Twitter: Startup, který nikdy nevyrostl a nezačal vydělávat, se teď probouzí do reality

Twitter se stále snaží, ale nedaří se mu zjistit, na co má vlastně sloužit. Projevuje se to i na růstu nových uživatelů, který se zasekl. A na rozdíl od své konkurence stále nedokáže vydělávat peníze. Podaří se této sociální síti vzpamatovat, nebo jsme svědky začátku jejího úpadku?

Koncem července Twitter zveřejnil další data ohledně vývoje aktivních měsíčních uživatelů. A čísla to nejsou pěkná – za první půlrok síť přilákala jen 16 milionů nových uživatelů, přičemž 15 milionů z toho za první tři měsíce. Ve druhém kvartále tohoto roku vzrostla uživatelská základna jen o jeden milion.

Celkově tak má momentálně 304 milionů aktivních měsíčních uživatelů, přičemž v loňském prosinci ho již předběhl i Instagram. A o 1,49 miliardy, které má Facebook, se Twitteru může jenom zdát.

Ten růst je neakceptovatelný

Jack Dorsey Twitter před devíti lety spoluzakládal a od července společnost dočasně (opět) řídí z pozice generálního ředitele. „Je to neakceptovatelné a nejsme tomu rádi,“ řekl na adresu tak malého nárůstu uživatelů.

Jak píšou noviny Financial Times, pro kritiky sociální sítě v Silicon Valley je Twitter stále startupem, který nevyrostl. Není se čemu divit, za celé dlouholeté působení nenašel svou pravou funkci. „Neřekli jsme, proč by lidi měli Twitter používat, ani jsme jim neulehčili pochopit, jak ho mají používat,“ přiznal chyby finanční ředitel společnosti, Anthony Noto.

To je právě největší problém Twitteru. Při ostatních sociálních sítích je jejich funkce jasná – Facebook (i když markeťáci to možná vidí jinak) navzájem spojuje přátele, Instagram je na chlubení se hezkými fotkami, Snapchat na jejich rychlé a snadné posílání, Whatsapp (jestli je to vůbec sociální síť) na opravdu lehkou komunikaci. Na co je Twitter?

#DescribeTwitterIn3Words

Kohokoliv se zeptáte, řekne vám něco jiného – od mediální platformy nabízející obsah v reálném čase přes demokratický prostředek na výměnu názorů po uchovatele mise za ochranu svobody slova.

Jack Dorsey od svého nástupu do funkce zadal klíčovým lidem za úkol najít odpověď na tuto otázku. O pomoc přitom žádá i uživatele – pojmenujte Twitter ve třech slovech pod tagem #DescribeTwitterIn3Words.

V širší definici by podle Dorseyho Twitter mohl být „nejsilnějším mikrofonem světa“, a zároveň „stejně jednoduchý, jako se podívat z okna a vidět, co se děje.“ Slibuje přitom, že produkt společnost zjednoduší a zatraktivní pro více lidí, i kdyby to znamenalo přetvoření celé aplikace.

Čekání na změnu

Dorsey tak má o budoucnosti sociální sítě jasno, otázkou je, jestli se tyto cíle podaří dostatečně dobře zapracovat i produktovému týmu. Kritika totiž přišla jako blesk z čistého nebe, podle mnohých ale ve správném čase jako probuzení do reality.

Twitter v poslední době také přichází o své výrazné tváře – Christian Oestlien zodpovědný za produktový management a růst odchází do YouTube, Todd Jackson vymění tým pro obsah a objevy za Dropbox.

„Nebudu jen tak stát a čekat. Víme, co musíme opravit. Víme, co musíme zlepšit a to taky děláme,“ řekl Dorsey v rozhovoru pro Re/code. Jestli půjde o změny rychlé, uvidíme v nejbližších měsících. A pokud se nepovedou, možná budeme poprvé v historii Twitteru svědky úbytku jeho uživatelů. Snad ale tato sociální síť konečně vyroste.

Diskuze k článku