otázky, na něž musí čtenář aktivně hledat odpovědi.

Největší nevýhodou Twitteru z pohledu marketingu pak je jeho útržkovitost a rychlá úmrtnost tweetů. Universum Twitteru je přirovnáváno ke koktejlové párty, kde lidé přelétají z jedné konverzace do druhé, často hledají pouze povrchní instantní uspokojení a zajímavý vzruch. Životnost každého tweetu je asi půl hodiny, hlouběji do „minulosti“ už pátrá jen málokdo. Twitter je také náchylnější k šíření malwaru a kapacita serveru ne zcela uspokojuje poptávku, což způsobuje častý výskyt známé chybové velryby.

Pro a proti Facebooku

Facebook disponuje téměř čtyřikrát více uživateli než Twitter (600 milionů versus 165 milionů). Nabízí větší spolehlivost, protože výpadky Facebooku přicházejí oproti Twitteru jen velmi zřídka. Poskytuje svým uživatelům dostatek kanálů pro vyjádření – firmy tak mohou ke své komplexnější propagaci efektivně kombinovat slova, videa, fotky i doplňující odkazy.

Široká uživatelská základna Facebooku sdružující lidi z různých kontextů není nutně plus. Firmy musejí plánovat své marketingové strategie pro Facebook obzvláště pečlivě, aby opravdu ve finále zasáhly svou cílovou skupinu. Jak vysvětluje PC World, marketing na Facebooku by měl počítat s dlouhodobým horizontem: „Facebook je jako podlaha na koleji či zaoceánské lodi, kde se uživatelé mohou potkávat každý den, ale přáteli se mohou stát až o týdny či měsíce později.“ Facebook je tedy spíše místem pro vylévání duší než pro velkoobjemový prodej určitého produktu.

Twitter sice nenabízí takovou uživatelskou základnu jako Facebook, ale jeho prostřednictvím snáze oslovíte specifické publikum. V globálnějším pohledu přináší Twitter větší marketingovou efektivitu a vyšší návratnost investic.

Nebo máte jiné zkušenosti?

Via BI