První výsledky sociálního čtení na Facebooku: miliony čtenářů

Před necelým týdnem jsme psali o tom, jak se mění způsob, jakým čteme z webu. Čtení je efektivnější, máme více volnosti, více sdílíme a diskutujeme. Velký vliv zde mají novinky, které se na tomto poli objevují, a to především v řadách samotných sociálních sítí.

K těm nejvýraznějším pak patří facebookový Open Graph, který si dal za cíl propojit celý web. Meta je to sice ambiciózní, ale ne nereálná. Právě Facebook se totiž stal v oblasti sdílení a vyhledávání novinek pro uživatele místem číslo jedna a na tuto skutečnost reaguje i řada firem a institucí.

Pokrok vedou Facebook a mediální společnosti

Od loňského dubna, kdy Facebook tento svůj cíl oznámil, jsme byli svědky mnoha změn. Mezi ně patří tlačítko Like, Facebook login, Comments Box a nejnověji (po letošní konferenci f8) i Open Graph. Všechny tyto nástroje facebookové platformy mají zaručit webům větší traffic a více zapojit stávající čtenáře. Za early adoptery zmíněných vychytávek jsou přitom od počátku považovány především mediální společnosti.

Právě partnerským vydavatelům také Facebook přinesl nejširší možnosti. S pomocí Open Graphu mohou vytvářet nový typ aplikací pro zprávy, které umožní lidem sledovat to, co zrovna čtou jejich přátelé, případně se vracet v čase k nejpopulárnějším článkům v určitém období. Snadné nastavení přináší uživatelům také možnost určit, kterým přátelům se bude jejich čtenářská historie zobrazovat.

Jak to funguje – první zjištění

Na oficiálním vývojářském blogu Facebooku se dozvíme, že na své konferenci f8 zpřístupnila sociální síť všechny dostupné nástroje Open Graph několika svým mediálním partnerům: Yahoo! News, The Washington Post, The Guardian, The Independent a The Daily. Předevčírem pak přibyl ještě jeden hráč, The Huffington Post, který ihned spustil svou novou aplikaci využívající Open Graph.

Prozatímní zkušenosti zmíněných mediálních partnerů Facebooku ukazují, že přinejmenším z hlediska kvantitativních cílů jde o krok správným směrem. Stránky, které se soustředí na vytvoření sociálního a personalizovaného zážitku při čtení zpráv, vykazují znatelně vyšší traffic a engagement uživatelů.

Jako příklad zmiňme zpravodajský server Yahoo! News. Ten do stránek zabudoval hlubokou integraci Open Graphu. Jak ukazuje obrázek, uživateli se na spodu zobrazují články podle toho, kdo z jeho přátel je četl, kliknutím na ikonu konkrétního přítele nahoře se snadno dostane do jeho historie, napravo jednoduše vyhledá i své dříve přečtené články a podobně.

Výsledek? Více než 10 milionu lidí se rozhodlo v Yahoo! News aplikaci povolit nový sociální způsob čtení zpráv. Traffic uživatelů přicházejících z Facebooku se zvýšil o 600 % a lidé, kteří přijdou na Yahoo! News z Facebooku, si přečtou v průměru více článků než ostatní uživatelé. Pozitivní výsledky se ale nedostavují jen u vyššího engagementu stávajících uživatelů, ale také při snaze přilákat čtenáře úplně nové.

Zde může být příkladem server Washington Post a jeho aplikace pro Facebook nazvaná Social Reader. Jak aplikace obohacuje standardní stránku zpravodajského serveru, ukazuje obrázek. Aplikace si už získala 3,5 milionu měsíčních uživatelů a toto číslo neustále narůstá, zvláště v rámci mezinárodního publika a mladých čtenářů. Celých 83 procent jejích současných uživatelů je mladších 35 let. Téměř 4 miliony uživatelů má také facebookový The Guardian a The Independent se chlubí jedním milionem.

Jak je vidět, Open Graph od Facebooku začíná dobývat svět online čtení zpráv a prohlášení Marka Zuckerberga o tom, že lidé mohou a budou sdílet ještě mnohem více než dosud, se ukazuje jako pravdivé. Otázkou zůstává, zda a kdy Facebook zpřístupní své nástroje plošně všem vydavatelům obsahu (včetně blogů), nebo tato výsada zůstane jen v rukou několika mediálních partnerů. Různá doporučení, která z toho všeho Facebook vyvodil, nicméně můžete i tak najít na jeho blogu.