Trh s falešnými účty na Twitteru je nezničitelný. Pohání jej poptávka

Dokud bude po falešných účtech na Twitteru existovat poptávka, vždy si obchodníci s nimi najdou způsob, jak je vytvářet. A poptávka bude existovat do té doby, dokud falešné účty budou nakupujícím přinášet uživatek. Dokládá to aktuální vývoj na černém trhu.

Twitter sice ve svém tažení proti falešným účtům nepolevuje, jak se ale zdá, je to skoro až sysifovská práce a prakticky marný boj. Ti, kdo za těmito účty stojí, jsou totiž motivováni způsobem, na který je Twitter sám o sobě krátký. Jak píše Wall Street Journal, trh o falešné účty a s nimi spojené výhody stojí, a je ochoten za ně platit.

Dokud budou o falešné followery a další výhody spojené s obchodováním s falešnými účty mít nakupující zájem, vždy si prodejci najdou způsob, jak všemožná ochranná opatření obejít. Pro důkaz nemusíme chodit daleko do minulosti. Ve velkém k tomu došlo v dubnu tohoto roku.

Twitter tehdy spolu s výzkumníky přišel s novým filtrem, který byl na základě vědeckou metodou odhalených charakteristik schopný najít a smazat až 95 procent všech existujících falešných účtů, a zablokovat ty nově vytvořené. Vítězství ale nemělo dlouhého trvání. Do dvou týdnů se trh přizpůsobil a filtr odhaloval a blokoval jen polovinu nových falešných účtů, a netrvalo o mnoho déle, než se vše vrátilo do starých kolejí. Samozřejmě kromě falešných účtů, které začaly těm skutečným být podobnější než kdy dřív.

Problém: Falešné účty přináší výsledky

A tak to vypadá, že jde jen o hru na kočku a na myš. V této hře se černý trh dříve nebo později přizpůsobí každému opatření, ke kterému Twitter v rámci boje proti falešným účtům přistoupí. Jediným řešením, které tak přichází v úvahu, je potlačení poptávky po falešných účtech.

I to ale Twitter prozatím bude mít těžké. Jak se prokazuje výše odkazovaný článek Wall Street Journalu, služby spojené s falešnými účty nakupujícím skutečně přináší výsledky. Své o tom ví třeba lokální rapper z Philadelphie Philly Chase, občanským jménem Tony Benson. Tomu podle Journalu usedlík z Los Angeles Jim Vidmar, dlouholetý obchodník s falešnou twitterovou popularitou, zajistil v Philadelphii a okolí opakovaně zviditelnění v podobě trendujícího tématu. Důsledek? Bensona si všimli nejen noví fanoušci, ale rovnou i místní novináři. Rapper hozenou rukavici zvedl, rozšířil počty svých posluchačů a na nezájem o svou osobu si už nemůže stěžovat ani ze strany pořadatelů kulturních akcí.

Právě lidé jako Jim Vidmar přitom v celém příběhu hrají ústřední roli, bez nich by totiž falešné účty nebyly ani zdaleka tak atraktivní. Jim Vidmar s účty přímo neobchoduje, a ani je sám nevytváří. Po tisících je ale kupuje od svých dodavatelů, které si může vybrat nejméně z dvou desítek těch spolehlivých. S pomocí nakoupených účtů a trochy programování pak poskytuje svým klientům mnohé “služby”.

Jednou takovou službou je například zajištění trendujícího tématu. Být součástí trendujících témat lze v rámci reklamního nástroje Promoted Trends zaplatit přímo Twitteru. Stojí to ale 200 tisíc dolarů a takové téma je jako sponzorované označeno. Jim Vidmar dokáže s pomocí tisíců robotických účtů, které kontroluje, svým klientům zajistit jednu z pozic pod sponzorovaným tématem, které jsou vytvářeny organicky podle aktivity uživatelů. Jeho klienty to vyjde levněji, a taková pozice vypadá na pohled lépe právě díky tomu, že ji Twitter označuje jako organickou.

Další službou, kterou Jim Vidmar poskytuje, je následování účtů klientů stovkami či tisíci falešných účtů, a následné automatické retweetování zveřejňovaných tweetů. Tím je dosaženo větší viditelnosti aktivity jeho klientů. Dosáhnout tolika retweetů poctivým způsobem přitom vůbec není snadné, a málokdy se to podaří úplně zadarmo.

Vše nasvědčuje tomu, že boj, který před Twitterem stojí, není z kategorie těch malých. Pro Twitter je přitom důležitější, než by se mohlo zdát. Společnost čerstvě (počátkem listopadu) vstoupila na burzu, a i přes solidní výkony v prvních dnech se nyní očekává spíš pokles jejích akcií (včera jejich cena poprvé klesla pod 40 dolarů). Twitter prozatím není ziskový, a špatných zpráv si tak nemůže dovolit mnoho.

Falešné účty jsou právě takovou špatnou zprávou. Twitter sám jej uvádí kolem 5 procent z počtu aktivních uživatelů, nezávislé studie se ale opakovaně dospěly k hodnotám, které se blížily spíš dvojnásobku. Ani samo množství falešných účtů ale není tím největším problémem. Mnohem děsivější je jejich možný reálný vliv.

Jak je tento vliv velký? Je skutečně tak snadné ovlivňovat, co uživatelé na Twitteru vidí, jak to popisují Jim Vidmar a jeho klienti? Lze se tak snadno dostat mezi trendující témata nezaslouženě? Pokud totiž odpověď zní ano – neutuchající zájem o služby jako je ta Vidmarova nasvědčuje, že tomu tak je – pak by tím utrpěla především důvěryhodnost Twitteru jako zdroje informací. A spolu s ní by mohla být poškozena i budoucnost celé téhle velmi populární sociální sítě.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Světu už vévodí jen pět sociálních sítí, Facebook vede ve 127 zemích

Jak Facebook pokračuje ve svém tažení za světovou nadvládou, lokální konkurence menších sociálních sítí se snižuje. Od roku 2009, kdy Vincenzo Cosenza začal publikovat mapu dominantních sociálních sítí ve světě, se počet sítí, které v některé zemi byly nejsilnější, snížil ze 17 na pouhých pět. Jediným, kdo na jejich úkor posiloval, je přitom právě Facebook.
Přečtěte si více

Studie: Jak být úspěšný v blogování

Speciální studie na téma úspěšnosti v blogování zkoumala, co ty, kteří se v psaní na internetu prosadili, odlišuje od těch neznámých. Ze studie konkrétně vyplynulo pět zásadních návyků, které měly společné úspěšné blogerky v oblasti módy. Řada z nich se nicméně dá zobecnit. Jaké návyky to byly?