Romney versus Obama. Kdo by vyhrál podle sociálních médií?

Právě dnes budou Američané rozhodovat o tom, kdo se na další čtyři roky stane jejich prezidentem a jedním z nejmocnějších mužů světa. Ještě víc než před čtyřmi lety přitom hrála v tomto klání roli sociální média. Kdo by podle nich vyhrál?

Když před pěti lety Obama startoval svou minulou kampaň, Facebook měl jen zlomek své dnešní uživatelské základny, Twitter užívali jen vyvolení a mezi sociálními sítěmi vládl MySpace. Obama tehdy vyhrál zčásti i díky tomu, že se mu sílu sociálních médií povedlo využít ve svůj prospěch a na internetu před McCainem v aktivitě jasně vedl. Jak je tomu letos?

Tak především, sociální média již jsou nutností, ne zajímavou inovací, takže je užívají oba kandidáti. Pojďme se podívat, jak si na nich vedou, a zda nám to pomůže uhádnout, kdo z nich se zítra stane vítězem a příští hlavou Spojených států.

Nálada na sítích je negativní

Podle reklamní platformy Ebuzzing, která analyzovala 925 tisíc tweetů, 159 tisíc příspěvků na diskuzních fórech, 75 tisíc článků a 6600 blogových příspěvků, je napřed Obama. Ačkoliv mainstreamová média se věnují oběma kandidátům stejně, v sociálních médiích má Obama navrch o 57 procent.

Obama silně vede na Facebooku a Twitteru, to ale lze zčásti přisoudit faktu, že poslední čtyři roky byl americkým prezidentem a svou uživatelskou základnu budoval po celou tu dobu. Na Facebooku má skoro 32 milionů Like, zatímco Romney jen 12 milionů. Na Twitteru potom 21.8 milionů followerů současného prezidenta jednoznačně dominuje nad 1,7 milionu jeho vyzyvatele.

Sociální média ale ani jednoho kandidáta nešetří a jsou vůči nim ještě nepřátelštější, než mainstreamová média. Posuďte sami, jaká je převažující nálada toho, co je v médiích a na Twitteru o kandidátech publikováno:

  • Obama – Mainstreamová média: 19 procent obsahu pozitivní, 30 procent negativní, 51 procent smíšený. Twitter: 25 procent pozitivní, 45 procent negativní.
  • Romney – Mainstreamová média: 15 procent pozitivní, 38 procent negativní, 47 procent smíšený. Twitter: 16 procent pozitivní, 62 procent negativní.

V roce 2008 před volbami si přitom Obama vedl v médiích mnohem lépe. Hovořilo se o něm pozitivně v 36 procentech případů, negativně v pouhých 29 procentech.

YouTube, Pinterest, Klout

Pokud jde o YouTube, zde je náskok Obamy snad vůbec nejvýraznější. Jeho kanál má 259 tisíc odběratelů a celkem přes 262 milionů zhlédnutí, Romney má oproti tomu odběratelů 29 tisíc a jen kolem 29 milionů zhlédnutých videí. Na Pinterestu má volební stránka Obamy necelých 36 tisíc followerů, Romney oficiální volební Pinterest nemá. Podobná je situace u Instagramu, kde najdete 1,6 milionu followerů u Obamy a žádný oficiální účet u jeho soupeře. Obama se přitom nevyhýbá ani sítím jako je Reddit, kde slavil značný úspěch.

Zajímavé je také srovnání Klout skóre obou kandidátů. Obama je se skóre 99 dost možná nejvlivnějším člověkem na Zemi, alespoň když přijde na sociální média. Mitt Romney si nevede o mnoho hůř, o trochu ale přece jen ano – bodů má “jen” 92. A abychom nezapomněli a byli kompletní, srovnejme také Google+. Zde má Obama 2,3 milionu fanoušků, Mitt Romney těsně přes milion.

Na otázku z nadpisu tak ani není příliš třeba odpovídat. Pokud bychom měli soudit podle sociálních médií a podle toho, jak se na nich o obou kandidátech mluví, jak jsou aktivní a kolik lidí je zde sleduje, jednoznačně vyhrává Obama. Otázkou ale je, zda Romneyho voličská základna není přece jen internetu vzdálenější, a zda tedy republikánský kandidát nezvolil menší důraz na sociální média záměrně, protože jeho voliči se zde nachází v menším zastoupení. To částečně ukáže dnešní hlasování a zítřejší vyhlášení výsledků.

Zajímavé momenty kampaně

Pojďme si ještě připomenout několik vtipných momentů prezidentské kampaně, které si publikum sociálních médií oblíbilo. Clint Eastwood se vyznamenal scénkou s prázdnou židlí, na kterou Obama reagoval fotkou svého prezidentského křesla.

Obamova reakce na řeč Clinta Eastwooda

Romneymu neprospěl záznam jeho projevu v uzavřené společnosti, podle kterého “47 procent Američanů neplatí daně z příjmu”, a proto budou volit Obamu, ať už Romney udělá cokoliv. Kandidát, který již od začátku kampaně dával najevo, že životu obyčejného voliče díky svému privilegovanému původu nerozumí, tím proti sobě mnoho lidí poštval. A příliš nepomohla ani následná omluva. Video bylo publikováno na YouTube, a ačkoliv zrovna nespadá do kategorie “zábava” (tedy pro většinu diváků), jeho důležitost pro průběh kampaně ho nedovoluje nezařadit.

Zajímavé momenty přišly i později, během prezidentských debat. První debata se příliš nepovedla Obamovi a Romney se po prezidentově nepřesvědčivém výkonu vyhoupl do čela průzkumů. Ve druhé debatě ale Romneyho jinak vyvážený výkon zastínilo nešťastné použití výrazu “binders full of women”, který vedl ke vzniku stejně nazvaného blogu na Tumblr.

V případě třetí debaty pak sociální média ze všeho nejvíc zaujala prezidentova reakce na Romneyho výtku, že se zmenšuje americké námořnictvo. Obama pronesl, že Spojené státy také “mají méně koní a bajonetů”. Jeho výrok si vyžádal celou řadu vtipů a stejně jako u Romneyho samozřejmě také vlastní blog. O parodie zdůrazňující slabý Obamův výkon ale nebyla nouze ani v případě první debaty:

A nakonec se můžete podívat na to, jak se Demokraté pokusili zesměšnit Romneyho daňový plán (zda úspěšně necháme na vašem vlastním posouzení). Pokud chytíte tlačítko, které vám má plán osvětlit, máte u nás balení bonbónů. Kromě toho, že americké volby jsou poměrně vážná věc a důležitá událost, jsou evidentně také velkou zábavou…

Total
0
Shares
Další články