Seminář Olgy Lounové a další trolling: Jak se umí bavit čeští uživatelé do takové míry, že dokážou vynervovat umělce i firmy?

Jen těžko jste v posledních dnech neslyšeli o nejznámějším semináři v Česku. Samozřejmě myslíme akci Olgy Lounové „Jak uspět“ pro umělce. K některým tématům není komentářů nikdy dost. Rozhodli jsme se přisadit si i k tomuto. Navíc ale ukážeme, že Olga samozřejmě není jediná, která na vtipné trolly na sociální síti narazila. Těšte se.

Olga Lounová to jednoduše schytala proto, že jí internetová komunita vyhodnotila jako nevhodnou seminář pořádat. Jeho popis, cena a lákadla, jako třeba dospělý doprovod pro umělce pod 18 zdarma nebo „kontaktní listina spolupracovníků, se kterými má Olga ty nejlepší zkušenosti a spolupracuje s nimi již mnoho let“ (do popisu jsme v zájmu české gramatiky doplnili čárku), byly už jen pomyslné třešničky na dortu.

Internet zkrátka chrlil jednu reakci za druhou, v rekordních časech a s rekordním počtem témat.lounová

lounová trolling

Takže: Kdo ještě?

Češi si zkrátka škodolibost užívají. Když má internetová cháska dojem, že autor počinu je tak nějak mimo, neváhají trávit čas vymýšlením co nejúdernějších reakcí. Trollingovým rájem je třeba i Facebooková stránka drinku Smarty, tady zřejmě z důvodu, že zkrátka lidem nejde dohromady jméno bývalého hvězdného hokejisty Dominika Haška a nápoje v plechovce, kterým si rozhodl si přivydělat. Zatím prý úspěchy nic moc. No a správci stránek s tím moc neudělají.

trolling smarty

Když se podobný přístup, počin nebo akce hodně zalíbí, není nic jednoduššího, než založit stránku novou. V tomto konkrétním případě Dělám marketing pro Dominika Haška. Podle počtu fanoušků sice nejde o žádnou velkou stránku, ale web se baví a značce to příliš nepomáhá.

Internetoví uživatelé se rychle chytnou jakéhokoliv nepřesného vyjádření nebo postu, který zkrátka není tak úplně stoprocentní. Když autor nepřemýšlí nad každým slovíčkem, skulinka se najde. Tady nejde sice o trolling v tom čistém smyslu slova, protože nejde o dlouhé útoky, díru v plánech komunikace ale podobná reakce dokáže udělat perfektně.

trolling babiš

Férovka

Podobně rychle a jednoznačně se dá „zatrollit“ i na značkách. Největší úspěch z toho dokáže mít konkurenční značka, ovšem tady pozor – musí to být alespoň trochu love brand, protože jinak spíš sama sobě založí na zatrollenou situaci. Air Bank uspěla, v komentářích má jen minimum haterů a ještě se jí podařil slušný počet palců (aktuálně skoro 600) a sdílení.

trolling airbank

A podobně úspěšný byl trolling společnosti Alza firmou Czech Computer, tedy respektive správci jejich Facebooku. Ty se přiživili na soutěži, kterou si Alza půjčila z internetů té doby – cíl byl dostat prst Alzáka na vrchol Eiffelovy věže.

Alza

A reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Je třeba přiznat, že dost povedná a ocenilo to i publikum. Celkem s grácií to zvládla také Alza…

CZC

Výmaz = řešení?

Ne, nedá se počítat s tím, že když událost zrušíte, na internetu se faux pas ztratí. Naopak: každá akce vyvolává reakci a tak se množí skupiny jako Olga Lounová ze mě udělala umělce (okolo tisícovky fanoušků) nebo Olga Lounová mi vzala možnost být umělcem (přes dva tisíce fanoušků). Nemluvě o uživatelích, kteří si dají tu práci a dál trollují oficiální stránky umělkyně na sociální síti. Tady ale nutno dodat, že kvalita příspěvků už nedosahuje té původní na zrušené události: ovšem umělkyně se zřejmě nebavila ani při první sadě.

Takové trollovací stránky jsou oblíbeným sportem českých facebookových uživatelů a umělkyni může těšit jen to, že zájem o ně má většinou poměrně krátkého trvání. O to víc ale několik týdnů a ty šťastnější i měsíců rezonují v dané komunitě. Někdy stačí úderná věta v úderných situacích – a pak vznikne třeba stránka Co si o tom myslíte Vy? Napište mi do komentářů nebo Já jsem velmi pro humor. Dokonce jsem o tom napsal řadu textů.

Na druhou stranu, pokud počítáme i původní skupinu, Olga Lounová si oficiálně přišla na pěknou řádku fanoušků.

Diskuze k článku