Sociální periferie: Chime.in, blogovací síť, která vám vydělá

Také si myslíte, že sociálních sítí je již dostatek, poptávka je uspokojena a nové výtvory budou mít v této oblasti velký problém se uchytit? Za pravdu by vám mohl dát například seznam velkých aktivních sociálních sítí na Wikipedii. Kolik přesně v něm je položek jsme nepočítali, odhadujeme to kolem dvou stovek – a to je třeba vzít v úvahu, že obsahuje jen aktivní a známé sociální sítě. Pokud jde o menší a neznámé, těch jistě budou tisíce.

Jednou z těchto menších a neznámých se má během dneška stát Chime.in (v době psaní tohoto článku je stále nedostupná), výtvor více známého startupu UberMedia, kterému také patří sociálně mediální aplikace UberSocial a Echofon. Zakladatelem UberMedia, původně pod názvem TweetUp, je Bill Gross, jinak stojící za akcelerátorem Idealab. A také člověk, o kterém se tvrdí, že vynalezl metodu monetizace vyhledávací reklamy formou placení za prokliky. Bill Gross již toho má za sebou v internetovém podnikání víc než dost, a tak existuje-li vůbec někdo, kdo dokáže vytvořit novou úspěšnou sociální síť, má nejlepší předpoklady tímto člověkem být.

Blog + sociální síť = Chime.in

Chime.in ale nechce být úplně obyčejnou sociální sítí, spíš půjde o hybrida Twitteru a blogu. Bude zde samozřejmě přítomný feed novinek, bude možné sdílet obsah s ostatními, bude zde systém pro sledování vybraných uživatelů a budou zde osobní profily. Co zde ale nebude je běžný status update, jak jsme na něj zvyklí od konkurence. Místo toho bude tzv. „chime“, což bude krátký článek do 4000 znaků s nadpisem a případně i obrázkem. Po tom, co jej autor publikuje, se ve feedu objeví nadpis, obrázek a několik prvních úvodních vět článku.

Zaměření na články je zajímavým nápadem a může rozhodně přitáhnout pozornost. Úspěch bude závislý především na tom, zda na Chime.in budou publikovat zajímaví autoři a bude zde k nalezení zajímavý obsah. Pokud se podaří, aby lidé na články na Chime.in odkazovali zvenku a zajišťovali tak nové sociální síti dostatečný příliv nových návštěvníků, mohlo by vše dopadnout vcelku dobře. Naopak velkou čárou přes rozpočet, kterou si síť nemůže dovolit, by bylo, kdyby bylo možné články publikovat soukromě, s omezenou viditelností. Tím by se ztratil ten vůbec nejzajímavější prvek a to chytlavý obsah, který jediný může novince zajistit tak vytouženou návštěvnost.

Nejlepší motivace jsou peníze

Aby se potřebným autorům trochu pomohlo s motivací, nabízí jim Chime.in způsob, jak svou tvorbu monetizovat. Možnosti jsou dvě, obě počítají s reklamou. Tou první je, že si autor pro svůj profil na síti zajístí reklamu zcela sám. Takovou reklamu může na profil umístit (nedivili bychom se, kdyby zde existovala co do povahy zobrazovaných reklam jistá omezení, aby se předešlo spamu, scamu a nechutnostem) a poté mu náleží veškerý zisk, který taková reklama přinese. Druhou možností je prodat reklamní prostor přes UberMedia, která se o všechno postarají a autorovi z výnosů dají polovinu.

Celý koncept je poměrně zajímavý, majitelům obsahu totiž dává kromě možnosti získat za svou tvorbu protihodnotu také poměrně velkou volnost ve způsobu, jak to učinit. V případě některých autorů pak může být rozhodující i fakt, že mohou mít naprostou kontrolu nad tím, jaké reklamy se na jejich profilech budou zobrazovat. Kdybychom si měli tipnout, právě to, jak se povede Chime.in nalákat kvalitní autory bude naprosto klíčové pro to, zda se síť nakonec ujme či ne.

Dalším prvkem, který by měl pomoci, jsou mobilní aplikace. Přes feature phony, tedy obyčejné telefony, sice nebude sociální síť přístupná vůbec, zato ale aplikace pro chytré telefony umí prakticky všechno, co najdete i na webu. Zkušenost uživatele tak bude totožná přes desktop i přes telefon.

A to je od nás všechno. Co si o tomto nápadu myslíte vy? Budeme za rok ode dneška všichni sledovat své oblíbené autory přes Chime.in?