Studie comScore: Jak si na Zemi vedou sociální sítě

Přístup na sociální sítě je dle comScore vůbec nejpopulárnější online aktivitou. Sociální sítě užívá celkem 82 procent světové internetové populace, tedy zhruba 1,2 miliardy lidí. Za říjen 2011 tvořil čas strávený na sociálních sítích celkem 19 procent veškerého času věnovaného lidmi na celém světě internetu. Na úkor sociálních sítí přitom ze všeho nejvíc tratil instant messaging, poněkud méně ale stále výrazně ztrácel v důsledku jejich vzestupu i e-mail.

Pokud jde o jednotlivé země, je trend zcela jednoznačný. Ze 43 sledovaných trhů mají sociální sítě v 41 penetraci převyšující 85 procent. Výjimky jsou pouze dvě, Japonsko s penetrací 58 procent a Čína, kde sociální sítě užívalo v říjnu 53 procent obyvatel s přístupem k internetu. Naopak ve Spojených státech, Velké Británii a Španělsku užívá sociální sítě úctyhodných 98 procent obyvatel s online připojením.

Ženy vedou nad muži o třetinu

Zatímco v čase investovaném do sociálních sítí na jednoho uživatele vedl Izrael, s 11,1 hodinami měsíčně na návštěvníka, v poměru k celkovému času strávenému online byly první Filipíny. Jejich internetoví uživatelé sociálním sítím věnovali 43 procent času stráveného na globální informační síti. Za zajímavý trend lze považovat to, že průřezově napříč celým světem trávily ženy na sociálních sítích zhruba o 30 procent času více než muži.

Ženy a muži na sociálních sítích

Celkem dle comScore na světě existuje jen sedm zemí, kde Facebook není lídrem na trhu (alespoň mezi těmi, které comScore detailně sledoval pro tuto studii): Brazílie, Čína, Japonsko, Polsko, Rusko, Jižní Korea a Vietnam. V Číně je přitom Facebook zcela zablokován, V Brazílii a Polsku konkurenci z druhého místa pomalu ale jistě dohání, v Japonsku jako číslo dvě drží stejné tempo růstu jako jednička, kterou je v zemi vycházejícího slunce snad trochu překvapivě Twitter. V Rusku a Jižní Koreji je poněkud jiná situace, když se ani v jedné z těchto dvou zemí Facebook nedostal mezi dvě nejpoužívanější sítě.

Staří dohnali mladé

A nakonec poslední informace ze studie, která se vejde do našeho stručného výtahu, určitě ale ne poslední zajímavá. Podle zjištění comScore se totiž v podstatě vyrovnala přítomnost různých generací na sociálních sítích. Mezi nejmladší generací 15-24 mají sice sociální sítě stále nejvyšší penetraci a mezi nejstarší generací 55+ stále nejnižší, rozdíl je ale pouhých 4,5 procenta. Na druhou stranu, jak se zvyšuje věk uživatelů, významně se snižuje jejich aktivita. Ačkoliv tedy již dávno není pravdou, že sociální sítě se na oslovení starších uživatelů nehodí, pořád platí, že na oslovení mladšího publika jsou přece jen efektivnější.

Uživatelé sociálních sítí mezi různými věkovými skupinami

Sociální sítě a věk

Celou 27 stránkovou studii comScore si můžete stáhnout můžete stáhnout zde. Kromě výše reprodukovaných informací obsahuje i podrobnější rozbor mikroblogů, mobilního přístupu na sociální sítě, display reklamy na sociálních sítích, přehled nejrychleji rostoucích webů v kategorii a samozřejmě spoustu dílčích detailů, zajímavostí a grafů.