Rozhovor: Edvard Kožušník o politickém marketingu v sociálních sítích

Poslanec Evropského parlamentu Edvard Kožušník patří mezi early adoptery politického marketingu na sociálních sítích a právě díky nim udržuje stabilní kontakt se svými příznivci. Jak se dívá na stav politického marketingu v ČR a v zahraničí?

V červnu 2009 byl Edvard Kožušník zvolen poslancem Evropského parlamentu za ODS. V rámci kampaně před volbami do europarlamentu navrhoval zrušení koncesionářských poplatků a slíbil, že pokud ho lidé zvolí, přijede na první zasedaní europarlamentu ve Štrasburku z Prahy na kole. Svůj slib splnil a jeho počin zaujal média v celé Evropě.

Dnes je vedoucím sdružení eStat.cz, v Evropském parlamentu je členem Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů. Jeho profil najdete na Facebooku, Twitteru i YouTube.

 

TyInternety: Používáte pro spojení s příznivci i jiné sociální sítě než je Facebook? Mají u nás místo sítě jako Twitter, YouTube, LinkedIn, nebo jsou příliš marginální?

Edvard Kožušník: Nejlepší sítí jsou osobní setkaní a společný zájem. Myslím si, že jsem v ČR průkopníkem v oblasti politického marketingu na netu. Začal jsem s ním někdy v roce 2000, kdy jsem pomáhal spouštět web www.topolanek.cz. Za těch 10 let vím, že bez osobního zájmu a osobního zapojení politika žádná sebelepší aplikace nefunguje. Jsem samozřejmě na Facebooku a Twitteru a mám svůj kanál na YouTube.

Myslíte si, že v nedávno proběhlých parlamentních volbách hrály sociální sítě významnou roli? Jakou úlohu budou mít podle vás sociální média v nadcházejících komunálních volbách?

Rok od roku hrají větší roli. Ale nepřeceňoval bych ji. Je to jeden z důležitých nastrojů komunikace. Ten se ještě zvýší, pokud se u nás zavedou volby přes internet, které osobně několik let podporuji a jsem rád, že se mi podařilo k této změně přesvědčit i některé konzervativní kolegy z ODS.

Je v ČR možné, abychom se dopracovali do stavu, kdy podobně jako Barack Obama dovede politik postavit kampaň primárně na využití sociálních sítí?

Podle mě tvrzení v otázce, že Obama měl kampaň postavenou primarně na netu, není pravdivé. V Americe je internet také nástrojem získávání peněz na samotnou kampaň. To je myslím do Evropy a tedy i do České republiky nepřenositelné. Navíc se jedná o jiný způsob voleb. Jsou celostátní a přímé. Pokud u nás bude zaveden institut přímé volby, tak se význam internetu ještě zvýší.

Edvard Kožušník

Patříte mezi nejaktivnější české politiky na Facebooku. Jakým způsobem udržujete a rozvíjíte vztahy se svými příznivci?

Jednoduše, prostě jsem připojen a diskutuji na jakékoliv téma. Nabízím také dárky. Teď třeba cestopis Františka Šestáka Na kole do Evropského parlamentu na vystava.kozusnik.eu.

Jak byste zhodnotil aktivitu dalších českých politiků v sociálních sítích?

Tak jako v reálném životě. Někteří jsou aktivní, jiní líní. Někteří slušní, jiní sprostí. Někteří jsou nudní, jiní zábavní. Internet je dnes součástí života a tedy i života politiků.

Coby europoslanec trávíte hodně času na cestách. Setkáváte se se svými příznivci? Organizujete taková setkání třeba právě pomocí sociálních sítí?

Ne, ale mám svou vlastní sít příznivců, kterých je v ČR přes 6000 na adrese podporovatele.kozusnik.eu. Ty oslovuji, když jsem na akci v jejich blízkém okolí formou SMS a mailu. A musím přiznat, že mě samotněho překvapuje, jak to funguje.

Začíná léto a na místě je otázka, kam se chystáte na dovolenou? Můžete si ji vůbec dopřát?

Bydlím s rodinou v Praze blízko plážového sportoviště. Většinu léta stravím s dětmi tam. Pokud si budou čtenáři chtít zkusit nový sport s europoslancem :), tak se stačí podívat na www.beachtennis.cz.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

LinkedIn slaví 3 miliony firemních profilů infografikou (jak jinak taky)

Na LinkedIn už má svůj profil nejen více než 225 milionů profesionálů z celého světa, ale také 3 miliony značek, které můžete sledovat. Zahrnují prakticky všechny obory, takže tu najdete přes tisíc firem zaměřených na nanotechnologie stejně jako stovky specialistů na železnice, a také většinu států světa. To a další zajímavosti uspořádal LinkedIn do přehledné infografiky.
Přečtěte si více

Twitter zažil útok hackerů, až čtvrt milionu účtů bylo kompromitováno

Minulý týden zažil Twitter hned dvě nemilé události. Jeho služby byly na čas pro uživatele nedostupné, kromě toho jej také napadla skupina "extrémně sofistikovaných" hackerů. Twitteru se podařilo zakročit, přesto byla kompromitována data z některých uživatelských účtů. Obě události spolu prý nesouvisí. Naopak útok dost možná souvisí s napadením dalších amerických médií čínskými hackery.
Přečtěte si více

Ze zákulisí Facebooku: Tlačítko Dislike, tajný pokoj a firma na výrobu plakátů

Věděli jste, že Facebook ve skutečnosti je společností na výrobu plakátů řízenou Benem Barrym? Ve včerejší veřejné diskuzi s uživateli Redditu to odhalil zaměstnanec společnosti Bob Baldwin. Kromě toho se také přiznal, že v minulosti navštěvoval tajný pokoj v sídle sociální sítě, a abychom šli i na trochu vážnější notu, znovu vyvrátil, že by se někdy mělo objevit tlačítko Dislike.