Recenze: The Social Network

K novince režiséra Davida Finchera psal scénář Aaron Sorkin a v hlavních rolích se objeví Jesse Eisenberg, Andrew Garfield a Justin Timberlake. Pro alespoň trochu zběhlého filmového diváka znamená tato věta sama o sobě pozvánku na potenciální trhák. Od The Social Network (dále TSN) se však většina lidí bála cokoliv pozitivního očekávat. Ano, premisa „filmu o Facebooku“ prostě zní divně. O to raději jsme se koncem října díky sesterské agentuře Brandz Friendz vydali na předpremiéru, která situaci okolo TSN konečně vyjasnila.

Všechno je jinak

TSN ve skutečnosti filmem o Facebooku skoro vůbec není. Snímek se navíc ani nesnaží působit dokumentárním dojmem, což jistě kvituje skutečný Mark Zuckerberg, který se proti filmu několikrát jasně ohradil a koneckonců bezprecedentně zakázal tvorbu oficiálních FB stránek k filmu. Filmový „Zuck“ je skutečně zloduch k pohledání – je úžasně inteligentní, nikoliv však po sociální stránce (ty paradoxy…) a daří se mu za sebou zanechávat spoušť v podobě zničených přátelství. TSN vychází z knihy Eduarda Saverina, který s Markem skutečně Facebook založil a následně se vlivem právnických kliček nechal ze svého podílu ve firmě kompletně vyšachovat. Že se v TSN setkáte s jednostranným pohledem na celou aféru, není třeba více zdůrazňovat.

Film samotný se z Fincherovy tvorby blíží například Zodiakovi – jde z valné části o drama s předem daným koncem, cesta k němu však ubíhá stylem, jaký se dal očekávat jen v opravdu nejlepších představách. Ač je tempo na první pohled uvolněné a rozhodně se nedočkáte například akčních scén, ve skutečnosti uběhne dvouhodinový snímek jako lusknutím prstu. Z mojí strany mnohokrát slyšená obava „A řekne mi to něco, když mě Facebook nezajímá?“ se ukázala být naprosto lichá. Herecké výkony jsou bez výjimky perfektní, Fincherův vizuální styl je opravdu znát a vše korunuje soundtrack, se kterým se letos kvalitativně může měřit snad jen Inception. Dvojice Trent Reznor (Nine Inch Nails), Atticus Ross připravila takový hudební podkres, bez něhož by atmosféra byla poloviční.

Konec dobrý…

Snad jedinou věc mohu TSN vytknout. Tvůrci mohli s natáčením ještě nějaký čas počkat, v současné podobě je závěr oproti zbytku filmu citelně slabší. Dává to samozřejmě smysl – jak psát závěr k příběhu, který se dosud odehrává a nejspíše řadu dalších let odehrávat bude? Bez výhrad je naopak zakomponování technických reálií. Hackování a programování tu skutečně nevypadá tak komicky, jak jej dovede Hollywood často ztvárnit a dokonce na vás nevyskočí ani žádná faktická chyba.

Jděte se na The Social Network podívat. Je to jeden z nejlepších snímků letošního roku, který si vychutnáte i v případě, že pro vás byla představa filmu o Facebooku dosud absurdní. Těšíme se na dvojku po deseti letech!