Slovo roku podle Oxfordského slovníku? “Selfie”

Tvoří skoro polovinu všech fotografií od mladých na Instagramu a jsou tak populární, že jejich označení Oxfordský slovník vyhlásil za anglické slovo letošního roku. Řeč je o “selfie”, fotografii, kdy uživatel fotí sám sebe, ať už samotného nebo s přáteli.

Už máte na internetu také svoji selfie? Nemáte? Ani jednu? Pokud ne, asi byste to měli rychle napravit. “Selfie”, neboli fotografie, kde uživatel fotí sám sebe, osamoceného nebo spolu s dalšími lidmi, jsou velmi populární a má je dnes skoro každý. I proto tvoří velkou část příspěvků na Instagramu, a dokonce již mají i svou speciální sociální síť, jejíž mediální tváří se stal Justin Bieber.

Není proto divu, že selfie bylo takézvoleno slovem roku, a to nikým méně důležitým, než týmem Oxfordského slovníku. Ten již tradičně rozhoduje, co je oficiálním slovem a co nikoliv, a koriguje tak spisovné užívání anglického jazyka.

Hlasování prý bylo velmi jednoznačné a letošní slovo roku bylo zvoleno jednomyslně. Selfie přitom není novým slovem a i do Oxfordského online slovníku se už v minulosti stihlo dostat. Nejzazší dokumentované použití pochází už z roku 2002, konkrétně z australského internetového fóra. Mainstreamového užívání se ale selfie dočkalo až s rozšířením chytrých telefonů a rozmachem Instagramu v průběhu posledního roku. Graf udává vývoj počtu “selfie” na miliardu použitých slov v průběhu posledních 10 měsíců:

selfie-graph

Konkurenty selfie se ve výběru slova roku stal BitCoin, digitální měna, jejíž cena tento týden opět výrazně poskočila vzhůru, a výraz “showrooming”. Ten označuje praxi spotřebitelů, kteří si chodí vyzkoušet a osahat výrobky do kamenných prodejen, aby si je později za lepší cenu koupili na internetu.

Selfie přitom nevévodí jen slovům, ale i Instagramu. Podle analýzy od MobileYouth.org, provedené mezi 5 tisíci uživateli Instagramu ve věku 14 až 21 let z několika zemí, tvoří selfie skoro polovinu všech fotografií, které tito mladí lidé publikují. Ve Velké Británii tvoří selfie podle průzkumu 48 procent jejich příspěvků, v USA 47 procent, a v Austrálii jich je sice o trochu méně, ale stále tvoří nezanedbatelných 37 procent všech jejich fotek na Instagramu.

mobileyouth selfies

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Boj za práva homosexuálů jako šance pro marketéry

Aktuálnost, pohotovost, lidskost. To jsou v poslední době jedny z nejčastěji skloňovaných hodnot marketingu zejména na sociálních sítích. Aktuální soudní boj za rovnost manželství homosexuálních párů ve Spojených státech nabízí přesně takovou příležitost a spousta firem už se dnes zjevně nebojí vystoupit z přísně neutrální korporátní slupky.