Šimon Vojta neboli Smusa: Zatím mě nikdo neoslnil tak, že bych pro něj natáčel reklamu

O pytlích dárků od fanoušků, fan artech, vydělávání na YouTube a o tom, že vteřinu videa jde upravovat i několik hodin – přinášíme další z rozhovorů se známými YouTubery. Tentokrát jsme zpovídali Šimona Vojtu alias Smusu. Vlogera, který si udělal jméno v oblasti herních videí i vlogů. Jeho kanály mají dohromady okolo 300 tisíc odběratelů a jeho videa mají 13 a půl milionu zhlédnutí.

O pytlích dárků od fanoušků, fan artech, vydělávání na YouTube a o tom, že vteřinu videa jde upravovat i několik hodin – přinášíme další z rozhovorů se známými youtubery. Tentokrát jsme zpovídali Šimona Vojtu alias Smusu. Vlogera, který si udělal jméno v oblasti herních videí i vlogů. Jeho kanály mají dohromady okolo 300 tisíc odběratelů a jeho videa mají 13 a půl milionu zhlédnutí.

Se Smusou jsme chtěli udělat krátký rozhovor, jenže s tímhle youtuberem to nejde. Položíte otázku a okamžitě vás zaplaví hromadou podrobností. Mluví stejně rychle jako v mnoha jeho videích. Když ho upozorňuju, že nebudeme natáčet a článek bude jen textový, zásadně se uvolní. “Tak to u toho můžu i přemýšlet,” říká hned.

Před natáčením doma uklízím

Kolik času věnuješ vytváření YouTube videí?

Natáčím dva druhy videí, a to vlogy a herní videa. Ty herní mi zaberou alespoň 10 minut na přípravu, 20 až 30 minut na natáčení a pak asi hodinu střih. Vlogy zabírají značně víc času. Dávám si na nich hrozně záležet. Scénář sepisuju dost dlouho, podle toho, o jaké jde téma – někdy informace skládám dohromady den, někdy i několik dnů. Takový scénář mi zabere třeba dvě, tři strany A4. Pak to nechávám odležet třeba týden, a teprve poté, když mě nic nenapadá, pouštím se do natáčení. Musím doma uklidit, aby tam nebyl vidět bordel… To je klidně na půl hodiny. Pak natáčím asi hodinový záznam, který stříhám zhruba na deset minut.

Nejtěžší video, které jsem kdy dělal, bylo video Citové vydírání. Tam jsem si hrozně dával záležet na každém efektu. S jednou vteřinou jsem se dokázal patlat třeba pět hodin. Než jsem ho celé udělal, trvalo mi to měsíc.

Scénáře ale u mnoha vlogerů působí nepřipraveně, ty je připravuješ?

Ze začátku jsem neměl scénář a zkoušel jsem mluvit spatra. Jenže to jsem udělal dvakrát a napotřetí jsem chtěl popsat kopírování na YouTube, zamotal jsem se do toho, musel jsem to stopnout a celé smazat. Od té doby už si připravuju scénáře.

Řekl bys, že jsi úspěšný?

Řekl bych, že ano. Už kvůli tomu, že si stoupnu na stage a stojí tam stovky lidí. To mluví samo za sebe. Přijdou tam ti diváci… A jsou zvědaví. Úspěch to má už proto, že se zájem drží několik let. Na akce jezdíme od roku 2012 a ty akce se stále rozšiřují.

Rok jsem si natáčel videa pro sebe. Pak možná uspějete

Jak toho člověk může dosáhnout?

Člověku, který se toho vyloženě snaží dosáhnout, se to nepodaří. Všichni youtubeři, co tu jsou (na Utuberingu – pozn. red.), jsou úspěšní proto, že to dělali pro sebe. Já jsem to třeba dělal rok jen tak. Protože mě s tím seznámil kamarád a najednou jsem měl 50 zhlédnutí na videu a byl jsem s tím spokojený. Rozrostlo se to díky tomu, že jsem zkusil udělat něco originálního. Myslím, že i diváci poznají, že to člověk dělá pro popularitu nebo pro peníze.

Vyděláváš si tím?

Ano. Troufnu si říct, že bych se tím dokázal uživit.

Máš vedle příjmů z Googlu i marketingové aktivity?

Řadu marketingových aktivit, jako je prodávání triček, náramků, nebo dokonce akce typu Utubering.

Řešíš marketingové nabídky, které po tobě chtějí, abys ve videích něco předváděl nebo za tebou byl nějaký výrobek?

Zatím takové věci moc nepřijímám. Já říkám ty věci napřímo, po mně se zatím chtějí jen pozvánky. Ani si nemůžu vzpomenout, že bych někdy přijal reklamu jako takovou… Dávat něco do pozadí se mi trochu příčí. Radši bych opravdu řekl, že někdo něco sponzoruje. Myslím, že je to správné i vůči divákům. Jinak mi to přijde jako podprahová nabídka.

Máš takové nabídky?

Mám, ale ta částka mi za to nestojí. Nebo mají úplně nesmyslné podmínky. Že bych se k nim upsal a nemohl spolupracovat s nikým jiným… Ta svoboda má svoje kouzlo. Zatím mě nikdo neoslnil tak, že bych pro něj natáčel reklamu. Jednou jsem pro Primu šel do rozhovoru, a když jsem viděl, jak dopadl, tak jsem to řekl, že to nechci mít v televizi, na reklamním blogu. Stejně to vydali. Od té doby si na takové věci dávám pozor. Trochu se i spolupráce bojím.

Během našeho rozhovoru jsi musel řešit, co budeš dělat s dárky od diváků. Co od nich dostáváš?

Občas jsou to sladkosti, občas jsou to – jak my tomu říkáme – fan arty. Tedy třeba kresby, co nám nakreslili. Občas jsme to my, nebo je to naše tvorba, kterou natáčíme. Já si ty věci skladuju. I když třeba když dostanu prostě věci typu “vysypaný šuplík”, odpad vyházím a ze zbytku třeba hračky věnuju na charitu. Samozřejmě co se mi líbí, to si nechávám. Třeba tuhle mi jedna fanynka udělala krásný páčidlo, na kterém bylo moje jméno. To mám vystavený v pokoji.

Kolik máš doma takových věcí?

Hodně to třídím, mám malý pokojíček. Fan arty a psaníčka si schovávám všechny, toho mám takovýhle štos (ukazuje rukama zhruba 20 centimetrů), ale co se týče plyšáků, to často věnuju na charitu.

smusa_fanart_by_princessmoonsky-d8m2av3

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Konečně. Facebook umožní propojit lokální stránky do jedné

Dlouho chystaná funkce, kterou jste si již od května mohli prohlédnout na stránkách spravovaných samotným Facebookem, bude zřejmě brzy v provozu pro všechny značky. Jedna firemní stránka na Facebooku tak pod společnou URL adresou může sdružovat všechny lokální verze, které přitom mají nadále možnost komunikovat samostatně.
Přečtěte si více

Ve sklepě s Pavlem Zimou

Šéf Seznamu poskytuje rozhovory poměrně často, nás ale přeci jen zajímaly trochu jiné věci než obvykle. Třeba startupová scéna, kterou Seznam začíná pečlivě sledovat a podle Zimy se počítá s tím, že pro budoucí růst se firma neobejde bez dalších akvizic, včetně těch vyloženě startupových v případě začínajících českých online projektů.