Reportáž z prvního českého setkání příznivců Google+

Zájemci o setkání byli poznat už z dálky, jednalo se o typické zapálené IT specialisty a specialistky. Dostáli své pověsti a v kavárně se začali objevovat většinou s půlhodinovým předstihem, a to přesto, že organizátoři asi dva dny předem posunuli začátek akce o hodinu dřív. Byla jsem docela překvapená, jak jsou stereotypy o ponožkách v sandálech nebo veselých IT tričkách pravdivé. A hlavně, jak moc jsou spojené s projektem Google+.

To je ale zřejmě dané i tím, kde se o akci psalo – nebo spíš nepsalo. Na začátku nám byly rozdány lepící štítky s možností se „otagovat“. Okolo sedící byli přátelští a zdálo se, že se velká část navzájem zná. Trochu mě překvapilo, že asi třetina osazenstva byly dívky – čekala jsem stereotypy se vším všudy. Vzhledem k povaze setkání se dotazy směřované na Adeho týkaly především možností pro uživatele. Google si ale většinu informací nechává buď jako překvapení, nebo o novinkách teprve rozhoduje.

Když Google neví, tak to řekne

Google+ se po celém světě těší velké oblibě a může za to paradoxně velká fanouškovská základna jeho konkurentů. I když přesto, že se u nás mluví o Facebooku, je tou konkurencí zatím spíš Twitter. Hned na začátku setkání Ade všem poděkoval za přízeň a několikrát řekl, že síť používá víc lidí, než Google očekával. Přesto, že se stale jedná o testovací verzi a zřejmě nějakou dobu ještě bude. Pro Google je proto také obtížnější sledovat data a přizpůsobovat se tomu, co by jeho fanouškové chtěli.

Právě úprava na míru uživatelům je totiž zřejmě to, čemu se vývojáři plánují věnovat. Proto například odpovědi na otázku, zda Google+ bude mít možnost vytvářet události, padla odpověď: “No, asi ano, když to lidi budou chtít. Zatím ještě nevíme.” Právě události podle reakcí chyběly naprosté většině pražského osazenstva. Někteří také žádali aplikace, ale nakonec byli přehlasováni (“Ještě jsem na Facebooku neviděl aplikaci, která by skutečně k něčemu byla!”). Srovnávání s Facebookem ostatně provázelo celý večer.

Jen pro plnoleté

Vývojáři ale samozřejmě vymýšlejí vlastní způsoby, jak lidi zaujmout. Otázky se často točily okolo způsobu, jakým chce Google přetáhnout už zabydlené uživatele jiných sítí. Zvlášť v České republice je takový dotaz na místě – je známé, že Češi jsou poměrně konzervativní. K tomu Ade spíše mlžil obecnějšími prohlášeními typu: “Jsme a budeme jednoduše lepší.” Měla by prý pomoci kvalita zkušeností, lepší možnosti sdílení a propojení, a to hlavně se službami Google.

Jedním z prvních dotazů byla i věková hranice pro Google+. I mnohá česká fóra jsou plná otázek, jak si založit účet, pokud jeho uživatelům ještě nebylo 18. Provázanost s Gmailem ho spoustě lidem zabránila vytvořit. Podle fór má Google v plánu minimální věk snížit na 13 let, o tom však Ade nemluvil. “Minimální věk je stanoven na 18 a máme v plánu, že to tak zůstane. Samozřejmě je možné pravidla obejít, ale musíte projít tolika kroky, že doufáme, že to uživatele odradí,” upřesnil.

Google+ zůstane zdarma

Stejně tak by měly zůstat v nabídce další služby, jako je například Google Buzz. Zatím ale není jisté, jestli se podobné projekty s Pluskem propojí, nebo zůstanou úplně samostatné. Stejně nejasné byly odpovědi na otázky, zda Google plánuje integrovat gadgety (“No nevím, ale nemyslím si to.”). Google+ by ale samozřejmě měl především obsahovat co nejvíce produktů Googlu.

V několika měsících má Google+ také nabídnout profily firmám. Bližší datum Ade nesdělil a neupřesnil ani, co bude vlastně takový profil obsahovat. V duchu PR firmy zkrátka slíbil mnoho zajímavých věcí. O otevřenosti projektu směrem k publiku ale svědčí i skutečnost, že setkání zorganizoval 15letý Štěpán, který o něj zkrátka požádal a zástupci Googlu mu vyhověli. Na konci jsme ho za to společně odměnili poněkud nervózním potleskem – účastnil se totiž Hangoutu jinde než v Praze a s vypnutým mikrofonem přišlo zvláštní tleskat prakticky všem v pražské místnosti.

Hlavně si rozšířit kruhy

Setkání se konalo současně v Praze, Brně, Poznani a Varšavě. Počtem účastníků jasně dominovala Praha, na celkem čtyřech desítkách měla poloviční podíl. A pokud započítáme i dva psy, tak dokonce většinový. Ade nakonec všechny ubezpečil, že jakékoliv novinky se nejrychleji dozvědí na oficiálním blogu What´s new in Google+. Většina účastníků pak ještě zůstala na místě, aby si rozšířila kruhy. Jak jinak než okamžitě, všichni s sebou měli notebooky, chytré telefony nebo tablety.

Vše uzavřela jedna z přítomných slečen procítěným: „To bylo krásné.“