Reklama, mapy i paywall jako nástroje krizového marketingu

Velice pohotově zareagovala na událost internetová média. Ta ve Spojených státech na rozdíl od Česka již celkem běžně skrývají svůj obsah za placenou bránu, v souvislosti s hurikánem Sandy ho ale začala ve velkém zpřístupňovat zdarma, aby měli lidé neomezený přístup ke všem důležitým informacím. Vypnutí paywallu se přitom zdaleka netýká jen informací souvisejících s přírodní hrozbou a většinou je úplné, je to tedy ideální příležitost k ochutnávce všeho, co daná média jinak nabízejí pouze za poplatek.

Od pondělka tento krok oznámil deník The New York Times, který už se stejně zachoval i v případě hurikánu Irene, a také Wall Street Journal. Stejně postupovala i řada lokálních médií, například The Boston Globe, The Baltimore Sun, Newsday, Cape Cod Times a další (jejich přehled přinesl Poynter.org). Prakticky všechna média oznámila tento krok prostřednictvím Twitteru, což jim podle očekávání zajistilo i nějaké ty retweety a pozitivní ohlasy.

Ve velkém se této příležitosti chopil také Twitter a to hned několika různými způsoby. Na svém blogu společnost oznámila, že vybraným účtům nabízí takzvané Promoted Crisis Tweets, neplacenou obdobu jinak draze placeného reklamního formátu. Mezi tyto vyvolené účty patří @RedCross, @FEMA, @NYCMayorsOffice a @MDMEMA. Twitter tak navazuje na své dlouhodobé aktivity a již existující programy, které pomáhaly například v souvislosti s přírodními katastrofami v Japonsku nebo na Haiti.

Současně Twitter připravil seznam účtů a hashtagů různých veřejných institucí, které by obyvatelé v postižených oblastech měli sledovat pro přísun nejaktuálnějších informací. Na doméně Twitteru vznikla také speciální stránka sdružující obsah opatřený hashtagem #Sandy. Pro Američany nadále funguje i možnost sledovat klíčové účty na Twitteru bez vlastního účtu nebo přístupu k internetu, a to formou SMS zpráv (stačí jim odeslat textovku ve formátu „follow [username]“ na číslo 40404).

Opomenout nemůžeme ani aktivity Googlu, který s předstihem představil užitečné krizové mapy. Na nich je možné sledovat pohyb hurikánu a postupně přibyly další užitečné funkce a vrstvy. Tým Google Maps zapracoval především na zobrazování informací o výpadcích energie včetně dalších odkazů, mapě bezpečnostních úkrytů a evakuačních center i doplnění veřejných výstrah. Mapa se průběžně aktualizuje, aby nabídla co nejužitečnější data, a má také svou speciální verzi pro New York.

Google zároveň urychlil vývoj funkce Public Alerts, kterou měl původně představit až o několik dnů později. Jde o systém varování a užitečných informací ve vyhledávání, který je cílen na konkrétní uživatele podle jejich lokace a vyhledávaných spojení. Při hledání informací, které mají vztah k nějaké aktuální krizové situaci, pak Google ve vyhledávání automaticky nabídne například evakuační trasy, krizové mapy nebo odkazy na užitečné zdroje informací.

Crisis Response Team fungující v rámci Googlu o novince informoval na blogu. Funkce je dostupná v rámci běžných map i vyhledávání v prohlížeči, v Google Maps na Androidu i v rámci služby Google Now. V tuto chvíli pouze pro Spojené státy, brzy by se ale měla rozšířit do celého světa.