Sociální sítě zbožňujeme, prodeje ale moc nepřinášejí

Facebook láká podle všech možných průzkumů stále více obchodníků, aby na něm umístili marketingovou prezentaci. Namátkou můžeme zmínit například jen několik dní starou studii od Merchant Circle, podle níž je Facebook mezi malými podnikateli dokonce nejznámějším marketingovým nástrojem. Přes 70 procent z nich jej užívá a 9 procent to má v plánu v budoucnosti.

Nejinak je tomu i mezi samotnými profesionálními marketéry. Podle studie od Social Media Examiner nazvané 2011 Social Media Marketing Industry Report (výtah naleznete zde, PDF zde, prohlédnout si studii lze i přes Scribd) užívá sociální média 93 procent všech marketérů a 90 procent je považuje za důležitou složku celkového mixu. Přitom 92 procent z těch, kdo sociální média užívali, užívalo právě Facebook (pro zajímavost, Twitter užívalo 84 procent a LinkedIn 71 procent). Kupodivu jen každý třetí se zajímal o to, jak lépe monitorovat, měřit a integrovat svoje aktivity v této oblasti.

Malé prodeje, velká pozornost

Právě v tomto kontextu se zdá trochu překvapivé, že ve studii Forrester vyplynul Facebook jako jeden z vůbec nejméně efektivních nástrojů pro podporu prodeje. Pouze 7 procent online maloobchodů uvedlo, že Facebook patří co do generování zákazníků mezi jejich tři nejvýkonější marketingové kanály. Naopak 90 procent uvedlo marketing přes vyhledávače, což je ohromný rozdíl proti druhému místu affiliate programů (50 procent) a třetímu místu organické návštěvnosti (42 procent), tedy návštěvnosti vygenerované odkazy umístěnými na webu zdarma.

Zdroje prodejů pro online maloobchody

Jakto, že je Facebook pro marketéry tolik populární, přestože něpřináší přímé prodeje a podstatná část marketérů ani nemá potřebu pracovat na lepším měření aktivity? Jako odpověď se nabízí mnohokrát omílaný fakt, že přínos Facebooku nespočívá v získávání nových zákazníků, ale spíše v brandingu a zvyšování povědomí o značce. Tedy aktivitách, jejichž skutečný přínos se přesně měří velice obtížně, ale bez kterých se žádná společnost neobejde. To ostatně potvrdila i výše zmíněná studie věnovaná sociálním médiím, podle níž jsou hlavními přínosy získání pozornosti veřejnosti, zvýšená návštěvnost a lepší umístění ve vyhledávání.

Hlavní přínosy sociálních médií

Další zajímavosti

Tím se ovšem studie od Social Media Examineru zdaleka nevyčerpává. Jaká další zajímavá zjištění z ní vyplynula?

  • 58 procent marketérů užívá sociální média více než 6 hodin týdně, 34 procent přes 11 hodin týdně a 15 procent přes 20 hodin týdně.
  • 77 procent marketérů má v plánu více využívat online video a YouTube, 73 procent Twitter.
  • 70 procent marketérů se chce lépe naučit s Facebookem, 69 procent s blogy.
  • Pouze 28 procent společností outsourcuje svoje aktivity v rámci sociálních médií.
  • Polovina marketérů se sociálními médii zabývá méně než rok nebo vůbec, jen 11 procent více než tři roky.

Via RRW, HS