Turkům blokují Facebook a Twitter, učí se blokaci obcházet

Prostesty v Turecku, které zemí hýbou v posledních dnech, pokračují, a místní vláda proti nim bojuje i na digitální frontě. Protože se opět hybnou silou protestů stala sociální média, je prý v zemi přístup k těm nejdůležitějším zablokovaný. Zdá se ale, že minimálně část veřejnosti přišla na způsob, jak blokaci obejít.

O tom, jakou úlohu sehrávají v tureckých protivládních protestech sociální média, se můžete dozvědět více v článku od Jakuba Svobody, opakovat to zde proto nemá valný smysl. Objevily se ale mezitím informace další, podle kterých Turkům ty nejdůležitější sociální média, Facebook a Twitter, vláda blokuje, aby protestujícím znesnadnila domluvu a šíření informací.

První informace o tom, že turecká vláda přístup na Facebook a Twitter znesnadňuje, přinesl již během víkendu TechCrunch. Podle něj nebyly oba weby většinu času zablokovány přímo, byl ale natolik omezen jejich bandwith, že byly v podstatě nedostupné. V nejvypjatějších chvílích a na klíčových místech je pak vládou kontrolovaný operátor TTNET dočasně na lokální úrovni blokoval úplně.

Informace potvrzuje i včerejší Guardian. Podle něj blokace webů vedly k tomu, že Turci začali vládní cenzuru obcházet pomocí systémů VPN, virtual private network. Nejoblíbenějším nástrojem se stal Hotspot Shield od společnosti AnchorFree. Podle jejího zakladatele Davida Gorodyanskyho běžně v Turecku společnost zaznamenává kolem 10 tisíc nových uživatelů denně, jen za uplynulý víkend jich ale bylo více než 120 tisíc.

Na blokacích se podle dostupných informací podílejí velcí poskytovatelé internetu, operátoři TTNET a Superonline, naopak vůbec největší turecký mobilní operátor TurkCell, který pokrývá asi 60 procent uživatelů, jakékoliv blokace sociálních médií popřel. Situaci zkoumal i Renesys, společnost pro měření internetové aktivity, která má na území Turecka část své infrastruktury. Podle zjištění Renesysu k žádnému omezování přístupnosti sociálních médií během tří dnů, kdy situaci monitorovali, nedocházelo. To ale podle šéfa společnosti Jima Cowieho nevylučuje omezování jejich přístupnosti pouze lokálního charakteru. Tedy přesně taková omezení, o kterých mluvil o víkendu TechCrunch.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Změna. Placené příspěvky si na Facebooku najdou i nefanoušky

Pokles akcií Facebooku po vstupu na burzu bude podle všeho mít vliv i na koncové uživatele. Ve snaze zvrátit nedůvěru investorů Facebook přichází se stále novými reklamními formáty, s nimiž se postupně odchyluje od své původní neagresivní strategie. Nejnovějším krokem je testování možnosti zaplatit si za šíření příspěvků i mezi nefanoušky.
Přečtěte si více

Video: Další díl Social Media Revolution je tu

Každý rok vychází nová stylová infografika od Erika Qualmana, zakladatele Socialnomics, která se nás diváky snaží ve formě videa ohromit úžasnými statistikami o světě sociálních médií a internetu obecně. Možná je to tím, že už jsme si na tenhle fenomén až příliš zvykli, ale pokud jde o nás, letos už to nějak není ono.