Spousta stráveného času, sdílení i tlačítko buy: Sociální sítě jsou mrtvé. Nastupují messagingové platformy

Dostihnout určité cílové skupiny je stále těžší. Po bannerové slepotě zasáhl online svět pocit přežitku Facebooku (především u mladých) i nepochopení jiných platforem (ze strany agentur nebo prostě jen starších uživatelů). Je ale ještě místo, kam se všichni přesouvají, a podle odborníků tam tráví stále víc času. Jsou jím messagingové platformy, nebo jinak řečeno online chatovací systémy. Jak na ně a co vlastně umožňují, ukázali řečníci na letošním Czech Internet Foru.

Člověk s robotem

“Do konce roku bude messagingové platformy používat o miliardu lidí víc,” předpovídá Kodi Foster, viceprezident pro datovou strategii ve firmě Viacom. Ve společnosti vyvíjí služby, které umějí získat informace o zákaznících, na základě kterých pak obchod, marketing i tvůrci obsahu plánují, provádějí a měří klíčová rozhodnutí.

Podle něj žijeme ve světě, kde se předpokládají personalizované služby na vyžádání. A to co nejvíc automaticky. Brzy se většina aktivit značek bude odehrávat bez lidského zásahu. Navíc – během čtyř let se podle něj rozhovory mezi značkou a zákazníkem budou vést bez účasti dvou lidí.

Foster na CIF přišel přednášet o spolupráci s projektem Stndby, který pomocí textových zpráv poskytuje pomoc lidem se závislostmi.Tedy – když si chcete promluvit nebo pořešit svoje rozpoložení, vezmete do ruky v jakoukoliv hodinu mobil, začnete psát… A odpovědi máte hned.

Zprávy totiž posílá sice stroj, ale jsou personalizované, reagují na vás a v konverzaci zjišťují hodnoty stresu nebo aktuální emocionální situace. Robot o vás sbírá informace a data tak navíc můžou ukázat nejen vývoj toho, jak člověk svoji situaci zvládá, ale umí i předpovídat nebo ovlivňovat, co se dít bude. 

Větší než sociální sítě

Strojová komunikace a analýza dat je ale jen jeden z příkladů, jak ukázat lidem, že o ně máte zájem (nebo možná spíš to, že o nich vaše umělá inteligence dost ví). Ještě lepší je se na platformy přesunout se vším všudy. “Messagingové aplikace jsou o 20 procent větší než sociální sítě – a to co se týče stráveného času i počtu uživatelů,” vysvětluje jejich důležitost Atanas Raykov, ředitel pro business development společnosti Rakuten Viber. A právě pro tuto platformu vidí budoucnost, ve které všichni nakupují, komunikují se svou bankou, telefonním operátorem nebo třeba převádějí peníze – aniž by opustili konverzační okna. Možnosti už tady teď jsou.

“V mnoha případech nedává smysl, abyste si instalovali zase další aplikaci. Hlavně když jde o jednorázové akce, nebo jednou za čas. Třeba když jdete na fotbalový zápas,” vysvětluje Raykov. 

Takže, co takhle z toho všeho udělat zábavu? Viber to zkusil během letošního června a července v rámci světového poháru s heslem “nikdy nebylo snazší porazit přátele”. Nasbíral 42 milionů předpovědí zápasu, 8,6 milionu unikátních interakcí, zapojení lidí z 19 zemí a celosvětově 5 milionů uživatelů.

“Získali jsme pozornost. A teď jsme se rozhodli, že zahrneme i značku. Je to – nepřekvapivě – sázková společnost,” nastiňuje Raykov. Liga mistrů UEFA 2018/19 už s ní proto bude ve Viberu spojená.

Přilepte si je

Nejjednodušší a nespolehlivější je podle Raykova nalákat lidi na samolepky, neboli stickery – sady obrázků konkrétního tématu, které si mezi sebou můžou posílat, a které se těší velké oblibě. Speciální set samolepek lidi nasměřuje na společný chat, do oficiální komunity, kde je možné jim nabízet specifický konkrétní obsah. A dál s niim pracovat.

Tak třeba v Maďarsku to takovým způsobem dobře zafungovalo u největší tamní stránky s recepty s názvem Nosalty. Její samolepky se dočkaly 400 tisíc stažení, lidé jich poslali 9 milionů a k chatbotu se připsalo 267 tisíc lidí. Komunita, kde je možné sdílet recepty a posílat si fotky reálných výtvorů, se tak rozrostla na 46 tisíc účastníků.

Podobně už to zkoušeli ale třeba i na Slovensku. Tam si spolupráci s Viberem vybral festival Pohoda. Po stažení samolepek se lidé dostali do komunity, jejíž správci zahájili komunikaci fotosoutěží. Během tří měsíců si stickery stáhlo 350 tisíc lidí.

 

A co dál? Zprávy oproti mnoha jiným aplikacím v telefonu otevíráte několikrát denně. Podle Raykova nemá smysl z této aplikace vůbec odcházet. Proto teď platforma zavedla tlačítko buy, které uživatelům umožní nakupovat rovnou z e-shopu – ale jednoduše ve Viberu. Zatím si jej užívají ve Spojených státech, ale už příští rok se má dostat i do Evropy, včetně Česka. O tom víc v rozhovoru s Raykovem, který na Těch Internetech brzy najdete.

Diskuze k článku