Studie: Průměrná hodnota fanouška na Facebooku vyrostla na 174 dolarů

Cena fanoušků na Facebooku vzrostla od roku 2010 o 30 procent. Kdo to tvrdí? Studie od společnosti Syncapse, zaměřené na marketing přes sociální média. Ta vyzpovídala 2000 uživatelů Facebooku, aby zjistila, jakým způsobem síť užívají, kolik času jí věnují, zda sledují značky a další důležité informace. Kromě toho analyzovala i chování spotřebitelů a také samotný Facebook a firemní stránky na něm, a to za účelem získání odpovědí na šest definovaných otázek:

  • Utrácení za produkty … kolik průměrný zákazník utratí za produkty značky?
  • Loajalita … jak moc jsou zákazníci značce věrní?
  • Náchylnost k doporučení … jak pravděpodobné je, že doporučení v rámci word-of-mouth povede k prodeji?
  • Mediální hodnota … kolik fanoušků a jak často lze přes Facebook oslovit?
  • Získávání fanoušků … jak moc získávají značce fanouškové fanoušky nové?
  • Vztah k značce … jak hlubokou emocionální vazbu mají ke značce její fanoušci?

Z odpovědí na tyto otázky a předchozího dotazníku facebookových uživatelů sestavila Syncapse žebříček značek podle toho, jak hodnotní pro ně jsou jejich fanoušci. Průměrná cena fanouška přitom společnosti z výzkumu vyšla na 174,17 dolaru. Rozdíly ale byly skutečně velké, například cena fanouška BMW vycházela na 1613 dolarů, zatímco fanoušek Coca-Coly měl hodnotu jen 70 dolarů.

Studie ale zjistila i to, že uživatele rozhodně nelze házet do jednoho pytle. Pro jednoduchost je rozdělila do dvou skupin, na ty, kteří fanoušky značek nejsou a příliš je na Facebooku neřeší, a na ty, kteří naopak značky na sociální síti sledují. Ze zajímavého porovnání vyšlo to, že lidé, kteří jsou fanoušky značek, tráví na Facebooku více času, je pro ně důležitější než pro nefanoušky (skoro polovina jich sociální síť označila na desetistupňové škále známkou 8 až 10) a také jej častěji používají k rozhodování o tom, zda a co nakoupit.

Jinými slovy, pro značky jsou cennější aktivnější uživatelé Facebooku, u kterých je vyšší šance, že budou sledovat jejich stránky, stát o jimi podávané informace a na jejich základě nakoupí. U těchto aktivních uživatelů je také vyšší šance, že zábavné a užitečné informace, například v podobě slev nebo povedených příspěvků, pošlou dál mezi své přátele.

„Pro poslední roky byl charakteristický hype a závod o to, kdo bude mít na Facebooku více fanoušků, marketéři ale pomalu střízliví a začínají se ptát na složité otázky týkající se návratnosti investic do sociálního marketingu,“ komentuje důvody, které ke studii vedly, Michael Scissons, CEO společnosti Syncapse.

Celou studii lze nalézt na webu společnosti.