První výsledky sociálního čtení na Facebooku: miliony čtenářů

Nové typy aplikací fungující v rámci facebookového Open Graphu se snaží propojit celý web a skrze sdílení postupně proměňují způsob, jakým lidé čtou a hledají online. Jaké možnosti přináší Facebook svým mediálním partnerům a jaké jsou první výsledky užšího propojení Facebooku s velkými médii?

Před necelým týdnem jsme psali o tom, jak se mění způsob, jakým čteme z webu. Čtení je efektivnější, máme více volnosti, více sdílíme a diskutujeme. Velký vliv zde mají novinky, které se na tomto poli objevují, a to především v řadách samotných sociálních sítí.

K těm nejvýraznějším pak patří facebookový Open Graph, který si dal za cíl propojit celý web. Meta je to sice ambiciózní, ale ne nereálná. Právě Facebook se totiž stal v oblasti sdílení a vyhledávání novinek pro uživatele místem číslo jedna a na tuto skutečnost reaguje i řada firem a institucí.

Pokrok vedou Facebook a mediální společnosti

Od loňského dubna, kdy Facebook tento svůj cíl oznámil, jsme byli svědky mnoha změn. Mezi ně patří tlačítko Like, Facebook login, Comments Box a nejnověji (po letošní konferenci f8) i Open Graph. Všechny tyto nástroje facebookové platformy mají zaručit webům větší traffic a více zapojit stávající čtenáře. Za early adoptery zmíněných vychytávek jsou přitom od počátku považovány především mediální společnosti.

Právě partnerským vydavatelům také Facebook přinesl nejširší možnosti. S pomocí Open Graphu mohou vytvářet nový typ aplikací pro zprávy, které umožní lidem sledovat to, co zrovna čtou jejich přátelé, případně se vracet v čase k nejpopulárnějším článkům v určitém období. Snadné nastavení přináší uživatelům také možnost určit, kterým přátelům se bude jejich čtenářská historie zobrazovat.

Jak to funguje – první zjištění

Na oficiálním vývojářském blogu Facebooku se dozvíme, že na své konferenci f8 zpřístupnila sociální síť všechny dostupné nástroje Open Graph několika svým mediálním partnerům: Yahoo! News, The Washington Post, The Guardian, The Independent a The Daily. Předevčírem pak přibyl ještě jeden hráč, The Huffington Post, který ihned spustil svou novou aplikaci využívající Open Graph.

Prozatímní zkušenosti zmíněných mediálních partnerů Facebooku ukazují, že přinejmenším z hlediska kvantitativních cílů jde o krok správným směrem. Stránky, které se soustředí na vytvoření sociálního a personalizovaného zážitku při čtení zpráv, vykazují znatelně vyšší traffic a engagement uživatelů.

Jako příklad zmiňme zpravodajský server Yahoo! News. Ten do stránek zabudoval hlubokou integraci Open Graphu. Jak ukazuje obrázek, uživateli se na spodu zobrazují články podle toho, kdo z jeho přátel je četl, kliknutím na ikonu konkrétního přítele nahoře se snadno dostane do jeho historie, napravo jednoduše vyhledá i své dříve přečtené články a podobně.

Výsledek? Více než 10 milionu lidí se rozhodlo v Yahoo! News aplikaci povolit nový sociální způsob čtení zpráv. Traffic uživatelů přicházejících z Facebooku se zvýšil o 600 % a lidé, kteří přijdou na Yahoo! News z Facebooku, si přečtou v průměru více článků než ostatní uživatelé. Pozitivní výsledky se ale nedostavují jen u vyššího engagementu stávajících uživatelů, ale také při snaze přilákat čtenáře úplně nové.

Zde může být příkladem server Washington Post a jeho aplikace pro Facebook nazvaná Social Reader. Jak aplikace obohacuje standardní stránku zpravodajského serveru, ukazuje obrázek. Aplikace si už získala 3,5 milionu měsíčních uživatelů a toto číslo neustále narůstá, zvláště v rámci mezinárodního publika a mladých čtenářů. Celých 83 procent jejích současných uživatelů je mladších 35 let. Téměř 4 miliony uživatelů má také facebookový The Guardian a The Independent se chlubí jedním milionem.

Jak je vidět, Open Graph od Facebooku začíná dobývat svět online čtení zpráv a prohlášení Marka Zuckerberga o tom, že lidé mohou a budou sdílet ještě mnohem více než dosud, se ukazuje jako pravdivé. Otázkou zůstává, zda a kdy Facebook zpřístupní své nástroje plošně všem vydavatelům obsahu (včetně blogů), nebo tato výsada zůstane jen v rukou několika mediálních partnerů. Různá doporučení, která z toho všeho Facebook vyvodil, nicméně můžete i tak najít na jeho blogu.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Facebook se naučil rozpoznávat hudbu a video

Do aplikací Facebooku pro iOS a Android brzy zamíří zajímavá novinka. Na základě odposlechu mikrofonem se tyto aplikace naučí rozpoznávat, jakou hudbu zrovna posloucháte nebo jaký pořad sledujete. Kopírují tak známou službu Shazam, která si podobnou funkcí získala miliony uživatelů. Na rozdíl o ní ale Facebook chce, abyste získanou informaci sdíleli s přáteli.
Přečtěte si více

Jak by mohl vypadat Facebook podle představ designérů

Vyhrát si s podobou něčeho tak komplexního a masově populárního jako je Facebook, to je pro mnohé designéry zjevně neodolatelná představa. V průběhu let se objevila celá řada návrhů a i letos přibývají další. Kterou verzi byste v běžném životě nejraději používali vy?