Reportáž: Přichází rok draka, nebo naštvanýho ptáka?

Kouzlo jihovýchodní Asie spočívá i v tom, že mezi mrakodrapy lidé žijí pořád postaru. Kravaťáky s lidmi z ulice ale spojuje jedno téma – technologické hračky. A na tržištích i v obchodech je to znát. Letošní hit číslo jedna jsou ve vlhkém horku sedmimilionového Kuala Lumpur skandinávští Angry Birds. Jsou všude, nedá se jim utéct. Když už člověk je náhodou v obchodě, kde nepotká žádnou obrandovanou věc, což je samo o sobě zázrak, je obklopen dětmi s ptačími batohy, tričky nebo aspoň balonky. Žádný rok draka – přichází rok ptáka. A pěkně naštvanýho.

Naštvaní ptáci snáší finskému Roviu zlatá, stamilionová vejce. Loni vydělali sto milionů dolarů, desetkrát víc než v roce 2010, a prasata už kosí ve víc než šesti stech milionech chytrých telefonů. V únoru vlétne ptačí vendeta i na Facebook a projekt s původní investicí 140 tisíc dolarů začíná mít burzovní ambice.

Šéf marketingu Rovia Peter Vesterbacka, přezdívaný také Mighty Eagle, se v rozhovoru pro finský magazín Tekniikka & Talous rozjel a nastínil plány firmy na nejbližší roky. Na finské ajťáky už se do roka může těšit hongkongská burza, ptáci zaútočí na filmová plátna do dvou let a cíl skandinávských vývojářů je stvořit legendu jako jsou studia Disney.


Některé disneyovské atributy už ptáci mají.

„To je náš cíl. Není důvod, proč bychom neměli být schopni vybudovat takhle velkou firmu,“ prohlašuje Mocný orel. Odvážný plán je podpořený desetinásobným růstem příjmů, ale i tak má Disney stále hodnotu 65 miliard dolarů a Rovio zatím přibližně miliardu. Letos však vypustí své opeřené svěřence v Číně a zároveň chce představit dalších pět her.


Jestli budou všechny novinky stejně návykové jako Angry Birds, dostane pojem desková hra nový rozměr.

Analytici ale ptačí rozlet brzdí a varují před „Tomb Raider efektem“ – situací, kdy se Eidos nemohl dlouho odpoutat od úspěchu příběhů her s Larou Croft. „Rovio prokázalo, že umí dobře pracovat se svým hitem, musí ale přidat další. Ani Disney nevydělává na jednom hitu, ale na padesáti různých,“ komentuje pro Financial Times Benedict Evans, analytik Enders Analysis.

Angry Birds jsou nicméně se šesti sty miliony staženími jednou z nejúspěšnější hrou historie. „Takové jednoduché hry jsou hitem téměř automaticky. Myslím si ale, že nejúspěšnější hrou historie je pořád Tetris – vývoj nestál skoro nic a přesto vydělává peníze i po dvaceti letech,“ říká analytik DFC David Cole. Z novějších her se dá zmínit i úspěch hříčky Bejeweled, která vydělala kolem sedmdesáti milionů. Málokterá z úspěšných her se ale stala fenoménem překračujícím hranice displeje mobilu.


Mobilního fenoménu se nebojí ani leckdy konzervativní finančníci. Visa nabízí plyšového ptáka za to, že utratíte pár dolarů na místním letišti.

„Mají atributy, které z nich dělají všeobecně přijatelnou modlu – jsou pro každého, jsou snadno dostupní, jsou kreslení, roztomilí, ale na druhou stranu se podívejme zpět, kolik takových kultů přetrvalo dodnes. Kdo si dneska vzpomene na Lemmings?“ upozorňuje David Šimák z konzultační agentury Idealisti.

I přesto se Rovio snaží a kultovní rozměr podporuje i merchandisingem, který evidentně funguje – měsíčně prodají víc než milion triček a milion plyšových ptáků nebo dalších obrandovaných hraček. Kolik se jich prodá neoficiálně, to se neví. Na úspěchu populární hry se totiž veze už i černý trh, což dodává skandinávským okřídleným hrdinům punc celosvětových celebrit.


Děti jsou jistota…

Malajské metropole už dnes žijí v podstatě pod křídly naštvaných ptáků a pravděpodobně to čeká i Evropu. Ale myslíte si, že o všech těhle věcech v Roviu vědí?