S patenty se roztrhl pytel, přírůstky má Facebook i Google

Oba dva patenty mají na první pohled značnou důležitost. Od roku 2006, kdy Facebook news feed zavedl, se tento fenomén stal základním kamenem velkého počtu sociálních sítí, mj. i Twitteru. Hodně těchto služeb by vůbec nepotěšilo, kdyby se Facebook rozhodl jejich užívání feedů nějakým způsobem pronásledovat.

Pro tyto startupy je tu ale dobrá zpráva, patent největší sociální sítě se totiž nevztahuje na statusy, ale pouze na stream akcí, které ostatní uživatelé podnikli (například přidávání přátel, vstup do skupiny a podobně). Mimo nebezpečí se tak rázem ocitá Twitter, kde se ve feedu žádné takové informace neobjevují.

A i pro ty, kdo tento typ updatu ve svém feedu používají, je tu dobrá zpráva, nebo vlastně hned dvě. Velké společnosti totiž patenty často podávají ani ne tak proto, že by chtěli prohánět ty menší, ale naopak, jako ochranu před tím, aby si jimi používané funkce patentoval někdo jiný, a na nich vysoudil tučné odškodné. A i kdyby se Facebook nakonec nakrásně rozhodl jim trochu prohnat pérka, skončilo by nakonec jen u jednorázové finanční kompenzace.

 

Google a jeho lokalizovaná reklama

Co je zajímavé, na tenhle kousek, jehož důležitost se pro většinu běžných smrtelníků začíná ukazovat vlastně až poslední dobou, podala společnost Matta Cuttse přihlášku už před šesti lety. Patent je poměrně široký, pokrývá využití lokace pro zacílení, způsob určení ceny za reklamu, analýzy úspěšnosti a také změny obsahu reklamy.

Největší vliv bude tento patent mít v souboji o mobilní reklamu, kterou Google podle všeho povede s Applem (obě společnosti v nedávné době přistoupily k nákupy mobilní reklamní distribuční sítě, Apple Quattro Wireless a Google souhlasil s nákupem AdMob). Po získání patentu na vícedotykový displej, kterým Google stáhnul náskok svého konkurenta, by patent na lokalizovanou reklamu mohl být tou kartou, která v souboji rozhodne.