Twiplomacy: Jak používají Twitter světoví političtí lídři?

Kdo je mezi světovými vládami a státníky na Twitteru nejpopulárnější? Nepříliš překvapivě i letos Barack Obama, zdaleka ale ne ve všech ohledech. Dobře si vedl i papež, který potvrdil, že hlavně mezi španělsky mluvícími lidmi je jeho autorita veliká.

Může letos chybět studie, která by shrnula, jak si vedou špičky světové politiky na Twitteru? Nemůže, odpovídá rázně PR a komunikační agentura Burson-Marsteller. Právě ta publikovala koncem minulého týdne další ročník studie Twiplomacy zaměřené na užívání Twitteru vlivnými politiky a státními orgány. Aspoň na několik minut se tak můžeme ponořit do analýzy toho, jak si populární služba v současnosti stojí na křižovatce politiky a mikroblogování.

Některé poznatky nejsou příliš objevné, jiné naopak překvapit mohou. Mezi tu první skupinu určitě patří fakt, že je stále mezi státníky nejpopulárnějším účet Baracka Obamy, amerického prezidenta, který jinak patří i mezi top 5 nejsledovanějších profilů vůbec. Už druhé místo ve sledovanosti ale do skupiny překvapení určitě patří.

Za Baracka Obamu se totiž zařadil papežský účet @Pontifex. Tedy alespoň podle studie, která sečetla počet sledujících napříč všemi jeho devíti účty, publikujícími v různých jazycích. Pokud byste snad zapochybovali o tom, zda právě papež jako náboženský reprezentant do žebříčku patří, pak vězte, že přestože papežská funkce již v současnosti příliš přímého politického vlivu nemá, stále oficiálně jde o hlavu nezávislého státu Vatikán přímo v srdci Říma, italského hlavního města.

Ze 193 členských zemí OSN bylo více než tři čtvrtiny (přesně 77.7 procenta) těch, které měly na Twitteru významného úřadujícího politika či důležitý ústavní orgán vládní úrovně. Včetně nečlenských států OSN bylo takových zemí celkem 153. Pokud jde o jednotlivé účty, studie napočítala profilů patřících hlavám států, vládám či jejich členům dohromady 505. Z velké části šlo o účty jednotlivců, takových byla skoro polovina, zbytek byly účty institucí.

Nejpoctivěji brali svou přítomnost na Twitteru státníci v Evropě, své zástupce zde mělo všech 45 evropských zemí. Zastoupení České republiky na mikroblogovací službě zajišťuje jak Úřad vlády (@strakovka), tak dnes již bývalý ministr zahraničí Karel Schwarzenberg. Ostatní kontinenty měly zastoupení nižší, i když Jižní Americe sabotoval sto procent pouze Surinam.

Než se podíváme na detailní statistiky dvou českých účtů tak, jak je vyhodnotila studie, pojďme doplnit ještě některé postřehy obecnějšího charakteru:

  • Účet Obamy je možná nejpopulárnější, jeho tweety ale nikoliv. Na celé čáře vyhrál papež František se svou španělskou jazykovou verzí, její tweety měly v průměru přes 11 tisíc retweetů. Papežův anglický účet dosahoval přes 8 tisíc retweetů na tweet. Obama si oproti tomu musel vystačit s “pouhými” 2,309 retweety.
  • Nejpopulárnějším tweetem i přesto až do dneška zůstává vítězný volební tweet Baracka Obamy s 806,066 retweety.
  • Z 505 zahrnutých účtů jich je 405 aktivních, 79 aktivní byly ale v poslední době se odmlčely a 17 jich nikdy nepublikovalo ani jediný tweet. Zbylé 4 účty jsou tzv. chráněné, tedy nemají veřejně viditelné tweety.
  • Celkem sledované účty publikovaly 1.08 milionu tweetů, z toho 34 tisíc připadá na úřad venezuelského prezidenta a 29 tisíc na americké ministerstvo zahraničí.
  • Pokud jde o vzájemnost, tu Američané příliš neuznávají. Zatímco čtvrtina politických účtů ze studie sleduje na Twitteru Obamu a @WhiteHouse, každý ze zmíněných zpět sleduje jen 4 politické profily ze studie. I přesto ale Američané nejsou ve vzájemnosti nejhorší. Hned 161 z celkových 505 hodnocených účtů totiž nemá vůbec žádné vzájemné vazby s jinými účty ze studie.
  • Nejvíc vzájemných vazeb naopak má švédský ministr zahraničí @CarlBildt. Ten jich navázal hned 44.
  • Nejaktivnější je v diskutování s ostatními ugandský premiér @AmamaMbabazi. Neuvěřitelných 96 procent všech jeho tweetů obsahuje zmínku, @mention. Jde o způsob, jak na Twitteru zacílit tweet na určitého uživatele, ať už jde o otázku, nebo odpověď na ní.
  • Nejstarší účet ze sledované pětistovky patří Baracku Obamovi. Ten je na Twitteru od března 2007 a s pořadovým číslem 813,286 patří mezi historicky první milion registrovaných uživatelů.

A jak jsme na tom v našem malém českém rybníčku? Dva politické účty, které patří ve studii naší zemi, na tom byly k prvnímu červenci takhle:

Úřad vlády ČR


  • Tweetů: 822
  • Following: 256
  • Followers: 7999
  • Registrace: 8.7.2010
  • Jazyk: Čeština
  • Status: Aktivní
  • Tweetů denně: 0.76
  • Podíl retweetů: 4%
  • Zmínek na tweet: 0.08
  • Odpovědí na tweet: 0.06
  • Retweetovaných tweetů: 53%
  • Počet retweetů: 948
  • Nejčastěji zmiňované: @mmister (4), @TOP09cz (3), @valhalla_now (3), @radekcerveny (3), @buddhacz (3)

Karel Schwarzenberg


  • Tweetů: 409
  • Following: 6244
  • Followers: 11031
  • Registrace: 19.10.2011
  • Jazyk: Čeština
  • Status: Aktivní
  • Tweetů denně: 0.72
  • Podíl retweetů: 2%
  • Zmínek na tweet: 0.14
  • Odpovědí na tweet: 0.06
  • Retweetovaných tweetů: 79%
  • Počet retweetů: 2635
  • Nejčastěji zmiňované: @schwarzenberg_k (29), @schwarzenbergk (3), @mcMarpo (2), @MatteoArchimede (2), @radablazek (1)

Jak vidno, ačkoliv Úřad vlády tweetuje déle a je o malý kousek aktivnější než Karel Schwarzenberg, tweety šéfa TOP09 jsou mezi uživateli populárnější. Nejenže je častěji retweetují (79 procent versus 53 procent u strakovky), ale s celkově polovičním počtem tweetů dokázal Schwarzenberg dosáhnout na skoro trojnásobek retweetů. Aby to nebylo málo, jeho nejpopulárnější tweet má hned pětinásobek retweetů proti nejpopulárnějšímu tweetu Úřadu vlády o dohodě ACTA.

Nechme se překvapit, zda nová česká vláda nepřijde s překvapivou brilantní komunikační strategií, která by se Schwarzenbergovým prvenstvím dokázala zatřást. Při pohledu na současnou situaci je opravdu těžké odhadovat, kdo se v žebříčku za naši zemi objeví zase napřesrok.

A na opravdový závěr ještě shrnutí článku v infografice.

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Proč jsou mobilní uživatelé pro Twitter cennější a kdo jich má nejvíc

Rozsáhlá studie Compete zkoumala, jak si ve srovnání s ostatními vedou ti uživatelé Twitteru, kteří službu používají primárně mobilně. Ukázalo se, že Twitter používají mnohem častěji, více pracují s obsahem a jsou všeobecně lepším cílem pro sociální marketéry. Do jisté míry omezující naopak může být nižší věk. Současně vyšel již třetí díl pravidelné infografiky věnované tomu, které internetové služby jsou nejvíce mobilní.