Služby na sdílení odkazů: StumbleUpon vs. Digg

Podívejme se na nejpopulárnější služby, které můžete na poli sdílení odkazů využít a přizpůsobit svým potřebám a zvykům.

StumbleUpon

Hlavním cílem služby StumbleUpon je s pomocí komunity uživatelů upozorňovat na nejzajímavější články, které by vás na základě vašich preferencí mohly zajímat. Prvním krokem k používání je samozřejmě registrace na stránce. Služba ihned nabídne obrovské množství témat k takzvanému „stumblování“. Na zkoušku vyberte několik takových, jejichž články by vás mohly zajímat. Poté vás provede jednoduchým nainstalováním uživatelské lišty do prohlížeče. A nyní se můžeme vrhnout na samotné používání.

Základním cílem služby je upozorňovat na zajímavé články, videa, webové stránky a vůbec veškerý obsah neustále rostoucího interentu. Zatímco při běžném vyhledávání (např. pomocí Google) narážíte stále na tytéž odkazy, zde dostáváte doporučení přímo od spřízněných uživatelů. Na základě zvolených témat a následného používání se StumbleUpon postupně vyladí na vaši vlnu a při kliknutí na tlačítko Stumble (ať už na liště prohlížeče, nebo na samotné webové stránce) bude nabízet čím dál relevantnější odkazy.

Zobrazenou stránku můžete ohodnotit palcem nahoru, či dolů. Čím více stránek takto ohodnotíte, tím přesnější a zajímavější budou následná doporučení. Je to jednoduché a funkční. Všechny oblíbené stránky se navíc ukládají ve vašem profilu a můžete je tak znovu snadno dohledat. A nebyla by to správná sociální síť, kdyby chyběla interakce s ostatními uživateli a sítěmi. Každou stránku můžete kromě hodnocení také sdílet. Ať už na Facebooku, Twitteru nebo ostatním uživatelům, které máte ve svých kontaktech na StumbleUpon.

Čím více přátel budete mít v kontaktech, tím lepší obsah samozřejmě dostanete. Jde o další z mnoha měřítek toho, jaké stránky vám služba ukáže. Buďte ale uvážliví ve výběru – není dobré bezhlavě přidávat do kontaktů každého uživatele, na kterého narazíte. Přidávejte si přátele, kontakty, které alespoň trochu znáte, případně co nejpodrobněji prozkoumejte jejich oblíbené odkazy. Odměnou vám opět bude lepší a vyváženější obsah.

Každému uživateli je přiřazena poddoména uživatelskéjméno. stumbleupon.com. Jedná se o obdobu profilové stránky a naleznete na ní všechny potřebné informace jak pro vás jako pro uživatele, tak o ostatních kontaktech, na které narazíte.

Digg

Digg je stejně jako StumbleUpon založen na neustále se vyvíjejícím vyhledávacím algoritmu, který je závislý na doporučení ostatních uživatelů. Po samotné registraci máte možnost vyhledat zajímavé zdroje a uživatele podle jejich oborů, případně prohledat své kontakty na Facebooku, Twitteru či v Google. Na hlavní stránce se poté začnou zobrazovat doporučené odkazy a komentáře sledovaných uživatelů.

Nástrojů pro užívání obou služeb je samozřejmě pro každý prohlížeč, desktop i mobilní telefon dostatečně, pokud vás tedy služba osloví, je na vás, jakým způsobem a pomocí jakých prostředků ji budete využívat.  Pokud je například vaším favoritem prohlížeč Firefox, na jeho stránce s doplňky si určitě vyberete.

Před necelým měsícem spustil Digg svou novou verzi, která by měla oživit jeho pomalu zacházející slávu. Hlavním cílem je zjednodušení nejen pro uživatele, ale i pro samotné autory. Největší změnou je již zmíněný důraz na propojení s ostatními uživateli po registraci. Zatímco StumbleUpon vás v současné době dokáže propojit pouze s přáteli z Facebooku a e-mailu, Digg využívá i Twitter kontaktů. Dovolím si tvrdit, že v těch je největší síla. Dá se předpokládat (a v mém případě se to i ověřilo), že Facebookových přátel a spolužáků naleznete na Diggu mnohem méně, než zajímavých uživatelů Twitteru. A to jsou ti, kteří vás zajímají.

Další výraznou změnou k lepšímu je publikování nových „diggů“. Zatímco v předchozí verzi jste museli při přidávání nového odkazu editovat obrázek a komentář, nyní to služba udělá za vás (podobným systémem, jakým publikujete odkazy například na Facebooku).

Během samotného používání pak máte k dispozici globálně nejpopulárnější odkazy (které lze ještě dělit dle nejnovějších nebo nejpopulárnějších za posledních 24 hodin, týden či měsíc) a odkazy vašich konkaktů či vydavatelů, které sledujete. Svůj veřejný profil se všemi potřebnými údaji pak je možné nalézt na adrese digg.com/uživatelskéjméno.

Jak pro koho

Největším problémem Diggu z uživatelského hlediska je větší komerčnost projektu. Hlavním cílem marketérů je dostat článek na přední příčky a tím násobit návštěvnost. Jedná se tedy o souboj, který jde tak trochu mimo zájmy samotných čtenářů. A pokud nemáte v kontaktech dostatek zajímavých přátel, kteří vás upozorní na relevantní články, většinou jste odsouzeni ke čtení Top Stories, případně odebírání aktuálních článku vydavatelů, které sledujete – to můžete ale dělat i ve své oblíbené RSS čtečce, případně na Twitteru.

O to zajímavěji působí StumbleUpon, který na vás nechrlí počty Diggů a všelijakých Top, ale prostě vás jedním kliknutím pošle na stránku, kterou pro vás považuje za nejzajímavější. Jedná se tak o zdroj inspirace a obsahu, na který byste pravděpodobně běžným prohlížením obsahu webu nenarazili. Zjednodušeně řečeno, Digg je spíše zpravodajsky zaměřen, zatímco StumbleUpon pracuje s dlouhodobějšími odkazy, které více cílí podle vašich zájmů.

Obě služby celosvětově využívají miliony čtenářů, v České republice ale jde o jedince. Z marketingového hlediska jsou možnosti využití obou služeb u nás poměrně zanedbatelné, i když může jít o zajímavý doplňkový nástroj. Pokud vás tedy některá z těchto dvou služeb zaujala uživatelsky, dejte na svůj instinkt a zkuste ji využívat i k publikování vlastního obsahu. Doporučujte zajímavé články na ostatních sociálních sítích a seznamujte své čtenáře s danou službou.