Samooblužná reklama míří i na 4chan, kolébku originálního i zlého humoru

Internet se mění a není a už nebude jako dřív. Důkazem toho budiž i nová samoobslužná reklama na 4chanu, jedné z nejlegendárnějších služeb, které světová informační síť hostí. Cílem reklamy ale není na službě vydělat, naopak. Hlavní ambicí je udržet ji takovou, jaká je a byla poslední roky.

Založen v roce 2003, 4chan je rozhodně službou, která na internetu není nová. Naopak, za dobu své existence už k němu neodmyslitelně patří. Jeho obrázková fóra, původně určená především ke sdílení anime a dalšího japonskou kulturou ovlivněného umění, brzy přerostla v jeden z nejdivočejších koutů internetu. Stalo se tak i díky nástěnce “random”, známější pod označením “B” či “/b/”. Právě na ní se , díky prakticky nulovým omezením pro publikovatelný obsah, rodí některé z těch nejoriginálnějších memů internetu, a to hned vedle toho vůbec nejzavrženíhodnějšího, co byste na síti dokázali najít.

I 4chan se ale musí přizpůsobit době, a co především, i on musí být schopen zaplatit účty na svůj provoz. Stránka totiž rozhodně není malá, kolem 25 milionů unikátů měsíčně a vyprodukuje přes půl miliardy zobrazených stránek. Jedním ze způsobů, jak vydělával 4chan v minulosti, byl prodej speciálních povolenek, které za 20 dolarů ročně umožnily svému majiteli publikovat bez nutnosti opisování otravných captcha obrázků.

Tento zdroj ovšem je ze své povahy relativně špatně rozšířitelný. A tak se obrázkové fórum, dodnes vedené svým zakladatelem Christopherem Poolem, řečeným “moot”, vydává moderní cestou nativní samoobslužné reklamy. Není to poprvé, kdy 4chan nabízí reklamu, poprvé jde ale o reklamu ze samoobslužného nástroje.

Moot přitom slibuje, že nová reklama bude velmi levná. Cena je od 0,2 dolaru CPM a minimální rozpočet pro nákup byl stanoven na 20 dolarů. Co ale především, reklama na 4chanu není určena pouze značkám, i když se samozřejmě počítá i s nimi. Způsob, jak novému nástroji obrázkové fórum dělá marketing, ale mluví i o míření na samotné uživatele. Jinými slovy, jedním z cílů je, aby i přímo uživatelé svou oblíbenou stránku podpořili třeba tím, že zaplatí zviditelnění své oblíbené nástěnky či hezky postaru vytrollují ostatní. Tomu odpovídal i původní popis na stránce FAQ reklamního nástroje, který v prvotním znění obsahoval jako příklad využití reklamy heslo MODS=FAGS, symbol odporu 4chanu proti omezování svobody slova.

Tvorba nové samoobslužné reklamy je velmi svobodná, a tak při naplnění základních pravidel (nesmí být zavádějící, obsahovat osobní údaje a podobně) může reklamní jednotka vypadat prakticky jakkoliv. Naplnění základních pravidel je před spuštěním kampaně ve schvalovacím procesu zkontrolováno moderátory.

Pokud se samoobslužná reklama ujme, pro 4chan to bude znamenat zachování jeho současné identity, která internet obohatila o memy jako Rickroll, Chocolate Rain, lolcats a mnoho dalších. Identita služby by totiž jinak, při představě akvizice velkou společností či peněz od investorů, nevyhnutelně zmizela v nenávratnu. A to by v případě 4chanu rozhodně byla škoda.

Total
0
Shares
Další články