Slovo roku podle Oxfordského slovníku? „Selfie“

Už máte na internetu také svoji selfie? Nemáte? Ani jednu? Pokud ne, asi byste to měli rychle napravit. „Selfie“, neboli fotografie, kde uživatel fotí sám sebe, osamoceného nebo spolu s dalšími lidmi, jsou velmi populární a má je dnes skoro každý. I proto tvoří velkou část příspěvků na Instagramu, a dokonce již mají i svou speciální sociální síť, jejíž mediální tváří se stal Justin Bieber.

Není proto divu, že selfie bylo takézvoleno slovem roku, a to nikým méně důležitým, než týmem Oxfordského slovníku. Ten již tradičně rozhoduje, co je oficiálním slovem a co nikoliv, a koriguje tak spisovné užívání anglického jazyka.

Hlasování prý bylo velmi jednoznačné a letošní slovo roku bylo zvoleno jednomyslně. Selfie přitom není novým slovem a i do Oxfordského online slovníku se už v minulosti stihlo dostat. Nejzazší dokumentované použití pochází už z roku 2002, konkrétně z australského internetového fóra. Mainstreamového užívání se ale selfie dočkalo až s rozšířením chytrých telefonů a rozmachem Instagramu v průběhu posledního roku. Graf udává vývoj počtu „selfie“ na miliardu použitých slov v průběhu posledních 10 měsíců:

selfie-graph

Konkurenty selfie se ve výběru slova roku stal BitCoin, digitální měna, jejíž cena tento týden opět výrazně poskočila vzhůru, a výraz „showrooming“. Ten označuje praxi spotřebitelů, kteří si chodí vyzkoušet a osahat výrobky do kamenných prodejen, aby si je později za lepší cenu koupili na internetu.

Selfie přitom nevévodí jen slovům, ale i Instagramu. Podle analýzy od MobileYouth.org, provedené mezi 5 tisíci uživateli Instagramu ve věku 14 až 21 let z několika zemí, tvoří selfie skoro polovinu všech fotografií, které tito mladí lidé publikují. Ve Velké Británii tvoří selfie podle průzkumu 48 procent jejich příspěvků, v USA 47 procent, a v Austrálii jich je sice o trochu méně, ale stále tvoří nezanedbatelných 37 procent všech jejich fotek na Instagramu.

mobileyouth selfies