Report: Digitální svět mění i marketingové výzkumy online

Online průzkumy vyvolávají v kontextu současného internetu nejistotu, nejen kvůli objektivitě či etice, ale i metodám. Ty stále nejsou natolik kreativní, aby zaujaly své respondenty. Londýnská konference organizovaná Market Reaserch Society se proto věnovala nejen novým trendům, ale také inspiracím v digitálních strategiích firem.

Zajímavou případovou studii na konferenci přinesla britská společnost Seven Seas, která prodává vitamíny a doplňky stravy. Jejím cílem bylo zvýšit povědomí o značce a také zjistit detailnější informace o spotřebitelích. Výzkum zapojila přímo do kampaně a dva různé cíle dokázala spojit v jeden. Své zákazníky navíc na internetu zaujala přesto, že se její cílová skupina s internetovou populací příliš neprolíná. Tématem kampaně byly bolesti kloubů, které podle výzkumů trápí polovinu populace.

“Naším cílem bylo spojit kampaň s online výzkumem a vzájemným dialogem se spotřebiteli. Vytvořili jsme takzvaný kloubový kalkulátor. Registrací na stránku se spotřebitelé zapojili do ročního programu s výzvou, aby snížili věk svých kloubů. Zahrnoval videa, e-mailing s radami či možnost dialogu s odborníky,” popsala Laura Morris ze Seven Seas. V průběhu kampaně firma na stránku vkládala i různé otázky, které potřebovala k vlastnímu průzkumu o spotřebitelích. Výsledkem bylo 81 tisíc unikátních návštěv, databáze e-mailů a online průzkum mezi tisícovkami respondentů rozdělených podle věku či pravidelních aktivit.

Udělejte z fanoušků respondenty

Podle některých zúčastněných se marketing a výzkum vyvíjí mnohem pomaleji než trh sám. V budoucnosti by například výzkumníci měli respondenty častěji lovit v sociálních oblastech internetu a snažit se je motivovat k dialogu. Paul Dombowsky ze společnosti Ideavibes vyzdvihl crowdsourcing jako jednu z inspirací pro výzkumníky.

“Vytvořte v digitálním světě prostor, ve kterém budou spotřebitelé spolutvůrci nových produktů či designu. Tato metoda je nejvhodnější, pokud vás tlačí čas a peníze a vaše cílová skupina se nachází převážně na internetu,” říká Dombowsky.

Jako příklad uvádí automobilku BMW, která takto získala přes 4000 nápadů na design a produkty za pouhých 7 dní a s minimálními náklady. V této oblasti se umí pohybovat také síť kaváren Starbucks. Ta na stránce MyStarbucksIdea neustále komunikuje se spotřebiteli a nápady přímo zavádí do praxe, což je neustále motivuje k akci.

Hravost se vyplácí

Od crowdsourcingu je už jen krátká cesta k dalšímu populárnímu výrazu, jímž je gamifikace. Na konferenci bylo toto slovo snad vůbec nejoblíbenější a odborníci ji s oblibou jmenují jako trend, který by se měl stát i součástí mnoha marketingových strategií a výzkumníci ji radí využít právě v marketingovém průzkumu. Zvyšuje podle nich zejména aktivitu respondentů, dosud však příklady z praxe v podstatě nikdo nenabízí, což je i jeden ze závěrů konference. Jediná inspirace tak zatím pochází z kampaní společností.

Jak tedy taková motivace vypadá v praxi? Pizzeria Domino se například zahrála se zákazníky na šéfkuchaře. Domino procházela jako firma krizí, nepříjemnou situaci ale dokázala obrátit ve svůj prospěch.

Mezi prvními s gamifikací začala značka Nike a rok co rok se snaží své hry inovovat. Koncem toho loňského rozběhla například menší hru v ulicích Vídně, kdy lidé měli nasbírat co nejvíce fotografií běžců ve speciálních bundách.

A jak to vše shrnout? Průzkum mezi zákazníky je potřeba, nemusíte si ho ale nechávat na konec. Využijte svou šanci hned při oslovování své cílové skupiny v rámci kampaně. Když je ve hře internet, buďte kreativní. A nezapomínejte na přístup, který platí už dlouho, ale firmy by si ho měly připomínat častěji: Nevíte si rady? Zeptejte se davu! Lidé oceňují možnost tvořit.

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Běháte s aplikací? Co trasou namalovat nějaký symbol. Američanka vybíhá pánská přirození

Máte na sociálních sítích kamarády, kteří si pořídili sportovní aplikaci na zobrazování uběhnuté nebo ujeté trasy a teď vás otravují svými výkony? Pronásledují vás mapky skrývající jejich zářnou kondičku? Ať už vás to jen prostě nezajímá, nebo vás kvůli tomu dokonce hryže svědomí, máme pro vás variantu, jak takovým sportovcům poslat vztyčený prostředníček. A to doslova.
Přečtěte si více

Social média i značky se znovu zapojují: #DOMA, #ProudToLove, #LoveIsLove

S radostí sledujeme, jak se velké značky a celebrity zapojují prostřednictvím sociálních sítí do aktuálního dění. I na Těchinternetech jste si mohli prohlédnout, jak pomáhají s přírodními katastrofami nebo jak reagují na celospolečenské změny. Jednou z takových změn je i rozhodnutí Nejvyššího soudu v USA ohledně legalizace homosexuálních sňatků.
Přečtěte si více

TOP memy týdne: Prezident a kočkobradky

Zdá se, že první přímou volbou zvolená hlava státu bude v našem malém seriálku memů stálým hostem. Okolo "profesorských buzen" jsme se sice nedočkali takové exploze kreativity, jako u "virózy", ale i tak si to zaslouží pozornost (a pozor, nechybí ani Josef Šlerka!). Vedle toho se podíváme na nový nesmyslný trend nazvaný Cat Bearding (česky asi nejlépe "kočkobradky"). Pokud to z názvu není jasné, z obrázku pochopíte raz dva. Užijte si to!
Přečtěte si více

Infografika: Jak se kšeftuje s falešnými účty na Twitteru

Že je obrovská část účtů na Twitteru falešná a s těmito účty se také čile obchoduje, to už nějakou dobu není žádné tajemství. Kolik jich ale přesně je? Díky novému nástroji Fakers již máme představu a tak mohla vzniknout infografika, která se obchodu s falešnými účty a followery podívala blíže na zoubek.