Sociálně mediální rok

Sociální média jsou zvláštní. Na jednu stranu jsou nesmírně dynamická a moderní, na druhou využívají ty nejstarší lidské vlastnosti, takže působí, jako by tu s námi byla odjakživa. Jsou všudypřítomná, takže si jejich okupace našich monitorů všímáme stále míň. A tak se zdá, jako by se za rok neudály v sociálních médiích prakticky žádné změny. Facebook tu byl tehdy a je tu stále, YouTube podobně, Twitter tu jako by nebyl a jako by tu nebyl ani dnes, společnosti dál tvoří Facebook Pages a propojují své weby s Facebookem, točí krátká videa, zaměstnance hledají na síti LinkedIn. To byl stav v loňském září, ve kterém se konala první česká konference věnovaná sociálním médiím Social Marketers Summit. Přesto se za rok udála řada převratných událostí.

V oblasti marketingu se stala pro obor zcela zásadní změna: sociálních médií si povšimly korporace. Nikoli jednotlivci se svými profily, ale celá patra největších společností u nás se dala do pohybu a začala vytvářet Page a kanály, často sloužící jako customer care platformy nebo PR nástroje. Od drobných doplňků marketingových kampaní je to zcela zásadní posun v komunikaci firem, které dříve po předchozích dvacet až třicet let nedělaly nic jiného, než že se snažily si zákazníky udržet co nejdále od sebe prostřednictvím “automatických odpovídadel” (IVR), online formulářů a elektronického platebního styku. Společnosti jako Télefonica O2, ČEZ, Česká spořitelna a další z největších firem letos definitvně uzavřely debatu nad tím, jestli ano nebo ne, a začaly se ptát jak. Jinými slovy, i v nich už pracují Social Marketers.

Sociální média se také nepřehlédnutelně stala součástí veřejného života. Egypt, Sýrie, Tunisko jsou skvělým příkladem akceschopnosti jednotlivců spojených sítí, na druhou stranu některé společnosti během revolučních událostí na Středním východě ukázaly, jak s novými nástroji nedokáží pracovat: něco jiného sdělovaly ve svých standardních komunikačních kanálech a něco jiného pak skutečně dělaly, což bylo díky sociálním sítím bleskově odhaleno, šířeno a na závěr se proti nim obrátil hněv revolucionářů-spotřebitelů. Naopak se v Evropě, a Česká republika je v této oblasti absolutním šampionem, upevnila pozice služby, která spotřebitelů v síti využívá ve svůj prospěch – slevových serverů. Výstřednost s původem ve zcela jinak organizovaných společnostech v Asii se stala nedílnou součástí životů Čechů a dokazuje, že na sociálních médiích se opravdu dají vydělat peníze.

Učíme se mluvit

S “lidským” přístupem ke spotřebitelům a s navázáním vztahů, které by se blížily těm mezilidským, mají firmy pochopitelně stále potíže. Změna komunikačních prostředků byla blesková a především v reklamě mají společnosti příliš zažité postupy z dob vlády klasických masových médií. Přestože marketingové využití Facebooku se stále více stává standardem, Facebookové stránky společností mnohdy zdobí vizuálně dobře zpracované, ale statické záložky, které mají se “sociálnem” málo společného. V tomto ohledu se zdá, že za rok došlo spíš k nešťastnému posunu než ke zlepšení.

Posun, a to zásadní, se také letos odehrál a odehrává od monitorů stolních počítačů k mobilním zařízením. Nejen “chytré” mobilní telefony, tablety, netbooky, ale i zařízení, od kterých bychom to nečekali, jako ledničky i boty, to všechno jsou prostředky k připojení do sítě Internet. Původní klasickým e-shopem ovládané odvětví e-commerce se mění v t-commerce (tablety), m-commerce (mobily), s-commerce (sociální média), f-commerce (Facebook), se zařízeními stále důmyslnějšími a obvykle schopnými využívat prvky sociální komunikace. Tato mobilní zařízení schopná zobrazovat virtuální vrstvu na reálných objektech možná změní nejen náš pohled na “mobil” a “počítač”, ale i platby, navigaci, zábavu, nakupování…

I v nabídce sociálně-mediálních “hřišť” pro značky se toho příliš nezměnilo. Velcí jsou stále velcí, malí jsou stále malí. Obrovskou mediální odezvu zaznamenala jen jedna nová platforma – Google+. O ní se můžeme ale jen dohadovat, co marketérům v budoucnu přinese. Nejen o této síti, ale i o zmiňovaných sociálních médiích ve firemní komunikaci, veřejném životě, online nakupování a sdílení bude letošní ročník konference Social Marketers Summit, který se bude konat v pražské Lucerně 4. října.