Twitter koupil Gnip, poskytovatele dat o tweetech

Akvizici společnosti Gnip, jednoho z největších světových poskytovatelů dat z sociálních médií, včera svorně oznámil jak Twitter, tak samotný Gnip. Zatímco cena zveřejněna nebyla, obě společnosti alespoň zhruba nastínily cestu, kterou se společně chtějí vydat.

Gnip zdůrazňuje především to, že pod křídly Twitteru bude moci svou nabídku přístupu k tweetům  dovést „ještě rychleji do ještě větší hloubky“, a že mu akvizice umožní přijít s novými produkty, které by mohly oslovit zcela nové zákazníky poptávající sociální data. Za čtyřleté partnerství s Twitterem Gnip svým klientům ze 42 zemí světa zpřístupnil celkem 2.3 bilionu tweetů, docela úctyhodná statistika.

Twitter předsevzetí Gnipu potvrzuje. Podle něj Gnip prozatím jen „klouzal po povrchu“, a akvizice by mu měla umožnit jít do dat, která má Twitter k dispozici, mnohem hlouběji. Gnip má podobná partnerství jako s Twitterem uzavřena také s dalšími sociálními médii, mezi něž patří Reddit, Instagram, Tumblr či Bitly. Společnost se ale vždy primárně soustředila na Twitter, ostatní partnerství měla spíš doplňkový charakter.

Kvůli akvizici rozhodně nekončí ostatní poskytovatelé dat z Twitteru, kteří budou nadále fungovat a jen čas ukáže, na jak dlouho. Podle vyjádření Roba Baileyho, šéfa společnosti DataSift, která měla přístup k tweetům ještě před Gnipem, jejich partnerství s Twitterem bude nadále pokračovat jako doposud a akvizice na něm nic nemění.

Akciové trhy na zprávy zareagovaly velmi pozitivně. Cena akcií Twitteru se na burze včera zvedla o necelých 5 dolarů, z pondělní uzavírací ceny 40.87 na včerejších 45.52 dolaru. Přepočteno na celkovou cenu společnosti, která vydala dohromady 590 milionů akcií, narostla hodnota Twitteru o více než 2.7 miliardy dolarů. Není divu, Twitter potřebuje podpořit svou příjmovou stránku. Vyloučení prostředníka z prodeje dat o tweetech, o která je mezi nejrůznějšími komerčními, neziskovými i akademickými subjekty ohromný zájem (například DataSift své příjmy meziročně zvýšil čtyřikrát), by mu mělo pomoci významně podpořit nereklamní příjmy. Těch má spoelčnost v současnosti jen 10 procent, což ani zdaleka nevystihuje potenciál, který Twitteru pro prodej svých dat má.