Světu už vévodí jen pět sociálních sítí, Facebook vede ve 127 zemích

Jak Facebook pokračuje ve svém tažení za světovou nadvládou, lokální konkurence menších sociálních sítí se snižuje. Od roku 2009, kdy Vincenzo Cosenza začal publikovat mapu dominantních sociálních sítí ve světě, se počet sítí, které v některé zemi byly nejsilnější, snížil ze 17 na pouhých pět. Jediným, kdo na jejich úkor posiloval, je přitom právě Facebook.

Jako každý půlrok za poslední tři roky vydal Ital Vincenzo Consenza na svém blogu mapu světa znázorňující sociální sítě, které v různých zemích mají nejsilnější lokální postavení. A jako každý půlrok barevné rozmanitosti ubylo, aby přibylo barvy modré, znázorňující stále dominantnější Facebook.

Zatímco v polovině roku 2009, když mapa vyšla poprvé, na ní figurovalo hned 17 sociálních sítí, mezi nimi třeba i česká sociální síť Lidé.cz, Orkut od Googlu v Brazílii a Indii, Iwiw v Maďarsku a Maktoob v několika blízkovýchodních zemích, dnes Facebooku konkurují celosvětově jen čtyři jména. V rusky hovořících zemích to je VKontakte, v několika dalších malých východoevropských zemích Odnoklassniki, v Číně QZone a v Íránu místní Cloob.

Consenza tentokrát vychází při tvorbě své mapy pouze z dat od Alexy, protože služba Google Trends for Websites, s jejímiž údaji Alexu kombinoval v předchozích letech (ještě v polovině roku 2012), v září skončila. Podle nových údajů je Facebook majoritní sociální sítí ve 127 ze 137 sledovaných zemí, QZone a Cloob mají po jedné zemi, o zbytek se dělí Odnoklassniki a hlavně VKontakte, která má v rusky hovořícím regionu již 190 milionů registrovaných uživatelů a aktuálně stále roste.

Zajímavé srovnání vývoje situace nabízí animovaný gif zachycující všechny mapy tak, jak se měnily v čase, který Consenza spolu s novou mapou již tradičně publikoval. Je dobře vidět, jak od poloviny roku 2009, kdy Facebook teprve rok vévodil před MySpace žebříčku užívanosti sociálních sítí a zdaleka neměl svět tak jednoznačně pod kontrolou, byla modrá pozice nebývale utužena.

Facebook začínal rok 2009 se 175 miliony aktivních uživatelů, podle údajů z února 2009. To je hranice, kterou třeba o dva roky mladší Twitter překonal až během první poloviny letoška (aby před vánoci oznámil 200 milionů aktivních). Jenže do září 2009 Facebook měl již 300 milionů aktivních uživatelů a v polovině července 2010 už půl miliardy, což je oproti současnému růstu Twitteru přece jen úplně jiná liga. Růst Facebooku od té doby ani náhodou neochabl, spíš naopak, když sociální síť dokázala do října tohoto roku nahnat dokonce miliardu pravidelně aktivních (byť se započítávají i interakce s pluginy).

Opevněná Asie a pirátský východ

To je dobře vidět i na animované mapě, kde se seznam sítí pod obrázkem zkracuje ze tří řádků na pouhý jeden a všechno postupně pohlcuje modrá. Jedinou výjimkou v tomto ohledu zůstává asijský region. O země bývalého Sovětského svazu jako jsou Uzbekistán a Kazachstán se dodnes přetahují Odnoklassniki a VKontakte, takže jejich barvy se průběžně mění z hnědé na oranžovou a zpět, a barvy Ćíny a Íránu zůstávají dlouhodobě stabilní. Právě Asie je také jediným sledovaným regionem, kde Facebook má se získáním dominantního postavení problémy. Už dávno se mu to totiž povedlo i v Africe, respektive zhruba polovině jejích zemí, které Consenza mapuje.

Otázkou pro Facebook je, kam dál. Do Číny a Íránu se totiž dostane jen těžko kvůli lokálnímu blokování západních internetových služeb, které praktikují místní režimy. Pokud jde o východoevropské a severoasijské oblasti, zde zase bude mít těžké kvůli přístupu VKontakte k autorským právům. Ruská sociální síť, aktuálně s názvem zkráceným na VK a lokalizovaná v této podobě do asi 70 světových jazyků včetně češtiny, stále umožňuje snadný přístup ke kradeným filmům a hudbě.

Uživatelé si zde mohou zcela bez problémů  a zdarma stáhnout jak prvé, tak druhé, a místním autoritám to přitom nejen nevadí, ale také odmítají i na přímou žádost vymáhat autorská práva tvůrců, kteří jsou obvykle z USA. Protože je těžko představitelné, že by takové službě mohl Facebook v regionu konkurovat, není také příliš pravděpodobné, že by VKontakte mohl v nejbližší době vytlačit. Pokud se bude počet lokálních sociálních sítí dále snižovat, je mnohem pravděpodobnější, že z kola ven půjde Odnoklassniki, která již nyní souboj s VKontakte začíná prohrávat.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Nej sociální a mobilní kampaně: I Facebook může být nóbl

Napadlo by vás někdy odmítat fanoušky na Facebooku proto, že pro vaši značku nejsou dost dobří? Některé značky se nebojí odlišit velice svéráznými metodami, jak ukazuje náš další výběr zajímavých kampaní poslední doby. Minule jsme se věnovali speciálně Twitteru, tentokrát dostal nejvíce prostoru Facebook a sekunduje mu Instagram.
Přečtěte si více

Facebooková soutěž dne: Pošli Big Shock a vyhraj!

Agentura SocialSharks, kterou si možná vybavíte třeba v souvislosti s aktivitou společnosti Albi (společnost dávala za každého nového fanouška pětikorunu na charitu), včera spustila méně charitativní akci - soutěž pro energetický nápoj Big Shock.
Přečtěte si více

TOP memy týdne: Od všeho trochu

I když v týdnu začala škola, naše zdroje se k tomu memově zrovna dvakrát nevyjadřovaly. Zato máme kočičky s kočičkama (jestli mi rozumíte..), fotogenické klokany, něco o lásce a sexu (jako vždycky), něco o Miley (asi taky už jako vždycky) a nechybí ani čeští zástupci, které jsme doposud opomíjeli: Přiznání Hitlera, Opráski a Jarek Plesl.