Sociální web je o emocích (a zvířátkách), říká zakladatel BuzzFeedu

V New Yorku je v plném proudu startupová konference TechCrunch Disrupt a tak není divu, že se objevují zprávy o zajímavých řečnících. Jedním z nich byl i zakladatel Buzzfeedu a spoluzakladatel Huffington Post Jonah Peretti, který promluvil o tom, jak podle něj funguje sociální web a jak důležité v tom jsou emoce.

Ve své včerejší přednášce na konferenci TechCrunch Disrupt Jonah Peretti, zakladatel populárního BuzzFeedu zaměřeného na virální obsah, emocemi rozhodně nešetřil. Nebylo ale divu, jeho přednáška totiž o emocích pojednávala – a o tom, proč emoce na sociální média nejen patří, ale dokonce na nich být musí.

Pro jednoduchost Peretti demonstroval svůj pohled na věc na dvou typických způsobech používání webu u dvou známých služeb. Ty se vzájemně velmi liší, obě jsou ale základním stavebním kamenem toho, jak průměrný uživatel dnes internet používá. Jde o největší vyhledávač, Google, a největší sociální síť, Facebook. Vycházel při tom ze základní premisy, kterou všichni tak nějak tušíme, ale většinu času si ji nechceme připustit – že lidé jsou šílení.

Zatímco na Googlu je populárnější sex než Ježíš a hubnoucí prášky než arabské jaro (anglické verze těchto hesel, tedy sex, jesus, diet pills a arab spring), na Facebooku se podle Perettiho lidé tváří mnohem sociálněji. Sdílejí články, obrázky a videa o lidech, kteří překonali své životní těžkosti a stali se hrdiny všedního dne, politicky motivované příspěvky a další sociální obsah. A ve vedlejším okně na Googlu přitom dost možná tajně vyhledávají nahaté obrázky celebrit.

Pointa přitom je v tom, že lidé rádi sami o sobě uvažují tak, jako by měli “racionální, jednotné já”, ačkoliv ho nemají. Většina z nás se v různých situacích a v různé společnosti chová různě. Jinak na večírku s přáteli, jinak na pracovní poradě, jinak na nedělním obědě s rodiči. Obsah na webu, a sociální web obecně, je z velké části o zachycení této roztříštěné identity a emocí, které s ní souvisí. O vytvoření něčeho, k čemu se čtenář či divák může vztáhnout, v čem se pozná.

To je koneckonců podle Perettiho také důvod, proč lidé tak milují roztomilé obrázky zvířátek, které na BuzzFeedu často dosahují milionu a více Like pod článkem. Lidé si zvířata kupují a starají se o ně proto, že v nich vidí část sebe samých. Radost, smutek, hlad a spokojenost, to všechno jsou znaky jednoznačně lidské, které domácí mazlíčci se svými majiteli sdílejí.

“Kočičky na webu nejsou o kočičkách, jsou o tom být člověkem,” řekl také Peretti. “Když cítíte emoce, jste pravděpodobně člověk. Když si lidé stěžují na všechny ty obrázky roztomilých zvířat na webu, ptám se, jestli jsou sociopati nebo androidi.”

Tvorba obsahu pro web, a o to více pro ten sociální, musí tyto emoce reflektovat a vycházet jim vstříc. Zapojit lidskou empatii je ten nejlepší způsob, jak navázat se svým publikem vztah. “Pokud nejste na webu šílení, pak je něco špatně. Vytvořte něco pro naši obsesivně kompulzivní poruchu, pro naše narcistické a hyperaktivní já,” uzavírá.

Via TC

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Facebook for Business – sociální síť otvírá nové centrum pro marketéry

Facebook přišel s novou podobou stránky Facebook for Business, která by z ní měla vytvořit centrum všech informací, které při své práci potřebují marketéři a podnikatelé. Stránka pomůže nasměrovat na reklamní produkty vhodné pro dosahování různých obchodních cílů. Kromě toho obsahuje návody, jak s těmito produkty pracovat, a pro inspiraci i nejrůznější case studies.