Trendy v sociálních médiích pro rok 2012 obrazem a slovem

Nedávno přinesl Josef Šlerka na stránkách tohoto portálu svou reportáž z pařížské konference LeWeb spolu s odhadem několika klíčových trendů, které velmi pravděpodobně ovlivní podobu webu v příštím roce. Na následujících řádcích se podívejme, co můžeme očekávat v nadcházejícím roce v oblasti sociálních médií. Nalezli jsme k nim pro vás i několik tematických videí s výrobním datem 2011, které ale stojí za to si připomenout.

Tyto trendy vyplývají z článků, jež byly zveřejněny v uplynulých dnech na serveru Social Media Today a o chvíli dříve na The Huffington Post, a které jsme doplnili o další zdroje. Autorky zmíněných dvou článků se zamýšlejí nad výzvami pro fungování společností a firem v tržním prostředí roku 2012, v němž podstatná část jejich zákazníků i zaměstnanců bude využívat sociální média jako každodenní zdroj komunikace a sdílení informací.

Vycházejí z toho čtyři klíčové trendy:

  • 1. Nárůst sociální inteligence
  • 2. Využití analytiky a měření
  • 3. Agregace a správa obsahu
  • 4. Vzdělávání v sociálních médiích

Dříve než popíšeme jednotlivé body podrobněji, představme si video, jež predikuje vývoj on-line marketingu až do roku 2015:

Nárůst sociální inteligence

První trend vychází z nárůstu reálné moci uživatelů sociálních sítí vůči státům, autoritám či korporacím. Důvody, které nás vedou k tomu, abychom se domnívali, že jsme v současnosti svědky skutečné revoluce v přístupu k informacím, jejich šíření a možnosti ovlivnit svět kolem sebe, byly letos popsány již mnohokrát (počínaje facebookovými revolucemi v arabském světě a konče reálným poklesem tržeb firem s negativním obrazem na sociálních sítích).

Rok 2012 se ponese ve znamení dalšího nárůstu sociální inteligence uživatelů internetu, který povede k tomu, že úspěšné budou společnosti, jimž se podaří ovládnout sociálně mediální komunikaci. A naopak mimo zůstanou ti, jimž se to nepodaří. Vzrůstající moc uživatelů sociálních médií dokumentuje následující video v upoutávce na mezinárodní online konferenci:

Využití analytiky a měření

Společnosti se tak budou, jak lze očekávat, pokoušet tuto moc uživatelů sociálních médií „osedlat“ či alespoň přetavit ve svůj prospěch, což nepůjde bez detailní analytiky cílových skupin, přítomnosti značek na webu či měření samotných sociálních sítí. A hovoříme-li o analytice a číslech ve vztahu k sociálním sítím, nelze se vyhnout bibli sociálních marketérů – Social Media Revolution 2011.

Agregace a správa obsahu

V souvislosti s mocí, kterou disponují zákazníci prostřednictvím sociálních médií, bude v příštím roce stále více docházet k využívání insiderů, tedy lidí, jež mají blízko k dané společnosti či firemní značce, aby participovali na vytváření obsahu, který se bude následně dále šířit. Dobrým příkladem je podpora ambasadorů značky z řad skalních zákazníků, otevření blogů zaměstnancům či jejich podpora při vytváření obsahu firemních fanstránek.

Snad nám odpustíte i jedno komerční video, které však krásně dokumentuje starou pravdu, že obsah je král:

Vzdělávání v sociálních médiích

Z výše uvedeného pak vyplývá, že se budou muset společnosti velmi snažit, aby byly schopny komunikovat svou značku, ideje a hodnoty prostřednictvím sociálních médií jak navenek – k zákazníkům, tak dovnitř – vůči svým zaměstnancům. Nevyhnutelnými se tak stanou nejrůznější kurzy používání sociálních médií, jež budou iniciovány samotnými společnostmi.

Jak vypadá Social media education v roce 2011, představuje další video: