Soutěže na českém Facebooku podruhé, aneb co s pravidly

V minulém článku jste nás upozornili na několik zajímavých věcí. Předně děkujeme Láďovi Durchánkovi, který nás upozornil, že prezentace, na které jsme chtěli demonstrovat možnosti pořádání soutěží, již není úplně aktuální, protože Facebook mezitím opět změnil pravidla.

Poslední verze Promotions Guidelines (z května letošního roku) totiž především ustupuje z diktování amerických pravidel do celého světa a organizátor jakékoliv soutěže musí především dodržovat zákonitosti země, ve které soutěž organizuje. Dodporučujeme tedy ještě jednou opravdu bedlivě vyslechnout přednášku advokáta Václava Schovánka, který se tématu pořádání soutěží v českém právním prostředí na jednom z našich seminářů zevrubně věnoval.

Ale zpět k Facebook Promotions Guidelines. Pravidla se opravdu zjednodušila a dodržovat už musíte pouhopuohých sedm jednoduhých bodů:

  • Veškeré soutěže musí být vytvořeny jako aplikace (ať už samostatné aplikace, nebo záložkové aplikace).
  • Soutěž musí mít v pravidlech vždy jasně napsáno, že Facebook s ní nemá nic společného.
  • Žádná Facebook featura nesmí být využívána jako vstupní mechanismus do soutěže. Tedy to, že je uživatel fanouškem, nemůže zároveň znamenat, že je automaticky soutěžícím.
  • Jednou z podmínek, kterou můžete podmínit vstup uživatele do vaší soutěže, může být likování vaší stránky, checknutí na Facebook Place a samozřejmě propojení s vaší aplikací. V praxi to tedy znamená, že soutěž můžete uzavřít pouze pro vaše fanoušky, ale to, že je uživatel fanouškem z něj automaticky nedělá soutěžícího – aby se stal soutěžícím, musí splnit ještě nějakou další podmínku (klasicky je to například vstup do soutěžní aplikace přes basic permissions).
  • Nelze používat žádnou z defaultních funkcí Facebooku jako hlasovací mechanismus (žádné lajkování fotek a statusů!).
  • Nesmíte vítěze informovat o jeho výhře skrze žádný facebookový kanál. V praxi to znamená, že si musíte v aplikaci vyžádat další permission (e-mail), nebo e-mail budete vyžadovat v samotné aplikaci jinak.
  • Samozřejmě není možné používat jakékoliv Facebookové trademarky (více samostatná sekce Brand Permissions).

Někdy se dá ale okolo pravidel poměrně solidně tancovat – tak jako to třeba dělá MINI Česká republika, další z příkladů, na které jste nás upozornili.

MINI

MINI po svých fanoušcích chce, aby do záložkové aplikace prostřednictvím Facebook Comments pluginu vkládali příběhy, které by „uživatel chtěl prožít s MINI Coupé a MINI dívkou – dívkou tvých snů“. Soutěž se sice zprvu tvářila tak, že je potřeba sehnat co nejvíce likes, ale není tomu tak. I po přečtení hodně uživatelsky nepřívětivých pravidel (doporučili bychom alespoň rozdělení do odstavců!) se uživatel dozví, že organizátor může a nemusí k počtu likes pod každým příběhem přihlédnout při výběru finálních výherců.

Nicméně, jisté výtky bychom stejně měli. Není nám úplně jasné, proč MINI nevyužívá síly, které v sobě soutěže mají, drobet víc naplno. Proč mít soutěž, která vám nepřinese nové fanoušky například vhodně zvolenou incentivou (mimochodem, k tomuto tématu si přečtěte článek Pavla Hackera Kupón, sleva, incentiva), nebo proč si od fanoušků nebrat v permission dialogu e-mail, abych mohl s fanouškem komunikovat v budoucnu i jinak (a kromě toho měl jednoduchou možnost jak ho oslovit s případnou výhrou tak, abych neporušoval Facebooková pravidla)?

Každopádně – tento příklad je v pořádku. Wording a využití soutěže jako modelu, který vám má pomoci akvírovat nové fanoušky nebo splnit jiné cíle sociálně mediální strategie, už je v pořádku výrazně méně. A o to by mělo při pořádání soutěží jít především. Nedělejme soutěže jenom proto, že všichni říkají, že je to důlěžité, ale pouze tehdy, pasuje-li nám soutěž do komplexní sociálně mediální strategie.