Snapchat v Česku: 300 tisíc uživatelů a velká příležitost pro značky

Snapchat už dávno není o sprostých obrázcích A rozhodně nejde o síť, kde by byly jen děti. Naopak: má zajímavou cílovku a ta pořád roste. To nejdůležitější z konference Snapujem!, kterou uspořádal Médiář společně s agenturou TL5, jsme pro vás sepsali do článku.

Čísla o českém Snapchatu přinesl Tomáš Pflanzer z agentury Nielsen Admosphere. Myslíte, že je Snapchat okrajovou záležitostí? Možná ještě před pár měsíci Teď má ale v Česku přes 300 tisíc aktivních uživatelů a navíc zajímavou cílovku, která je největší v kategorii 15-24 let.

snapchat_CZ_2016

Tomáš Pflanzer z agentury Nielsen Admosphere ukazuje, jaká věková skupina je na Snapchatu silná

Autentická sociální síť

Obsah Snapchatu už netvoří jen obrázky, které si mezi sebou posílají teenageři a které po pár vteřinách zmizí. Ve velkém je doplnila videa. Ta jsou sice omezena na 10 sekund délky, dá se jich ale poslat mnoho ihned po sobě a dohromady tvoří My Story, tedy chronologický záznam posledních 24 hodin snapchattera, kterého sledujete (po 24 hodinách stejně jako na Periscopu zmizí).

„Obsah je on demand, na vyžádání, takže si ho pouštím, když sedím u televize, v tramvaji, a když se na něj dívám, věnuju mu stoprocentní pozornost,“ přibližuje Martina Votrubová z TL5, jak uživatelé obsah na Snapchatu konzumují.

Votrubova_Snapchat_ocemje

Martina Votrubová vysvětluje, jaké jsou hlavní charakteristiky Snapchatu

Podle ní je příležitostí nejen pro jednotlivce, ale i pro značky, které můžou fanouškům poskytnout pohled do zákulisí. Právě ten opakovaně zdůrazňovali snad všichni řečníci. A hlavní definicí je autenticita, která nesmí být hraná. „Pokud jste vtipní, veselí a pozitivní, tak to bude na Snapchatu vidět,“ radí recept na úspěch Votrubová.

Mezi specifika také patří vertikální obsah, kterého se tak na displej mobilu vejde násobně víc než u klasického horizontálního videa. Třeba i víc z vašeho produktu.

snapchat_reklamy_vertikal

Jste starší 30 let? Máte smůlu

Stáhli jste si Snapchat a nepochopili ho? Nejspíš proto, že jste se narodili zbytečně brzo. Podle Tomáše Pflanzera odpudivé UX mobilní aplikace působí jako účinný filtr lidí nad 30 let, kteří se v něm nezorientují. Nadsázka, jistě. Nebo?

Když nakonec zjistíte, jak se Snapchat používá, odmění vás obsahem, který dobře imituje samotný život: „Okamžiky, kdy někoho potkáváme, si také za den nepamatujeme. A není to o množství liků, protože příspěvky za chvíli zmizí,“ říká Pflanzer. Tím se Snapchat liší od Facebooku. Toho Facebooku, který ho chtěl před třemi roky koupit za 3 miliardy dolarů, ale zakladatelé ho neprodali. Z dnešního pohledu to vypadá, že se rozhodli dobře.

Zajímavé je také porovnání s Facebookem z hlediska věku: „Median age pro Facebook je 50, na Snapchatu je to 24 let,“ přibližuje Pfanzler čísla z USA. Přesto z Facebooku uživatelé v kategorii 15-24 nemizí, jak se někdy říká. Jen se jejich chování na síti mění: nejsou tak aktivní, raději jsou jinde.

„Facebook už není cool, je to nutnost. Musíte tam být, je to něco jako nudná rodinná večeře. V tuhle chvíli není jiná možnost, jak vytvořit event, vědět, co se děje, nevypadnout z kolektivu,“ dodává na vysvětlenou.

social_CZ_2016_srovnani_cilovek_snapchat

Srovnání využití sociálních sítí v ČR: nahoře skupina 15+, dole 15-24. Facebook už nemá kam růst, Snapchat atakuje 30 %.

V jakou denní dobu jsou followeři na Snapchatu přítomni nejvíc? O své zkušenosti se podělili jedni z nejúspěšnějších influencerů: „Mezi 9-13 hod., stejně, jako před dvěma lety,“ říká Johnny Machette. Jeho kamarádka a kolegyně z kampaní Coca-Coly Teri Blitzen má jinou zkušenost: o víkendu tam influencery najdete kolem 11 ráno, když vstávají. Ve všední dny od 18 večer, kdy přicházejí domů. Spičky jsou dané do velké míry pragmaticky. Souvisejí prostě s tím, jak jsou v dosahu wifi, protože přenosy jsou datově náročné.

Pokud jde o reklamu, Snapchat v současnosti nabízí 3 formáty: Geofilters, Live Story a Discover, které se zatím využívají v USA, koncem roku by se ale měly dostat i do ČR. A stejně tak zatím k reklamám nepouští agentury, všechny kampaně spouští sám. Tímhle směrem ale půjde – s tím dojde k potlačování firemních profilů a zvýraznění přátel. Podobně, jako to udělal dříve Facebook.

Snapchat v číslech ve světě

  • 8 miliard videí každý den
  • přes 100 milionů aktivních uživatelů denně a číslo roste
  • víc než 60 % uživatelů smartphonu ve věku 13-34 v USA je na Snapchatu
  • median age Facebooku v USA je 50, na Snapchatu 24 let

Snapchat v číslech v CR

  • přes 300 tisíc uživatelů 15+
  • využití 15+ uživatelů 6 %
  • využití cílovky 15-24 ale 30 %

3 reklamní formáty na Snapchatu

  • Snapchat Geofilters: podniky můžou označit své pobočky na mapě a zacílit na uživatele poblíž reklamy
  • Snapchat Live Story: správce do něj pouští kvalitní a související obsa
  • Snapchat  Discover: mediální domy tím zasáhnou cílovku, kterou na FB nedostanou

snapchat_statistiky_US_100mil

snapchat_statistiky_US_60pct

Diskuze k článku